Alfa Romeo Giulietta TCT - Rijtest
Een potente diesel en een automaat zijn steeds goede vrienden, dat bewijst ook deze Italiaanse schone.

De handbak is stilaan met uitsterven bedreigd, hoe hard de liefhebbers van het manuele schakelwerk ook roepen. De meest exotische sportwagens hebben nagenoeg allen een automaat, bij Porsche blijven zelfs GT3-klanten op hun honger zitten en voor elektrische wagens en hybrides is hij een evidentie. De verkoopcijfers liegen er ook niet om, want steeds meer wagens verlaten de showroom zonder linkerpedaal. De automaten van vroeger waren traag, inefficiënt en duur, maar met de komst van de dubbele koppeling zijn die twee eerste nadelen al lang achterhaald. Momenteel betaal je nog steeds een meerprijs, maar verschillende merken denken eraan in de niet zo verre toekomst duurdere uitrustingsniveaus standaard van een automaat te voorzien. Ook Alfa Romeo heeft uren, dagen, weken en misschien zelfs maanden gespendeerd om haar TCT-transmissie te optimaliseren. De Alfa Romeo 4C en Giulietta QV bewezen ons al dat het zweet en tranen hun vruchten hebben afgeworpen, maar nu beproeven we de Italiaanse techniek ook in combinatie met de 2.0-liter diesel.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 01

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 02Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 14

De Twin Clutch Technology (TCT) is in het Giulietta-gamma ook nog terug te vinden bij de 1.4-liter MultiAir, maar de combinatie met een diesel leek ons vanwege het immense koppel nog net ietsje aantrekkelijker. De 2.0-liter levert een dikke 350 Nm bij 1.750 toeren per minuut, het vermogen bedraagt een royale 175 paarden. Meteen valt dan ook op dat deze Giulietta beschikt over een comfortabel overschot: de sprint van 0-100 km/u doet deze bella macchina in amper 7,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 220 km/u. Ook bij de hernemingen is de TCT bij de pinken en kom je, zowel in Normal- als Dynamic-modus, vlot op gang bij elke snelheid. Dat de transmissie in tegenstelling tot de concurrentie niet over 7, 8 of zelfs 9 versnellingen beschikt, lijkt daar geen enkele afbreuk aan te doen. Wel merkten we zo nu en dan bij sportief rijden dat het vermogen bij het opschakelen een fractie van een seconde wegviel, maar verder leek de afstelling ons top-notch. Sommige automaten schakelen te snel terug en zorgen zo voor een irriterende rijbeleving, maar de TCT van Alfa Romeo keert enkel terug wanneer dat écht noodzakelijk is of je met opzet de kick-down activeert door het gaspedaal te vloeren.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 09Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 10

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 11Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 13

Je kan natuurlijk ook nog volledig zelf het heft in handen nemen in de sequentiële modus via “+” en “-“ (correct gepositioneerd!) of door de schakelflippers aan het stuur te gebruiken. Een leuke toevoeging, maar gezien de knappe prestaties van de automaat absoluut geen noodzakelijke. Ook reden we tijdens de korte testrit nagenoeg uitsluitend in de Normal-modus, maar via de Manettino schakel je nog steeds probleemloos naar All Weather of Dynamic. Het nut van de All Weather lijkt ons nog steeds twijfelachtig, maar de Dynamic-modus lijkt ook bij deze motorisatie weloverwogen. Deze stand staat niet langer synoniem voor een springerig en storend rijgedrag, maar is nu een stuk meer in balans. Dat de DNA-schakelaar nu eindelijk ook een geheugen heeft, kunnen we alleen maar toejuichen. Over het verbruik van de 2.0-liter diesel in combinatie met de TCT kunnen we gezien de korte rijtest weinig zeggen, maar op papier lezen we een gemiddelde af van 4,4 liter/100 kilometer. De CO2-uitstoot tot slot bedraagt 116 g/km waarmee hij zakelijk ook nog steeds interessant is.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 04

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 03Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 05

Conclusie

Automaten worden steeds populairder en dus kon ook Alfa Romeo niet achterblijven. De TCT-transmissie werd verder geoptimaliseerd en is in de Giulietta voortaan in drie varianten beschikbaar: bij de 1.4 MultiAir, de 2.0 JDTm en ook bij de Quadrifoglio Verde topversie. Wij gingen op stap met de potente diesel en waren positief verrast over de Italiaanse techniek: de automaat schakelt enkel terug als het écht moet en levert zowel in de Normal- als Dynamic-modus een zeer comfortabele rijervaring. De TCT tipt nog net niet aan de achttraps ZF-transmissie van de concurrentie, maar de Italianen zijn op de goede weg. De basisprijs bedraagt een schappelijke 29.000 euro, maar vergeet vooral het prachtige koetswerkkleur van onze testwagen niet aan te vinken. Italiaanse passie komt niet langer uitsluitend in het rood, maar nu ook in Anodizzato Blue.

Overzicht (TCT)

+ Comfortabele en weloverwogen afstelling
+ Schakelt enkel terug als het écht moet en dus geen springerig rijgedrag

– Onder volgas nog optimalisaties mogelijk

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - Rijtest 08

Tekst & Foto’s: Tim De Baets