Rijtest - Opel Corsa Turbo - Header
De nieuwe Opel Corsa zet een reeds 32 jaar durend succesverhaal versterkt verder.

De Opel Corsa is een strategische pion in het wapenarsenaal van de Duitsers uit Rüsselsheim. Samen met de Astra is het Opels populairste model en doet het al meer dan 30 jaar de kassa’s rinkelen. Voor de vijfde generatie werden dan ook kosten noch moeite gespaard om van de Corsa opnieuw een referentie in zijn klasse te maken. Met een volledig nieuw chassis, moderne en zuinigere motoren, een opgewaardeerde connectiviteit en tot slot een visuele opsmukbeurt vonden de ingenieurs de Corsa opnieuw uit. Of het nu voor jonge gezinnen, oudere koppels of gewoon als tweede wagentje is, deze compacte stadsmus heeft vele troeven.

Rijtest - Opel Corsa Turbo 08

Vooreerst ziet de Corsa er weer een stuk frisser uit. Iedereen herkent het populaire silhouet, maar enkele ingrijpende veranderingen onderscheiden de nieuwkomer duidelijk van zijn voorganger. De grotere, trapeziumvormige grille met dominante chroomlijst komt zo bijvoorbeeld een stuk lager dan weleer en geeft de Corsa een agressievere snoet. De voorlichten werden dan weer iets eleganter vormgegeven en krijgen nu vleugelvormige dagrijlichten. Als driedeurs ziet de nieuwe Corsa er langszij heel speels uit, als vijfdeurs oogt hij volwassen. Tot slot oogt de wagen achteraan breder dankzij horizontaal uitgelijnde achterlichten en een hertekende achterklep. Alles straalt voortaan robuustheid en stabiliteit uit.

Opel Corsa

Toch boezemt de Corsa niet altijd even veel vertrouwen in. Het nieuwe chassis mag dan nog geen enkel component overnemen van zijn voorganger, in de bochten mocht het toch nog iets stijver geweest zijn. In lange doordraaiers op snelheid lijken de achterwielen soms de voorwielen te willen inhalen en het verlaagde zwaartepunt ten spijt vertoont de Corsa een opvallend rolgedrag. Anderzijds geniet je in het stadsverkeer van meer dempingscomfort en een betere stuurreactiviteit, de nieuwkomer schiet zijn doel uiteindelijk dus niet voorbij. Wil je het allemaal wat sportiever, dan is er uiteindelijk ook nog de nieuwe Corsa OPC.

Opel Corsa

Over veiligheid hoef je je dan weer geen zorgen te maken. Naast talrijke airbags is de Corsa voortaan uit te rusten met een hele resem rijhulpsystemen. Een zijdelingse dodehoekwaarschuwing, een rijstrookassistent, aanrijdingsindicator en verkeersbordenherkenning houden een oogje in het zeil. De nieuwe Corsa is dus meer dan volledig mee met zijn tijd, wat ook binnenin gezegd kan worden. Horizontale lijnen domineren en creëren een gevoel van ruimte, terwijl de afwerking alweer iets verfijnder oogt. Helemaal af wordt het met het optionele 7-inch kleurenaanraakscherm van het IntelliLink infotainmentysteem, dat zoals het de mode in autowereld dicteert via MirrorLink technologie navigatie en andere apps vanop je smartphone weergeeft. De app BringGo moet je weliswaar betalen, maar voor 0,99€ konden we niet sukkelen. Het was even zoeken tot we de bediening optimaal meehadden, maar daarna leken we toch een uitstekende investering achter de rug te hebben. De interface verliep vlekkeloos zonder haperen en we bereikten in alle comfort onze eindbestemming. Comfort dat ook te danken was aan de uitstekende zetels, waarin Opel haar duidelijk weer heer en meester toont.

Rijtest - Opel Corsa Turbo 02Rijtest - Opel Corsa Turbo 09

Rijtest - Opel Corsa Turbo 03

Opel CorsaOpel Corsa IntelliLink: BringGo Navigation App

Maar de nieuwe Corsa is ook onder de motorkap een heel technologisch wagentje. Wij kregen immers de nieuwe 1.0-liter driecilinder Turbo mee, goed voor 90 pk en 166 Nm koppel. Gekoppeld aan een evenzeer vernieuwde manuele zesbak zet deze driepitter betere prestaties neer aan tegelijk een beter verbruik dan de 1.2 en 1.4 ECOTEC benzinemotoren. Een sprint van 0-100 km/u duurt 11,9 seconden, de topsnelheid bedraagt een voor dit wagentje wel zeer respectabele 180 km/u. Alleen hadden we het gevoel dat de nieuwe krachtbron nog enige finetuning nodig had. Schakelen verliep immers niet altijd even vlot en gekoppeld aan een vijfbak hadden we in de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost toch meer plezier. Over het verbruik kunnen we dan weer uitsluitend positief zijn, want met een gemiddelde van amper 4,9 l/100 km deden we wel een volle liter beter dan bij het Ford-equivalent. Dat we daar iets meer plezier hadden zat er vermoedelijk voor iets tussen, maar het blijft wel een significant verschil.

Opel Corsa

In het prijskaartje zit er minder verschil. De nieuwe Opel Corsa is er zo vanaf 13.300 euro, de 1.0-liter driecilinder turbomotor begint bij 16.450 euro. Dat verschilt amper 50 euro van de Ford Fiesta 1.0-Ecoboost, beiden met drie deuren. Vanzelfsprekend zijn er diverse uitvoeringen beschikbaar zoals Essentia, Black Edition, Enjoy en Cosmo, waarbij de vanafprijs van die laatste gelinkt aan een 1.3-liter diesel en vijf deuren tot 19.450 euro oploopt. Je hebt dan wel een automatische airco, Bi-Xenon koplampen, lichtmetalen velgen, LED dagrijlichten en ga zo maar door. Een knappe uitrusting voor een kleine stadswagen als deze.  Opties zijn tot slot ook allesbehalve duur: een sportchassis (€200), een achteruitrijcamera (€300) of alarmsysteem (€335) zijn maar enkele van de voorbeelden.

Opel Corsa

Conclusie

De Opel Corsa nam met de vijfde generatie een grote sprong voorwaarts. Vooral de snoet ziet er een stuk stijlvoller uit, de achterkant lijkt robuuster. Binnenin krijg je een eigentijds interieur met betere materialen en heel wat technologie die we in deze klasse nog steeds opmerkelijk vinden. MirrorLink mag dan nog een modewoord zijn, in deze Corsa werkte de BringGo navigatie-app weergegeven op het 7” kleurenscherm feilloos. Iets minder waren we te spreken over de wegligging, maar in het stadsverkeer is de Corsa dan weer opvallend comfortabel. Ook de nieuwe 1.0-liter Turbo hadden we iets leuker verwacht, maar het lage verbruik compenseerde dat gemis met voldoende ratio.

Opel Corsa

Overzicht

+ Sportieve snoet
+ IntelliLink infotainment systeem
+ Verbruik
– Wegligging
– Transmissie en 1.0T zijn nog geen beste vrienden

Opel Corsa

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Opel