Volkswagen Polo MY2014 - Rijtest - Header
De Volkswagen Polo kreeg recent een facelift: Deutsche gründlichkeit in een compacte stadswagen.

Sommige wagens doorstaan de tand des tijds. Al je vrienden kennen ze, je ouders kennen ze en als je nog maar net op tram 2 zit, hebben misschien zelfs je grootouders de begindagen ervan meegemaakt. Een Porsche 911, een BMW 5-Reeks, een Volkswagen Golf,  ze kennen allen al een zesde of zevende generatie terwijl de originele exemplaren nog hier en daar opduiken. Ook bij de kleinere vierwielers, waar de Volkswagen Polo een mooi schoolvoorbeeld maakt. Zoals je kan rekenen op een Bosch boormachine om een gat in je muur te maken, een Miele vaatwasser om je weke handen te besparen en een Dyson om je interieur kruimelvrij te krijgen, zal een Volkswagen Polo je nooit teleurstellen om in alle comfort van A naar B te reizen. Het design onderging doorheen de afgelopen decennia kleine evoluties en het aantal technologische snufjes nam toe, maar het recept bleef ongewijzigd.

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 08

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 03Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 09

Zelfs autojournalisten moeten in dit geval hun best doen om de pre-facelift van het laatste model te onderscheiden. De grille werd aangepast, de lichtblokken opgesmukt met LED-dagrijlichten voor de duurdere uitrustingen en langszij werd een dynamische karakterlijn toegevoegd, maar verder is het langs buiten gezien nog steeds dezelfde Polo. Oh ja, de nummerplaathouder werd ook iets breder en zowel het kleurenpalet als velgengamma werden geüpdatet. Binnenin is de zoektocht naar de zeven – als het er al zoveel zijn – verschillen nog moeilijker, maar het persbericht spreekt alvast van een nieuw driespaaks stuurwiel en instrumentenpaneel tot het toevoegen van 2 knopjes onder de ventilatiemonden. Nu goed, tenzij je elke optie aanvinkt, komt dat gewoon neer op twee zwarte plastic schijfjes. Verder werden de radio- en navigatiesystemen vernieuwd en brengt Volkswagen MirrorLink de bediening van smartphone-apps aan boord. Vergeet dan wel ook het connectivity pack met USB-aansluiting niet aan te vinken om je batterij van voldoende stroom te voorzien. Kleine boodschappen? Geen probleem, in de koffer is er plaats voor 280 liter bagage.

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 06

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 04Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 16

Maar hoe minuscuul de wijzigingen ook zijn, we spreken hier dan ook over optimalisaties aan een alreeds uitstekend product. Het design is tijdloos en ook binnenin valt er nauwelijks tot niets aan te merken. Na lang zoeken kon ik maar een kleine akkefietje vinden: de armsteun zit wat in de weg om de handrem aan te trekken. Daar blijft het bij, want verder zit alles in de Volkswagen Polo doordacht ergonomisch gepositioneerd. Ook voel je bij het omdraaien van elke draaiknop of het indrukken van elke toets een bouwkwaliteit die uniek is in deze klasse en waarop je jaren kan rekenen. Dit is een Duits product, daar bestaat geen twijfel over. Noch kan je over de geluidsdichting of het zitmeubilair iets negatief melden: piepjes of kraakjes zijn niet te bespeuren, de zetels zitten vrij comfortabel voor deze klasse en rol- of windgeluiden blijven tot hoge snelheden volledig afwezig. De sturing verloopt licht en het chassis houdt de middenmoot tussen sportief en zacht. De Volkswagen Polo is allesbehalve spannend, maar hij is verdomd effectief en zit uiterst kwaliteitsvol ineen. Tot slot werden ook heel wat technologische comfort- en veiligheidssystemen geïntroduceerd die voorheen enkel aan modellen hogerop het gamma waren voorbehouden: adaptieve cruise control, adaptieve ophanging, city emergency braking, automatic post-collision braking system, driver alert system, … Heel wat technologie die mogelijk is in dit compacte wagentje.

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 10Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 11

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 12

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 13Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 14

Natuurlijk werd er ook onder de motorkap een en ander vernieuwd. Krachtiger en zuiniger zijn ook ditmaal de kernwoorden voor de facelift. Alle motoren voldoen aan de vanaf september geldende EU6-norm en het motorengamma werd tot 21% minder dorstig. Aan benzinezijde is een nieuwe 1.0-liter TSI met 90 pk de zuinigste, bij de diesels werd afscheid genomen van de 1.2-liter TDI ten voordele van de koppelkrachtigere en grotere, maar tegelijk zuinigere 1.4-liter TDI. Deze is bescihkbaar met 75 pk, maar ook in de versie met 90 pk waarmee wij op stap gingen. Een ideale motorisatie als je het ons vraagt, want de Polo is ermee zowel zuinig als vinnig tegelijk. Een sprint van 0-100 km/u doet hij in 10,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 184 km/u, toch wel impressionante waarden in dit segment. Qua verbruik doe je op papier met 3,4 liter/100 km slechts drie tienden slechter dan bij de instapdiesel, terwijl dat verschil in realiteit in vraag te stellen is. Wij sloten de testperiode af met een knap gemiddelde van 4,6 liter/100 km. En niet onbelangrijk voor de zakelijke rijders: de CO2-uitstoot bedraagt slechts 88 gram per kilometer. Luister wel niet voortdurend naar de schakelindicator, want dan verzuip je je motor en verbruik je uiteindelijk meer. De verhoudingen van de manuele vijfbak zijn zo lang dat je best pas schakelt wanneer je werkelijk voelt dat de motor ook in de hogere versnelling soepel draait. Af en toe eens terugschakelen voor een kort inhaalmanoeuvre is dan ook beter dan plankgas in dezelfde versnelling wachten tot je genoeg toeren maakt.

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 17

Jullie denken natuurlijk alleen ondertussen in deze richting: dit impeccabel Volkswagen-product kost ietsje meer dan de gemiddelde Aziatische concurrent. Al valt dat best mee, want er is al een Volkswagen Polo vanaf 13.660 euro en in dit segment vallen af en toe goede deals te rapen met aantrekkelijke kortingen. Helaas kost de Polo met 1.4 TDI wel een aardige scheut meer: een vanafprijs van €16.800 met een uiteindelijke testwagenrpijs van ruim 21.800 euro. Dat is veel geld voor een compact wagentje zonder extreme royale uitrusting. Houd je het bij de instapuitvoering Trendline, dan ligt de prijs in lijn of is hij zelfs goedkoper dan rivalen als de Ford Fiesta, Renault Clio en Peugeot 208, maar als je een degelijke uitrusting wilt dan worden de concurrenten meestal snel goedkoper. Aan Aziatische kant wort de concurrentie alsmaar groter, maar de prijskloof krimpt gezien ook constructeurs als Hyundai met de stijgende kwaliteit ook het prijskaartje laten meestijgen. Conclusie: houd je het basis, dan is dit Duitse kwaliteitsproduct amper duurder of soms zelfs goedkoper dan vele van zijn concurrenten.

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 05

Conclusie

Ik geef toe, weinig spannende dingen vallen hierboven te lezen over de facelift van de Volkswagen Polo. Er zijn gewoon auto’s waar je nauwelijks iets kunt op aanmerken en gewoon perfect doen wat je verwacht dat ze doen. De Volkswagen Polo is zo’n auto. Het design is absoluut niet gedurfd en het interieur ziet er sober uit, maar alles zit verdomd goed in elkaar. De Polo brengt je van A naar B op een comfortabele manier en met een voordelige rekening aan de pomp. Wil je alle mogelijke gadgets en je wagen ietwat personaliseren dan zal je een aardige som geld betalen, maar als je het basis houdt dan is de Volkswagen Polo verrassend scherp geprijsd vergeleken met zijn directe concurrenten.

Rijtest - Volkswagen Polo Facelift MY2014 TDI 07

Overzicht

+ Duitse kwaliteit
+ Verbruik
– Onveranderd design
– Al vallen de basisprijzen uitstekend goed mee, de beter uitgeruste modellen kosten veel geld

Tekst & Foto’s: Tim De Baets