Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)‘Ceçi n’est pas une Citroën’.

Althans voor zover we het gelijkvormigheidsattest en de badge mogen geloven. In zijn stap naar een onafhankelijke positie binnen het PSA concern, en Citroën in het bijzonder, heeft het merk DS Automobiles zich afgelopen jaar gesplitst van de Dubbele Chevron. Samen met de kleine DS 3 en iets grotere DS 5 positioneert deze DS4 netjes tussen beide modellen, en vormt het samen het – voorlopig – beperkte gamma van Citroën’s premiumtak.

Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)

Vergis je echter niet, op enkele beperkte upgrades zoals keyless go en start, nieuwe koplampen, kleuren, interieurmaterialen en bumperpartijen voor- en achteraan, is verrassend veel bij hetzelfde gebleven. De nieuwe grille springt nog het meest in het oog met het DS-logo prominent voorop. Ook al heeft de neuspartij bij zijn update flink wat aan karakter verloren. De DS Quattre ziet er misschien zelfs een tikkeltje saaier uit dan zijn nauw verwante voorganger. Het is de Fransen in ieder geval menens. Ze willen kost wat kost een graantje meepikken in het lucratieve premiumsegment en dus concurreren met merken à la Audi, BMW, Mercedes, Jaguar en sinds kort ook Alfa Romeo. Dat zoiets niet over één nacht ijs gaat is duidelijk. Met de Citroën DS 3, DS 4 en DS 5 werd nog voorzichtig afgetast of er bij het brede publiek interesse was. Met de afscheiding lijkt PSA er wel degelijk in te geloven. Ook al leunen de huidige DS-modellen voorlopig nog (te) dicht aan bij hun Citroën-donors, en deze DS 4 in het bijzonder.

Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)

Daar waar de DS 3 en DS 5 zich duidelijker distantiëren van reguliere Citroën’s is dat bij de DS 4 minder het geval. Het exterieur mag dan al vrij nauw aanleunen bij dat van de C4. Aan de binnenzijde lijken beide modellen zo goed als identiek. Onze DS 4 van dienst in hoogste ‘Sport Chic’ uitrustingsniveau is gelukkig een aangename plek om vertoeven met uitstekend meubilair – belangrijk voor een chique Fransoos -, door de band genomen aangename materialen en een goede geluidsisolatie. Toch kan de Vier zijn ouderdom en oorsprong hier en daar moeilijk verbergen. Getuige daarvan het kleine scherm van het infotainmentsysteem, een resem kleurendisplays met afwijkende kleuren of andere anomalieën die meer Citroën dan DS scanderen. Willen de Fransen écht de concurrentie aangaan met de gevestigde waarden dan zullen ze hoe dan ook paal en perk moeten stellen aan dit soort inconsistenties.

Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)

Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)

Gelukkig toont de 2.0 BlueHDi met 150 pk en 370 Nm koppel bij 2.000 tpm voorbeeldig met slechts lichte trillingen bij een koudstart, maar eenmaal op temperatuur vrij stil, krachtig en bovenal zuinig dankzij zes goed gespreide verzetten en een ‘ok’ handbak. Reken op een gemiddelde van iets meer dan 5 liter per 100 km. Maar wie zich weet te gedragen op de autosnelweg kan daar zelfs makkelijk onder duiken. En ook het rijgedrag is behoorlijk met een goed afgewogen gemiddelde dat het midden houdt tussen strak bochtengedrag en voldoende comfort dankzij een gedegen vering en demping. De DS 4 deelt zijn chassis met de C4, en deelt dus ook diens starre achteras, toch kom je zelden in de problemen en inspireert soms in lange waaiers aan hoge snelheden. En ook de remmen zijn bij de les en laten zich bovendien intuïtief bedienen.

Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)

Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)

Of dat allemaal volstaat om deze DS 4 zijn premiumcredenties te laten claimen? Voorlopig niet helemaal. Enerzijds leunt de DS daarvoor nog té dicht aan bij zijn Citroën-donor, anderzijds onderscheiden beide auto’s zich nog onvoldoende ten opzichte van elkaar. Duik daarvoor maar eens in de configurator. Zo zal je zien dat je een C4 met quasi identieke opties kunt uitrusten voor zo goed als dezelfde prijs. Lijkt bizar, maar dat is het niet noodzakelijk. Een nieuw merk lanceer je immers niet zonder de nodige risico’s, en het mag duidelijk zijn dat toekomstige DS-modellen zich meer en meer zullen onderscheiden van reguliere Citroën’s. Met de DS 3 en DS 5 is ze dat tenslotte al aardig gelukt. We zien in ieder geval benieuwd naar hoe het merk DS Automobiles zich in de toekomst zal distantiëren en welke richting het merk zal uitgaan. Er is tenslotte nood aan wat tegengewicht voor de gevestigde waarden. Een Frans premiummerk dat de klemtoon legt op technologie en comfort lijkt ons in ieder geval welkom.

Conclusie
Prijzen voor de DS 4 starten bij 25.600 euro voor de minst krachtige benzine en lopen op tot 32.600 euro voor de meest krachtige diesel met semi-automaat. Net daaronder vind je deze 2.0 BlueHDi met 150 pk en manuele zesbak voor minstens 29.300 euro – een motorisatie die je net zo goed kunt aanvingen in de configurator van de Citroën C4. Of de iets strakkere looks en optionele two-tone kleurencombinaties voorlopig voldoende zijn om potentiële kopers richting de DS-zijde van de showroom te doen gaan, is een goede vraag. Laat staan kopers van een Audi A3, BMW 1-serie of Mercedes A-klasse. Voorlopig zijn we geneigd te zeggen van niet. Ook al ligt dat voorlopig nog eerder aan de perceptie dan de de inherente kwaliteiten van deze DS 4. We zijn in elk geval benieuwd wat de nabije toekomst brengen zal. De autowereld zal in ieder geval een stuk interessanter en boeiender zijn met een volwaardige premiumconcurrent die een eigenzinnige, Franse klemtoon legt.

Overzicht:
+ Comfort vs Rijgedrag
+ Verbruik
+ Lichtjes eigenzinnig

+/- (Prijs)verschil met Citroën C4

– Gedateerd infotainmentsysteem
– Toont hier en daar zijn leeftijd

Rijtest: DS 4 Sport Chic 2.0 BlueHDi (2015)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye