Rijtest: Alfa Romeo 4CMet de nieuwe 4C grijpt Alfa Romeo terug naar het verleden en brengt het ons een beeldschone sportwagen!

Na de oogstrelende Alfa Romeo 8C Competizione en bijhorende Spider bleef het enkele jaren zeer stil bij de befaamde autoconstructeur uit Milaan.  Het gamma bestaat vandaag de dag immers nog enkel uit de MiTo en de Giulietta. Naast enkele kleine krachtbronnen en automaten zijn er gelukkig ook speelse Quadrifolglio Verde varianten, maar de stevige nood aan nieuwe modellen blijft. Na heel wat geruchten en beloftes omtrent een SUV, een Giulia of een vlaggenschip werden we verrast door de komst van de 4C, in 2015 komt er daar ook nog eens een dakloze Spider variant van! Voor de gelimiteerde productie van de snelle Italiaan werd er beroep gedaan op de technische knowhow van Maserati, het gebruik van nieuwe technieken en exotische – lees: lichtgewicht – materialen werden niet geschuwd.

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Iedereen droomt er wel eens van om ooit een volbloed sportwagen te bezitten, bij voorkeur eentje uit Duitsland, Engeland of Italië. Vooral in dat laatste Zuiderse land weten ze op een sublieme manier design met prestaties te combineren, al blijft het dankzij een torenhoge prijskaartje veelal bij mijmeren. De Alfa Romeo 4C wil daarop inspelen en presenteert zich dan ook als een valabel alternatief, aan zijn looks zal het alvast niet liggen. Overal waar we ten tonele verschenen kregen we pakken aandacht met zijn subtiele lijnenspel, grote luchthappers in de zijflanken, lage – Rosso Competizione – koetswerkbouw en wulpse achterzijde. De lichten vooraan zijn al sinds de lancering een mikpunt van ergernis, al valt het in het echt veel beter mee dan op een foto. Dankzij de Alfa Romeo 4C Spider Concept weten we dat er beterschap op komst is, bestaande Coupé eigenaars zullen misschien zelfs kunnen upgraden naar de nieuwe lichtunits.

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014Rijtest-Alfa-Romeo-4C-11

Binnenin heerst het thema van de gewichtsbesparing ook op een vrij aanwezige manier, zo kom je overal in aanraking met naakte koolstofvezel. De optionele Sabelt sportzetels bieden heel wat steun maar zijn verre van comfortabel voor langere ritten. De meterset werd vervangen door een goed functionerend TFT scherm dat alle informatie weergeeft op een vrij PlayStation achtige manier, al strookt dit misschien met de pure eigenheid van de 4C. Een radio is optioneel en dat heeft ook een gegronde reden, de viercilinder is op auditief niveau vrij aanwezig in het interieur. Een handschoenkastje werd bovendien ook opgegeven om het gewicht op 895 kg te krijgen en de koffer slikt slechts 110 liter bagage, de middenmotorconfiguratie heeft hier zijn typische nadelen.

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Die middenmotor uit aluminium werd speciaal voor de 4C ontwikkeld al is de basis een oude bekende, de 1750 Turbo Benzina kennen we al een tijdje uit de 159 en de Giulietta QV! Dankzij enkele doordachte aanpassingen staan er 240 pk en 350 Nm ter beschikking die op papier veel minder vlot lijken dan wanneer je effectief plaats neemt achter het kleine stuurwiel. De automatische TCT transmissie werd ook wat gefinetuned voor het 4C project waardoor je in staat bent om als een raket in 4,5 seconden vanuit stilstand tot 100 km/u te accelereren, grotendeels dankzij de launch control. De topsnelheid ligt ergens rond de 258 km/u, voor de passievolle ondernemers is een CO2 uitstoot van 157 g/km misschien nog net interessant om zakelijk te rijden. Officieel spreekt Alfa Romeo van een verbruik van slechts 6,8 liter benzine, net zoals bij elke auto komt dat in de praktijk een stuk hoger uit. Desondanks we vrij enthousiast door de bosrijke Ardennen scheurden kregen we ons verbruik niet boven de 11 liter, met een brandstoftank van 40 liter haal je een actieradius van ongeveer 500 km.

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Dat rijden met de Alfa Romeo 4C is ook iets lastiger dan met bijvoorbeeld een MiTo of Giulietta! Het is werken geblazen en dat zal je geweten hebben.. De remmen vragen heel wat kracht en ook de besturing is aan de zware kant wegens het ontbreken van enige stuurbekrachtiging. Dankzij de brede banden communiceert de 4C steevast de rijrichting van de wielen richting de bestuurder, eens je dat allemaal wat onder de knie hebt en je talent – en lef – het toelaat kan je heel veel uit deze bereidwillige Italiaan halen. Daarvoor werd er een Race stand toegevoegd aan het bestaande DNA systeem die de tractiecontrole wegcijfert en de ESP enkel in uiterste nood laat interveniëren. Reken daarbij de enthousiaste achterwielaandrijving en zondagse ritjes eindigen sowieso met een brede glimlach. De sportieve belevenis wordt nog eens verdriedubbeld dankzij het brutale geluid dat de 4C weet te produceren, al was ons testwagen uitgerust met de optionele sportuitlaat. Op gebied van emotie en spanning scoort deze heel wat punten, al breng je ongetwijfeld de goede relatie met je buurman in gedrang als je vaak na zonsondergang thuiskomt..

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Gezien de sportieve vaardigheden, exotische materialen en knappe looks is de basisprijs van €51.500 voor de Alfa Romeo 4C rationeel zeer interessant, qua opties zijn er ook niet bijster veel mogelijkheden. Je krijgt de keuze uit een zestal koetswerkkleuren en 4 gekleurde remklauwen, diverse velgen en wat stickeropties. Binnenin kan de interieurbekleding – standaard zwart – worden gewijzigd in tweekleurig rood dat de binnenkant een nog sportievere en exclusievere uitstraling geeft. In de Alfa Romeo Racing catalogus vinden we de luidkeelse sportuitlaat, ophanging en aangepast rubber voor op het circuit.

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Het zoeken van een volwaardige concurrent in dezelfde prijsklasse is een hele opgave, nergens vinden we zo’n uitgesproken sportieve en pure wagen voor deze prijs. De Lotus Elise S (vanaf €48.130) komt misschien nog het meest in de buurt, al moet die sowieso zijn meerdere erkennen in de Alfa Romeo op het gebied van passie en emotie. De Porsche Boxster/Cayman worden ook vaak genoemd als concurrent, maar bieden eerder een weloverwogen mix van comfort en sportiviteit aan. Als je wat minder budget hebt, kan je ook nog steeds terecht bij de Audi TT (vanaf €30.800), Toyota GT86 (vanaf €31.690) of de Subaru BRZ (vanaf €28.990) voor  een echte drivers car!

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Conclusie

Alfa Romeo wil zich terug gaan bewijzen met knappe bolides die zichzelf ook op sportief vlak kunnen bewijzen. De 4C toont alvast aan – op sublieme wijze – dat ze hun roemrijke verleden niet vergeten zijn. Met zijn looks trek je gegarandeerd alle aandacht naar je toe op de snelweg, in de stad of aan de nachtclub, wanneer je de uitlaat zijn ding laat doen weet heel de buurt dat je er bent. De 4C is als daily driver vrij onpraktisch met zijn beperkte zichtbaarheid, gegronde verkeersdrempelangst en onbestaande bagageruimte, maar daarvoor moet je hem dan ook niet kopen. De remmen en besturing vragen heel wat energie en kracht van de bestuurder, maar eens je daar mee weg bent verkrijg je bijzonder veel rijplezier zodoende je nooit meer iets anders wilt. Een prima zet en de start van een succesverhaal voor de stijlvolle Italianen uit Milaan, al vragen we ons luidop af of ze hun ontwikkelingsbudget niet beter in een volumemodel hadden gestoken..

Overzicht:

+ Hét Alfa Romeo van weleer
+ Prachtige looks, krachtbron en uitlaatgeluid
+ Authentiek karakter
+ Mechanisch stuurgevoel en wegligging
+ Future Classic

– Praktische missers (interieur, zicht rondom, bagageruimte, …)
– Spartaans (stuurbekrachtiging, remkracht, zetels)
– Nood aan actieve uitlaatkleppen

Rijtest: Alfa Romeo 4C 2014

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Jeroen Maes