Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Anniversary

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT RacerOnze favoriete Alfa Romeo MiTo blijft die met een klavertje vier op de zijflank, de 140 pk sterke Turbo TCT Anniversary variant komt anderzijds wel zéér dicht in de buurt.

In het segment van de compacte stadswagens dingt de Alfa Romeo MiTo reeds sinds 2008 mee naar de (emotionele) gunst van de klant. Naast het iconische merkimago, guitige looks en hoogwaardig interieur kan de MiTo uitpakken met een breed arsenaal aan interessante motoren, de nieuwe TCT – Twin Clutch Transmissionautomaat met dubbele koppeling maakte in de kleine Italiaan zelfs zijn introductie! Tezamen met de grotere Giulietta moet de MiTo de Italiaanse passie bij het volk zien aan te wakkeren tot de langverwachte Giulia eindelijk zijn opwachting maakt, de 4C Coupé en 4C Spider tonen aan dat het wachten beloond kan worden!

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

In afwachting van die veelbelovende uitbreiding van het Alfa Romeo gamma kregen de Giulietta en MiTo een deugddoende facelift in 2014, hun Quadrifoglio Verde topvarianten volgenden het jaar erop! Om de knappe C-segmenter nog wat langer in leven te houden krijgen we in Genève een nieuwe generatie Giulietta, omtrent de (verlengde) levensduur van de compacte MiTo zijn de geruchten veel minder rooskleurig. Intussen fleurt Alfa Romeo de MiTo dan maar op met speciale edities zoals deze Anniversary die we vorig jaar eerst nog als ‘Racer’ zagen in Zwitserland. Naast een knappe uitvoering krijg je als toekomstige klant een aangedikte basisuitrusting in ruil voor een interessant financieel voordeel, aangenamer als dit zal het niet meer worden..

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT RacerRijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Concreet komt het erop neer dat Alfa Romeo de MiTo Anniversary hier heeft voorzien van een nieuwe witte koetswerkkleur, bronzen gepolijste spiegelkappen en dito 17″ multispaaks lichtmetaal, het satijnkleurig chroom komen we tegen op de deurgrepen en rondom de lichtblokken. Verder herken je een Anniversary aan de sportieve achterbumper, een subtiele spoiler en een verchroomd uitlaatstuk. Een (wederom bronzen) geblokt schaakpatroon op het dak is misschien wel het meest unieke feature van de special edition, toch is het slechts ‘op aanvraag’ te verkrijgen. Onze testwagen kreeg het niet maar heeft geen reden tot klagen, met zijn unieke persoonlijkheid en op en top Italiaanse looks brengt hij zo wat kleur en fleur in het straatbeeld. Tocht niet zo’n fan van de beige lakkleur, in de grote personalisatiecatalogus kan je behoorlijk ver gaan om je droomwagen te configureren.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT RacerRijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Binnenin zien we nieuwe (comfortabele!) zetels met grijze bekleding en heel wat bruinlederen accenten, nieuw is de Alfa Romeo inscriptie op de hoofdsteunen. Stuurwiel, versnellingspook en handrem zijn eveneens bekleed met het bruine leer net zoals de contrasterende stiknaden en borduursels, hier verwijst de Italiaanse autoconstructeur maar te graag naar de “cafe racers” sfeer met vintage invloeden. Als we door de duotone – Zuiderse – interieursfeer kijken bemerken we de komst van het nieuwe 5″ UConnect infotainmentsysteem dat de multimedia, navigatie en connectiviteit voor zijn rekening neemt en dit een pak beter doet dan zijn Blue&Me voorganger. Wel jammer dat de MiTo niet te verkrijgen valt met de grotere uitvoering (6,5″) ervan. Voor een prima geluidservaring rekent Alfa op een Bose systeem. De oldschool boordcomputer verraadt dan weer de gezegende leeftijd van deze compacte Alfa Romeo. De achterbank is nog steeds behoorlijk krap en om er te geraken moet je nog steeds wat kunst en vliegwerk uithalen. In de (diepe) koffer past er stevige 270 liter bagage.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT RacerRijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Het motorengamma van de Alfa Romeo MiTo omvat vier mogelijkheden aan benzinezijde en twee diesels met de 170 pk sterke MiTo QV als absolute topper. Wil je dieselen ben je aangewezen op een 1.3-liter JTDM (85 pk) of 1.6-liter JTDM (115 pk / 120 pk) die steeds met een manuele versnellingsbak komen. Een Alfa is op zijn best wanneer je benzine tankt, bij de 0.9-liter TwinAir Turbo (105 pk) zou je dat in theorie niet bijzonder veel moeten doen, daarnaast is er ook een 1.4-liter instapper met 70 pk of 78 pk. Toch raden we je de (indertijd) nieuwe 1.4-liter MultiAir Turbo Benzina aan in combinatie met de TCT automaat, goed voor 140 pk / 250 Nm wat slechts een handvol paarden minder zijn dan bij de technisch identieke Quadrifoglio Verde configuratie! De stoplichtsprint is voorbij in 8,1 seconden terwijl de topsnelheid boven de 200 km/u ligt, dit allemaal in combinatie met een CO2 uitstoot van 124 g/km en een gemiddeld verbruik van 5,4 liter benzine. Onze praktijkervaring leert ons dat je daar toch best een liter of twee bijrekent, met een brandstoftank van 45 liter moet je na ongeveer 500 km terug naar het tankstation!

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT RacerRijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Een dergelijke brok vermogen in een compacte wagen volstaat “meer dan ruimschoots” om jezelf te verplaatsen van A naar B, dit zowel in stedelijke omgeving als op de autosnelweg. In tegenstelling tot de concurrentie heeft Fiat Powertrain Technologies de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling volledig zelf ontworpen! Bij koudstart en lage snelheden is hij soms wel even de kluts kwijt en wegens het ontbreken van schakelflippers kan je hem geen helpende hand bieden, toch doet hij eens op bedrijfstemperatuur perfect wat hij moet doen: feilloos schakelen. Het start/stop systeem is daarnaast behoorlijk enthousiast maar kan je gelukkig uitschakelen, wil je liever niet nodeloos stilvallen moet je dat best ook doen. Met de welbekende DNA schakelaar kan je de rij-eigenschappen (onderstel, gasrespons, besturing, …) van de MiTo wat naar je hand zetten, échte Alfisti rijden natuurlijk enkel in de Dynamic stand waardoor je getrakteerd wordt op subtiele benzinesoundtrack.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT RacerRijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Voor de MiTo rekent Alfa Romeo op vier uitrustingsniveau’s (Impression, Progression, Distinctive en Quadrifoglio Verde), momenteel mag je daar ook huidige Junior en Anniversary aanvullingen bijrekenen. De funky stadswagen kan de jouwe zijn van €14.400 tot €24.700, goed zoeken of onderhandelen kan het echt wel interessant gaan maken. Onze testwagen was goed voor €21.600 en daarmee scoor je een voordeel van €1.300, de Anniversary uitvoering is daarnaast ook te verkrijgen met de 1.4i (vanaf €17.300), 1.3 JTDm (vanaf €19.600) en 1.6 JTDm (vanaf €20.500).

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT RacerRijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Binnen het B-segment (waarin de MiTo opereert) zijn er heel wat mogelijkheden zoals een Corsa, Fiesta, 208, Polo en Fabia, anderzijds missen ze bijna allemaal die unieke cocktail van stijl, passie en emotie. Dat is en blijft het handelsmerk van Alfa Romeo, toch komen er sommigen best wel dicht in de buurt zoals de DS3, Audi A1, Suzuki Swift Sport en Seat Ibiza. De Italianen halen zelf maar al te graag de vergelijking met de MINI Cooper aan maar die speelt het spel net wat hoger, binnen de eigen FCA familie is er natuurlijk ook nog dat andere icoon uit Italië: de 500!

Conclusie

Concluderend kunnen we stellen dat de Alfa Romeo MiTo nog steeds zijn gekende magie bezit, zeker in combinatie met de vlotte benzinemotor en de fijnschakelende TCT transmissie. De compacte stadswagen balanceert mooi tussen een comfortabel en dynamisch weggedrag, met de DNA schakelaar kan je jouw voorkeur zelfs nog wat beter accentueren. De MiTo zag het levenslicht in 2008 en dat kunnen de Italianen niet meer blijven maskeren, gelukkig voorziet Alfa Romeo hun kleinste telg van interessante special editons die zowel met krachtige looks als een aangedikte basisuitrusting naar buiten komen. Maar om écht concurrentieel te blijven maken ze toch maar beter eens grondig werk van een waardige opvolger, het grijze België kan best wat passievolle auto’s gebruiken in het straatbeeld! La meccanica delle emozioni…

Overzicht:

+ Italian beauty (looks + interieur)
+ Aangename combinatie motor + versnellingsbak
+ Dynamisch weggedrag + stuurgevoel
+ Value for money

– Gezegende leeftijd (hoog tijd voor een opvolger!)
– Beperkte ruimte op de achterbank
– Twijfelende automaat bij koudstart + geen schakelflippers

Rijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT RacerRijtest: Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo TCT Racer

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...