Rijtest: Mercedes A-Klasse

Mercedes A-Klasse 2013 test
Dat Mercedes er goed aan gedaan heeft een hatchback A-Klasse op de markt te lanceren, staat buiten kijf.

Concurrenten als BMW en Audi hebben al langer de 1-Reeks en de A3 op de markt. Mercedes voer met de vorige generatie een radicaal andere koers, iets wat de autobouwer zuur opbrak. De A- en B-Klasse zaten namelijk stevig in elkaars vaarwater, terwijl er geen model was dat echt kon concurreren met de Audi A3 of BMW 1-Reeks. Intussen bleeft de verkoop van de 1-Reeks en de Audi A3 stijgen. Maar dat is bij deze voltooid verleden tijd, want de nieuwe A-Klasse is een feit. Eindelijk een hatchbackmodel dat er mits de juiste optiepakketten sportiever dan ooit tevoren uit ziet. Een strakke voorkant en een mollig derrière zorgen voor een verbazingwekkend harmonieus geheel dat – gezien hoeveel we de kleinste Mercedes al zien rondrijden – duidelijk ook door het grote publiek gesmaakt wordt. Eindelijk kan Das Haus BMW en Audi ook in dit segment uitdagen.

Mercedes A-Klasse 2013 test

Mercedes A-Klasse 2013 testMercedes A-Klasse 2013 test

Niet alleen aan de buitenkant weet de A-Klasse te overtuigen met zijn sportieve lijnen, ook ons met AMG-logo’s bezaaide interieur ademt sportiviteit. Zo getuigen althans de sublieme ventilatiemonden die wel uit de Mercedes SLS afkomstig lijken. En mocht je ons vertellen dat de wijzerplaten uit een CLK63 AMG Black Series zouden komen, we zouden het geloven. Want ook die dingen zien er subliem uit. En dan hebben we het nog niet gehad over onze – weliswaar optionele – lederen zetels die ook deels in het suède zijn uitgevoerd. Het enige wat aan dit interieur lijkt te ontbreken om het plaatje compleet te maken is een navigatiescherm dat evenwaardig is aan de rest van het interieur. Want ook ziet het scherm er alles behalve onaardig uit van veraf, wie wat dichter kijkt merkt dat de resolutie wat steken laat vallen en dat er een wel zeer brede zwarte rand rondom werd voorzien. Ruimte die eigenlijk als scherm gebruikt had kunnen worden. Maar navigeren, dat doet het systeem als de beste.

Mercedes A-Klasse 2013 test

Mercedes A-Klasse 2013 testMercedes A-Klasse 2013 test

Ook op praktisch vlak kan de A overtuigen. Een ruime koffer die 341 liter bagage slikt, voldoende beenruimte op de achterbank en ook behoorlijk wat plaats vooraan zijn z’n grootste troeven. Dat de hoofdruimte achteraan bij een BMW 1-Reeks wat ruimer is, moet je er dan weer bijnemen. Maar daar krijg je een esthetisch verantwoorde en lichtjes aflopende daklijn voor terug. Het oog wil ook wel wat.

Mercedes A-Klasse 2013 test

Mercedes A-Klasse 2013 testMercedes A-Klasse 2013 test

We gingen een weekje op pad met de A200 CDI. Onder de motorkap ligt een 1.8 liter grote diesel die 136 pk naar de voorwielen stuurt. Goed voor een sprint van nul naar honderd in 9,2 seconden,  maar tegelijkertijd ook een beperkte dorst van 5,9 liter per 100 km. Al beweert Mercedes in haar brochures dat een dorst van 4,6 liter per 100 km haalbaar moet zijn. De aandrijflijn presteert in ongeveer elke mogelijke situatie meer dan behoorlijk en kracht is er nooit te weinig. Enkel de automaat waarmee ons testmodel werd uitgerust, heeft het wat lastig met hernemingen. Wanneer er na een vertraging voluit op de gas gegaan wordt, weet de 7-traps automaat met dubbele koppeling jammer genoeg niet welke versnelling te kiezen en blijft de wagen stilstaan. Maar als conclusie onthouden we graag dat de A200 CDI een méér dan voldoende vlotte wagen is, die zijn vlotheid kan combineren met een milde dorst. Al zal hij nog flink mogen groeien om de sportieve aspiraties die de AMG vloermatten opwekken waar te maken.

Mercedes A-Klasse 2013 test

Mercedes A-Klasse 2013 testMercedes A-Klasse 2013 test

Naast de A200 CDI biedt Mercedes uiteraard een hele waaier aan motorisaties aan. De kleinste diesel vinden we in de A160 en de A180 terug. Beide motoren zijn van Renault afkomstig en hebben dankzij hun 1.5 liter cilinderinhoud een vermogen van respectievelijk 90 en 110 pk. Wie voor de A180 met automatische versnellingsbak kiest, krijgt dan weer een motor van Mercedes-makelij. De A200 CDI met 136 pk en de A220 CDI met 170 pk werden dan weer volledig door Mercedes in elkaar gesleuteld. Benzinerijden kan met een 1.6 liter grote benzinemotor die in de A180 en de A200 ligt. Goed voor respectievelijk 122 en 155 pk en een verbruik tussen 5,2 en 5,8 liter per 100 km. Spannender is de 2.0 liter grote benzinemotor die in de A250 ligt en over 211 pk beschikt. Die laatste sprint in 6,6 seconden naar 100 km/u. Het summum van het gamma is dan weer de A45 AMG die maar liefst 360 pk uit z’n 2.0 liter benzinemotor haalt en daarmee direct het wereldrecord binnenrijft voor het meeste aantal pk’s uit een compacte motor die in serie geproduceerd wordt. Hij is goed voor een sprint van nul naar honderd in amper 4,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

Mercedes A-Klasse 2013 test

Mercedes A-Klasse 2013 testMercedes A-Klasse 2013 test

Waar er voor ons dan weer niet meer aan gesleuteld moet worden, is het stuurgevoel van Mercedes’ kleinste. Nooit eerder kwamen we een variabele stuurbekrachtiging tegen die ons zo hard wist te overtuigen. De A krijgt een licht stuur tijdens manoeuvres, terwijl de bestuurder tijdens lange bochten tegen hoge snelheid getrakteerd wordt op een zwaarder stuur. En niet alleen een stuur dat zwaarder is, maar steeds precies en scherp aanvoelt. En dat niet alleen op een droog wegdek. Ook als het er nat bij ligt weet deze voorwielaandrijver te overtuigen. Bovenstaande lofzang verdient wel een kleine kanttekening: ons testmodel was voorzien van prachtige AMG-velgen én een AMG sportpakket inclusief sportstuur.

Mercedes A-Klasse 2013 test

Mercedes A-Klasse 2013 testMercedes A-Klasse 2013 test

De A-Klasse is er vanaf €24.442. En dat maakt hem niet direct een koopje. In tegenstelling tot de 1-Reeks en de A3 is hij niet beschikbaar als driedeurs, maar de zonet genoemde modellen heb je wel op je oprit staan voor respectievelijk €22.700 en €22.100. Een goed uitgeruste A-Klasse vraagt dus om een even goed uitgeruste portefeuille… Want de A-Klasse ziet er stukken beter uit met een AMG stijlpakket dat je iets meer dan €2.000 kost. Verder wil je ook nog een COMAND systeem (€3.000) of een navigatiesysteem (€930), cruise control (€300) en xenon koplampen (€1.000). De combinatie van al die opties met een redelijk deftige motor stuwt de totaalprijs al snel naar €36.000. Veel geld, waar je gelukkig ook veel wagen voor terugkrijgt. Maar we onthouden vooral dat de A-Klasse je een flink stuk armer maakt.

Mercedes A-Klasse 2013 test

Mercedes A-Klasse 2013 testMercedes A-Klasse 2013 test

Conclusie

De Mercedes A-Klasse krijgt eindelijk de koetswerkvorm die hij al jaren had moeten hebben. Hij is in combinatie met een AMG-pakket uiterst sportief en het stuurgevoel is zonder twijfel het beste uit zijn klasse. Al zouden we zelf wachten met AMG op de vloermatten te borduren tot er een benzinemotor in het vooronder ligt en er van voorwielaandrijving geen sprake meer is. De wagen beschikt naast een subliem weggedrag ook over een schitterend interieur en een aangename motor. De kwaliteit en de prijs liggen bij de A-Klasse mooi in lijn met elkaar: zeer goed, maar ook zeer duur.

Mercedes A-Klasse 2013 test

Overzicht

+ Rijgedrag
+ Interieurvormgeving en kwaliteit
+ Looks

– Duur
– Scherm van povere kwaliteit

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...