Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio VerdeOp de topmodellen van Alfa Romeo prijkt er steevast een klavertje vier, de Giulietta Quadrifoglio Verde krijgt erdoor zelfs het motorblok van de magistrale 4C!

Het sportieve verleden van Alfa Romeo is op zijn zachtst uitgedrukt behoorlijk indrukwekkend te noemen. Diverse titels en overwinningen in legendarische sportgebeurtenissen zoals Le Mans, Formule 1, Targa Florio en Mille Miglia, ook meer recent dikte Alfa Romeo het sportieve palmares nog wat aan. Na de grote economische crisis moest de Fiat familie opofferingen maken en gericht(er) investeren, daarom vind je momenteel enkel een compacte MiTo en knappe Giulietta bij de Alfa dealer om de hoek. Met de introductie van de 4C Coupé – en nu ook een Spider – beloonde Alfa Romeo het geduld van de vele enthousiastelingen, al zal de nakende komst van de Giulia berline de luxetak écht terug op de kaart (moeten) zetten. Met een beperkte facelift werd vorig jaar de levensduur van de MiTo en Giulietta nog even verlengd en ook de sportieve Quadrifoglio Verde uitvoeringen werden vernieuwd. Na de korte introductietest in het pittoreske Balocco kregen jullie al een MiTo QV rijtest, een Belgische testsessie met de Giulietta QV kon natuurlijk ook niet uitblijven.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

#1 Wat is die Alfa Romeo Giulietta (Quadrifoglio Verde) nu eigenlijk?
De Giulietta is momenteel de grootste/meest praktische voorwielaangedreven Alfa Romeo die je kan bestellen en situeert zich in het C-segment als passievol alternatief voor die saaie maar oerdegelijke concurrentie (uit Duitsland). Werd gelanceerd in 2010 als langverwachte opvolger van de 147 en kreeg in 2013 een facelift te verwerken. Voornamelijk kleine/onderhuidse aanpassingen, het tijdloze design van de Centro Stile toveraars kan zonder problemen nog enkele jaren mee.

De Quadrifoglio Verde term, klavertje vier in het Italiaans, was in de beginjaren een levensnoodzakelijke geluksbrenger voor de (race)wagens uit Milaan. Nu is het eerder een marketinggegeven om de meer sportievere uitvoeringen aan te duiden. De Alfa Romeo Giulietta QV wil ook niet per sé een hot hatch zijn, liever een snelle GT. Mocht er toch nog (ooit) een uitvoering bovenaan bijkomen, dan zou die als GTA gepositioneerd worden, mooi in lijn met het verleden.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio VerdeRijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

#2 Wat zijn verschillen met een reguliere Giulietta?
Aan de buitenzijde kan je een Giulietta QV herkennen aan zijn extra sportieve look en sterke persoonlijkheid. Stoere 17″/18″ velgen in diverse uitvoeringen, een donkere afwerking voor de buitenspiegelbehuizing/radiatorrooster en diverse accenten (omlijsting, deurgrepen, …) in het glazend antraciet. De grijpgrage Brembo remklauwen werden in een rood jasje gestoken. Ook het interieur van de Giulietta Quadrifoglio Verde is wat aangepast, zo werd het gebruik van knap leder, hopen alcantara en koolstofvezel niet geschuwd. Een noemenswaardige vermelding voor de strakke sportzetels die je ten alle tijden in het gareel houden. Onze testwagen was een van de 500 Launch Edition’s die eerst geproduceerd werden en extra dik in de opties zitten, eveneens voorzien van een exclusieve Rosso Alfa, Grigio Magnesio of Rosso Competizione koetswerkkleur.

De Italianen zijn heer en meester inzake personalisatie, ook een gewone Giulietta kan je zonder probleem wat aandikken met items uit de topversie onder de QV Line noemer.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio VerdeRijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

#3 Wat ligt er onder de motorkap?
De pre-facelift Giulietta QV had ook al een stevige brok vermogen, maar na de ontwikkeling van de 4C zagen de Italianen er geen graten in om het motorblok over te lepelen. De 1750 turbobenzinemotor met 240 pk en 340 Nm wordt steevast gekoppeld aan de moderne TCT automaat, dankzij schakellepels achter het stuurwiel kan je nog steeds zelf het heft in eigen handen nemen. Dankzij een speelse (maar ingewikkelde) launch control kan je deze Alfa Romeo in 6,6 seconden naar het eerste honderdtal katapulteren. Behoorlijk verslavend, de topsnelheid ligt daarnaast op 240 km/u. Het verbruik ligt in de praktijk rond de 9 liter benzine, maar wanneer je iets enthousiaster bent, kan dat wel wat oplopen. Ten opzichte van vorige generatie beschikt de nieuwe Giulietta Quadrifoglio Verde over een nieuw uitlaatsysteem dat de sonoriteit van de Alfa Romeo motor nog extra accentueert, gelukkig niet zo brutaal als bij de 4C!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio VerdeRijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

#4 Is de Giulietta Quadrifoglio Verde praktisch/comfortabel in het dagdagelijks leven?
Hoewel Alfa Romeo de klavertjesvier modellen als pure atleten wil presenteren zijn ze ongelooflijk praktisch in het dagelijkse leven. Mits de gepaste ingesteldheid natuurlijk. Dankzij een DNA-schakelaar hoef je niet altijd full power rondrijden, de brandstoftank van 60 liter heeft de wagen een redelijke autonomie en de koffer slikt een mooie 350 liter bagage. Bovendien is de Giulietta een volwaardige vijfdeurs hatchback (al zit de deurhendel wat verstopt), in- en uitstappen is dus geen probleem voor de achterste inzittenden.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio VerdeRijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

#5 Hoe rijdt de Giulietta QV?
Behoorlijk snel wanneer het mag, vrij rustig als het moet. Hoewel de lat nogal hoog ligt (matte koetswerkkleur, krachtige motor, dikke bumpers/velgen, …) is deze Alfa Romeo eerder een snelle kilometercruiser dan een messcherp circuitbeest. De automaat werd perfect afgesteld op de capaciteiten van de Giulietta Quadrifoglio Verde en dankzij een aanwezige soundtrack in Dynamic krijg je ook auditieve feedback. Dankzij diverse hulpmiddelen (Bluetooth, navigatie, cruise control, start/stop systeem) kan je deze Giulietta ook perfect gebruiken voor lange roadtrips!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio VerdeRijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

#6 Hoeveel kost deze Giulietta Quadrifoglio Verde?
De catalogusprijs van de Giulietta Quadrifoglio Verde werd vastgelegd op € 33.800, de goedkoopste Giulietta heb je al voor net geen €20.000 exclusief €300 voor de QV-Line Pack. Met enige inzet en motivatie kan je waarschijnlijk wel wat van de prijs doen of enkele (gratis) opties proberen los te peuteren. Zo moet je nu nog bijbetalen voor een leuke kleur, gekleurd leder, stoere velgen, het grote UConnect navigatiesysteem, schuifdak of een Bose hifi setup. Anderzijds krijg je hetzelfde hart van de magistrale 4C voor de helft van de prijs, toch wel een mooi argument! Mag het ook wat compacter, de MiTo kan je verkrijgen als QV voor €24.400!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio VerdeRijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

#7 Wat zijn de voornaamste concurrenten?
In het C-segment draait het enerzijds om de Volkswagen Golf en consorten, hoger in de pikorde hebben we het befaamde Duitse trio met de Mercedes A-Klasse, BMW 1-Reeks en Audi A3. De Alfa Romeo Giulietta nestelt zich daar ietwat tussen met zijn premium imago en karaktervolle uitstraling, maar is net niet sterk genoeg om zijn positie daar vast te houden. Specifiek tegenover de Quadrifoglio Verde uitvoering plaatsen we de Mercedes A250 Sport, BMW 125i Hatch, Volkswagen Golf GTI en waarom ook niet de Seat Leon CUPRA? Mocht Mazda terug met een performante Mazda3 MPS komen dan mag deze ook in dit rijtje.

Rijtest-Alfa-Romeo-Giulietta-Quadrifoglio-Verde-2014-16

#8 Waarom zou ik de Giulietta Quadrifoglio Verde moeten kopen?
Voor zijn knappe design moet je alleszins niet doen, dat kregen alle Giulietta’s gelukkig reeds mee. Wil je enkel de visuele goodies, dan kan je bovendien terecht bij de QV-Line! Wil je echter ook soortgelijke 4C prestaties – en soundtrack – in een meer bruikbare verpakking, dan ben je genoodzaakt om die Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde bestelbon te tekenen. Een stevig vermogen, een knap voorkomen langs buiten én binnenin en een interessante basisuitrusting, daarvoor moet je het doen! Zowel tijdens plezierige Ardennenritjes als de dagdagelijkse filesleur zal je de charme gaan appreciëren van deze vlotte Italiaan, op die scherpe (circuit)versie moet je wel nog even wachten!

Overzicht:

Bella macchina
+ Vlotte prestaties
+ Veelzijdig karakter
+ Heerlijk uitlaatgeluid
+ Launch control!

– Meer allrounder dan hot hatch
– Mag gerust nog wat dramatischer
– Niet goedkoop

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem