Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAirOp het Autosalon van Brussel 2015 zal Alfa Romeo de Giulietta Sprint voorstellen met de nieuwe 1.4 MultiAir benzinemotor, wij konden al even exclusief genieten van deze passievolle Italiaan.

Over de Alfa Romeo Giulietta is er hier al veel digitale inkt gevloeid! Na een lange periode moest deze C-segmenter het vuur binnen Alfa Romeo opnieuw aanwakkeren, de verwachting van de consument – en Europa – lagen steeds hoger en hoger. Een Alfa is op zijn best met een benzinemotor, maar ook het zakelijke segment moest overtuigd worden met een zuinige diesel en efficiënte automaat. De diehard fanboys twijfelden dan weer geen enkele seconde en bestellen per direct de Quadrifoglio Verde variant! In 2013 kreeg de Giulietta een beperkte facelift om hem terug vooraan de klas te brengen, visueel was hij gelukkig nog sterk genoeg om menig hart sneller te laten slaan. Op het komende Autosalon zal Alfa vervolgens de nieuwe serie Giulietta Sprint voorstellen, een eerbetoon aan zijn illustere voorganger uit 1954.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAirRijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Het knappe lijnenspel van deze Alfa zag het levenslicht in de Centro Stile designstudio, veel Italiaanser kan het volgens ons dus niet worden. Met een uitgesproken snuit, grote lichtblokken met LED dagrijverlichting, typische 17″ lichtmetalen Alfa Romeo velgen, de ietwat verstopte deurklink achteraan en de prachtige krullende achterlichten. Een Rosso Alfa kleurstelling als op onze testwagen doet deze bolide volledig tot zijn recht komen, al kan je kiezen een tiental mogelijkheden voor het koetswerkkleur. Dankzij de Sprint uitvoering krijg je ook deurgrepen/mistlichten/spiegelkappen in verdonkerd chroom, een zwart dak, getinte achterruiten en een donkere afwerking voor de lichtunits. De achterbumper is ook nieuw, al hadden we hier graag aan elke kant een uitlaat gehad. Gelukkig spreekt de sportuitlaat de juiste taal om onze kleine kritiek tegengas te geven. Een subtiele Sprint badge op de zijflanken is tot slot de spreekwoordelijke finishing touch.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAirRijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Voor het interieur werd ook voldoende tijd en energie uitgetrokken tijdens de ontwikkeling. Zo heeft de Giulietta Sprint een donkere dakhemel met maar liefst 2 zonnedaken, goed zittende stoffen zetels, rode stiksels en heel wat alcantara en koolstofvezel accenten. Enkele Sprint-inscripties konden hier natuurlijk niet ontbreken. De grote 6,5″ UConnect neemt de navigatie en multimedia voor zijn rekening, terwijl het lederen stuurwiel van handige functietoetsen werd voorzien. De twee grote tellers zijn een voorbeeld van eenvoud en subtiele perfectie, de oldschool TFT boordcomputer ertussen predikt dan weer een achterhaalde tijdsgeest. Met een licht aflopende daklijn verwacht je verder niet al te veel ruimte voor de achterbank, maar toch kunnen grotere personen zonder probleem plaatsnemen. De koffer is tot slot ruim voorzien op 350 liter bagage, wanneer je een grotere laadcapaciteit van doen hebt klap je de achterbank maar plat.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAirRijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Met de introductie van de Alfa Romeo Giulietta Sprint komt er ook een nieuwe benzinemotor in het aanbod. De 1.4-liter MultiAir is geen onbekende, al was hij nog niet beschikbaar met 150 pk en een handmatige transmissie met 6 verzetten. Hiermee kan je in amper 8,2 seconden naar 100 km/u spurten, ergens rond de 210 km/u is het gedaan met de pret. Officieel doet deze nieuwe motorisatie het met een CO2 uitstoot van 129 g/km en een verbruik van 5,6 liter benzine, maar wanneer je iets te enthousiast bent, kan dat getal stevig oplopen. Tijdens een helse tocht door de volledig verzadigde hoofdstad kregen we evenwel opmerkelijk genoeg extreem lage verbruikscijfers op de teller! Een start/stopsysteem en ijverige schakelindicator doet hun uiterste best om hun steentje bij te dragen tot een zuinig resultaat en met een brandstoftank van 60 liter krijg je een rijbereik van ongeveer 600 kilometer in de praktijk. Naast deze nieuwe MultiAir uitvoering kan je de Giulietta Sprint ook bestellen met de 1.6-liter JTDm (105 pk – 320 Nm – 104 g/km CO2) en de 2.0-liter JTDm (150 pk – 380 Nm – 110 g/km CO2) dieselmotoren.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAirRijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Met het ondertussen gekende DNA systeem kan je switchen tussen de drie standen (Dynamic, Normal en All Weather) met  elk hun specifieke eigenheid (gasrespons, stuurbekrachtiging, vermogensopbouw, veiligheidsvangnet). Het lederen stuurwiel communiceert op een redelijk zware manier met de voorwielen, maar de zware bekrachtiging zorgt voor noodzaak aan armspieren bij lage snelheid. Op de autosnelweg komt zoiets meer tot zijn recht. De kleine turbo heeft als voordeel dat hij vrij snel paraat, is waardoor het reactievermogen vlot voor de dag komt. Ook in de bochten blijft de Giulietta mooi commando’s opvolgen. Binnenin weerklinkt de sportuitlaat eerder gedempt, maar omstaanders kunnen nog een stuk beter genieten van deze Italiaanse soundtrack.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAirRijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

De Giulietta Sprint is beschikbaar vanaf €25.650 voor de 1.4 MultiAir en €27.750 voor de krachtige 2.0 JTDm. De Sprint uitvoering gaat verder op het Distinctive niveau en schenkt de toekomstige eigenaar ondermeer ESP, Q2 differentieel, UConnect, 6 airbags, mistlampen, automatische airco, elektrische spiegels/ramen, cruise control en een lederen stuurwiel! De totale meerwaarde bedraagt meer dan €3.000 waarvan er slechts een derde gefactureerd wordt, je hoeft dus niet langer meer te twijfelen bij de Alfa Romeo concessiehouder … tenzij het over het koetswerkkleur (+ €400) gaat.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Als we in het stevig gevulde C-segment zoeken naar een specifieke concurrent voor onze Rode Ridder, komen we onder meer uit bij de Volkswagen Golf 1.4 TSI (€28.255), Ford Focus 1.5i EcoBoost (€25.410), BMW 116i Hatch (€28.210), Audi A3 1.4 TFSI Ultra (€32.880) en de Mercedes A200 (€32.085).

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Conclusie

De Alfa Romeo Giulietta speelt nog steeds de rol van underdog. Diverse concurrenten zijn goedkoper, sturen scherper of komen met een hogere restwaarde voor de dag. Toch bezit deze knappe Alfa nog steeds een unieke flair. Met de Sprint uitvoering kan je op financieel vlak een leuke deal doen en anderzijds is de nieuwe benzinemotor misschien wel het belangrijkste feit. Deze krachtige viercilinder bezit een leuke brom, schakelt vlot en stuur nog eens lekker ook. Daarnaast krijg je een leuk en aangenaam interieur, eindelijk een perfect werkend infotainmentsysteem en een ruime koffer/achterbank. De concurrentie doet hier en daar wel beter met enkele technologische hoogstandjes. Een Alfa Romeo kopen blijft een emotionele aankoop, maar toch doe je met de prachtige looks en interessante Sprint uitvoering sowieso een goede koop!

Overzicht:

+ Beeldschool design
+ Comfortabel interieur
+ Vlotte prestaties/soepele versnellingsbak
+ Aangenaam weggedrag en dito soundtrack
+ Value for money

– Verbruik kan snel oplopen
– Mist hier en daar marktconforme technologie (achteruitrijcamera, zetelverwarming, digitale boordcomputer, …)

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 MultiAir"

  1. PJS 27-12-2014 om 14:55

    Blijft een zeer mooie machine. 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...