Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QVHet echte Alfa Romeo van weleer komt binnenkort terug, de MiTo en Giulietta Quadrifoglio Verde zetten alvast een eerste stap in de goede richting!

In de goede oude tijd floreerde de sportieve inborst bij de Italiaanse autoconstructeur uit Milaan. We denken dan aan de originele 8C, de Tipo 159, 33 Stradale, GTA en de meer recentelijke 8C Competizione. Toen braken de grote crisisjaren aan en verdween het sportieve wat naar de achtergrond bij Alfa Romeo, al probeerden ze het hier en daar nog met een verdienstelijke poging. Juist op tijd zagen ze bij Alfa Romeo in dat ze zichzelf terug moesten bewijzen op gebied van emotie, design en sportiviteit. De magistrale 4C is daar een perfect voorbeeld van, al zou de toekomst ook meer dagdagelijks bruikbare wagens brengen. De nieuwe generatie MiTo en Giulietta Quadrifoglio Verde werd met die gedachte ontwikkeld, heel wat opgedane kennis en techniek vind trouwens zijn weg van de knappe 4C naar de familiegenoten.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QVKort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

De Quadrifoglio Verde, klavertje vier in het Italiaans, vind steevast zijn weg naar diverse Alfa Romeo modellen in een sportief jasje, in 1923 bracht het bijzonder veel geluk tijdens de legendarische Targa Florio race. Toen nog met 4 witte hoeken maar na een tragische ongeval – met een wagen zonder de geluksbrenger – werd het een driehoek. Doorheen de voorbije eeuw kon je het op alle grote motorsportevenementen terugvinden, het sportieve palmares van Alfa Romeo is op z’n minst indrukwekkend te noemen.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QVKort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Na de beperkte doch deugddoende facelift voor zowel de Alfa Romeo MiTo en Giulietta was het uitkijken voor de QV varianten, de feedback van de huidige eigenaars werd opgenomen en kosten noch moeite werden gespaard om tegemoet te komen aan hun verzuchtingen. Desondanks zijn de wijzigingen aan de magere kant, toch vond Alfa de juiste antwoorden op de steeds sterkere concurrentie in het segment en werd het product nog wat meer verfijnd. We kregen de kans om de twee nieuwelingen aan de tand te voelen in het zonnige Italië, zowel op het circuit als het platteland onderzochten we of de cuore sportivo nog steeds aanwezig is.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

De kleine MiTo Quadrifoglio Verde krijg aan de buitenkant een extra portie sportiviteit aangemeten zonder écht schreeuwend over te komen, je kan hem dan ook enkel herkennen aan de subtiele spoiler en dubbele uitlaat achteraan, rode remklauwen en knappe velgen met grootheidswaanzin. Oordeel wel niet te vlug want (bijna) alle visuele upgrades kan je ook apart bestellen op bijvoorbeeld je TwinAir MiTo. Ook binnenin wordt het nooit echt supersportief, al vind je een hoopje nepkoolstof, chroom en leder terug. Het afgeplatte stuurwiel moet herinneringen oproepen van uit het sportieve verleden, de Sabelt kuipzetels omarmen het lichaam als geen ander tijdens het betere bochtenwerk. De achterbank is nog steeds vrijwel ongeschikt voor volwassenen terwijl de kofferruimte ook vrij beperkt blijft, al straalt de Alfa Romeo MiTo gelukkig ten alle tijden 200% Italiaanse passie uit.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QVKort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Motorisch krijgt de 1.4-liter MultiAir viercilinder een beperkte vermogenstoename van 5 paarden en 20 Newtonmeters tot 170 pk en 250 Nm met de DNA schakelaar in de plezantste stand. Voor de transmissie werd er geopteerd voor een TCT automaat met dubbele koppeling en 6 verzetten, hiermee kan je tot 219 km/u doorgaan terwijl de befaamde stoplichtsprint in 7,4 tellen voorbij is. Het kleine scheurijzer voelt levendig aan in stedelijke omgevingen maar wanneer de zweep er wordt opgelegd heeft hij toch wat moeite met communiceren, de Brembo remmen mochten ook een tikketje scherper afgesteld worden. Het is duidelijk dat de MiTo Quadrifoglio Verde zich voornamelijk in de stad zal thuisvoelen en minder op het circuit of de snelweg, dankzij de leuke brom en vlotte innerlijk kan je daar alvast heel wat plezier beleven. De MiTo QV is de jouwe vanaf €24.400 en voor die stevige som geld heb je heel wat keuze uit bijvoorbeeld krachtigere en grotere tegenhangers, al kunnen die een stuk minder uitpakken met passie en emotie.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QVKort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Diezelfde passie en emotie heeft de Alfa Romeo Giulietta alvast mee vanaf de start, de QV variant doet er gewoon een – discreet – schepje bovenop met de traditionele velgen, een spoilerlip uit koolstofvezel, een uitlaat aan elke kant en de Quadrifoglio Verde op de zijflank. Binnenin vinden we na heel wat zoeken een nieuw stuurwiel, een klavertje vier tussen de wijzerplaten en knappe reliëflogo’s voor de goedzittende zetels. Wij hadden de kans om met #50 van de vijfhonderd Launch Editions op stap te kunnen gaan, deze krijgen een extra stevige basisuitrusting en een unieke rode of matgrijze koetswerkkleur.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QVKort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Op technisch vlak ondergaat de Giulietta Quadrifoglio Verde een heel pak meer wijzigingen, zo wordt de 1750 Turbo Benzina, de TCT automaat en remmen overgelepeld uit de Alfa Romeo 4C. Het zal je dus niet verwonderen dat deze Italiaan zichzelf overtreft op gebied van sportieve prestaties, al legt de Giulietta toch een hoop extra kilogram in de weegschaal in vergelijking met de lichtgewicht 4C. Je hebt uren pret dankzij de Launch Control – als je het aan de praat krijgt – waarmee je in ongeveer 6 seconden 100 km/u kan aantikken. De handbak is ondertussen verdwenen, de TCT transmissie neemt het vanaf heden over en doet dat op een voortreffelijke manier. Wanneer je toch wat mijmert naar vroeger kan je met de schakellepels achter het stuurwiel toch het heft in eigen handen nemen. Zowel sportief als comfortabel kan je de Giuletta QV dagelijks aanwenden, ideaal dus voor papa’s en mama’s die hun wilde haren niet verloren zijn.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QVKort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

De grootste kritiek van de vorige generatie Giulietta QV was het milde muzikale karakter daarom dat er nu een speciaal uitlaatsysteem werd geïnstalleerd, zowel binnenin als van buitenaf weerklinkt de Alfa terug voldoende rauw. Wanneer je de 240 pk en 350 Nm van de sportiefste Giulietta op de limiet begint te rijden valt hij toch ietwat door de mand, al moest er uiteraard ergens een compromis gevonden worden om beide rijstijlen te combineren. Je kan de nieuwe Quadrifoglio Verde alreeds terugvinden bij de dealers met een prijskaartje dat start bij €33.800, al zijn er niet bijster veel opties die de prijs stevig kunnen opdrijven.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QVKort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Concluderend kunnen we stellen dat Alfa Romeo zich net op tijd herpakt heeft en tot groot jolijt terug voluit de kaart trekt van sportiviteit, passie en design. De toekomstige modellen zullen dit DNA vanaf de geboorte meekrijgen, het huidige modellengamma moet het nog doen met een beperkte heropvoedingskuur. De nieuwe Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde is een leuke speelvogel voor in de stad, al plakt de QV saus ongetwijfeld het beste op de vernieuwde Giulietta. Die had al de looks en krijgt nu de sportieve viercilinder – met bijhorende uitlaatgeluid – die hij verdient zonder het comfortgehalte volledig onderuit te halen. Verwacht wel geen waardige strijder binnen het hot hatch segment, daarvoor moeten we wachten op een Giulietta GTA variant.

Kort Getest: Alfa Romeo MiTo & Giulietta QV

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Alfa Romeo / Wim Bervoets / Alfa Romeo