Kort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pk

Kort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pk 2016Herziene uitrustingsniveau’s, nieuwe grille, bumpers, badges én een fiscaal interessante motorisatie. Dat is de nieuwe Alfa Romeo Giulietta.

Op het aanstaande Autosalon van Genève krijgen we ein-de-lijk de nieuwe Alfa Romeo Giulia in non-Quadrofoglio trim te zien. Geen seconde te vroeg aangezien de oorspronkelijke lancering voor het afgelopen Salon van Frankfurt was voorzien. Uitstel is gelukkig geen afstel, en daarom krijgt zijn zus Giulietta alsnog een tussentijdse facelift. Kwestie van beide modellen op elkaar af te stemmen qua look & feel.

Kort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pk

Op Alfa’s spectaculaire testcircuit van Balocco kregen we de kans de opgefriste Giulietta aan haar Scudetto te voelen. De nieuwe grille werd quasi ongewijzigd overgenomen van de nieuwe Giulia, en moet voor de nodige synergie zorgen tussen de beide modellen. Merk tevens ook de nieuwe badges en typografie op. Voorts zijn er kleine designwijzigingen wat betreft afwerking en kleuren, afhankelijk van de opgefriste en vereenvoudigde uitrustingsniveau’s; zijnde ‘Giulietta’, ‘Giulietta Super’ en tenslotte ‘Giulietta Veloce’ welk de ‘Quadrifoglio Verde’ van vroeger vervangt. Of er nog een nieuwe, hypersportieve QV in de pijplijn zit laat Alfa momenteel open. Tenslotte kreeg ook het Uconnect Live-infotainmentsysteem een kleine update. Inclusief een specifiek ‘Alfa Romeo Performance’ menu. Met daarin tal van virtuele metertjes en data zodat je de technische zijde van de Giulietta live kunt monitoren.

Kort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pkKort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pk

Kort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pk

Maar zoals reeds gezegd is de nieuwe motorisatie de belangrijkste nieuwigheid. Met een fiscaal vriendelijke 1.6 JTDM TCT hoopt Alfa immers een voet tussen de deur krijgen van het belangrijke fleetsegment. Met weliswaar beperkte vrijheid en twee uitdagende pistes op Balocco kregen we ruimschoots de mogelijkheid de nieuwe diesel de sporen te geven in ideale (test)omstandigheden. De 1.6-liter diesel toont zich verrassend vlijtig met een sterke punch onderin de toeren en in het middengebied, maar laakt bovenin een beetje kracht. Toch is het vooral de TCT transmissie met dubbele koppeling en zes verzetten die de show steelt. Waar deze in sommige Alfa’s soms twijfelde en niet altijd even consistent schakelde, zit deze de 1.6 JTDm als gegoten met zowel in de automatische als in de manuele stand snelle en kordate wissels. Enkel bij het stevig aanremmen op circuit werden commando’s om terug te schakelen niet altijd even goed opgevolgd. Schoonheidsfoutjes, net als het in de diepte en hoogte verstelbare stuur dat nog ietsje lager zou mogen kunnen. Andere minpunten? Een ESP-systeem dat niet volledig uit te schakelen valt. De Giulietta is immers gezegend met een goed chassis dat best spelen wil, maar zelfs in de Dynamic-stand van de DNA-selector worden de teugels te strak gehouden om echt te kunnen entertainen met een nochtans (lichtjes) meesturende kont.

Kort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pk

Kort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pkKort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pk

Conclusie
Met een opgefrist koetswerk, drie uitrustingsniveau’s, twee uitrustingspacks (Veloce en Lusso), acht motorisaties, elf koetswerkkleuren en twaalf verschillende velgdesigns, kan de Giulietta terug mee met de concurrentie. De nieuwe 1.6 JTDm toont zich niet alleen vlijtig en zuinig, maar is ook nog een fiscaal interessant en kan entertainen met een uitstekende automaat met dubbele koppeling. Hoewel er nog geen officiële Belgische prijzen zijn kunnen we wel al richtprijzen meegeven: Zo begint de 1.6 JTDm TCT bij 26.550 euro, terwijl de handgeschakelde variant (met tevens 99 gr/km CO2) er vanaf 24.700 euro is. De nieuwe Giulietta zal vanaf midden maart 2016 in het Belgische dealernetwerk te vinden zijn.

Overzicht
+ Italiaans design
+ 1.6 JTDM vs CO2 uitstoot
+ TCT-automaat

– ESP komt (te) snel tussenbeide
– Ergonomie stuur

Kort Getest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT 120 pk

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...