Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test
We testten de Alfa Romeo MiTo TCT eerder als preproductiemodel. Benieuwd of we even tevreden zijn van het seriemodel!

De Alfa Romeo MiTo werd in 2008 gelanceerd als Alfa Romeo’s kleinste model. Tevens is hij ons eerste echte testmodel waarmee we met GroenLicht op pad gingen. Dat hij de kleinste van het gamma is, is niet moeilijk aangezien Alfa Romeo momenteel over amper 2 modellen beschikt, maar daar zou in de toekomst verandering in moeten komen. De Alfa Romeo MiTo TCT bespeelt met zijn automatische versnellingsbak een niche die al even klein is als zijn afmetingen. Bij compacte driedeursmodellen worden namelijk niet bepaald veel automatische versnellingsbakken besteld. Maar meer dan ooit is het een trend om elke mogelijke niche toe te dekken, ook Alfa Romeo doet mee!

Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test

De MiTo is een prettig wagentje dat een Italiaans design over zich uitgesmeerd kreeg. Niet alleen aan de buitenkant is dat het geval met zijn ronde achterlichten die gebaseerd zijn op het design van de Alfa Romeo 8C, maar ook aan de binnenkant weet hij te overtuigen met zijn heerlijke lederen stoelen, in ons geval in een cognac kleur. Ze bieden voldoende zijdelingse steun en omhullen de bestuurder in een soort van cocon. De instap naar de achterste zetels verloopt soms moeizaam, al is er wel voldoende plaats voor 2 personen voorzien. Het dashbboard werd versierd met een soort van fake carbon dat er beter uitziet dan het aanvoelt. Centraal is het deftig afgewerkt en logisch ingedeeld. Dankzij een USB-poort kunnen we eenvoudig eigen muziek door de luidsprekers laten weerklinken. Onder het multimediasysteem vinden we dan uiteindelijk de automatische versnellingspook terug, die goed in de hand ligt en zich vlot laat bedienen. Achter het stuur zijn er 2 schakelflippers voorzien voor wie liever zelf schakelt.

Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test

En de kans is groot dat je liever zelf schakelt in de Alfa Romeo MiTo TCT. Het preproductiemodel dat we eerder reden schakelde boterzacht, vergelijkbaar met een DSG-bak van Volkswagen, toch wel een benchmark in de sector. Bij ons uiteindelijke testmodel – ligt het aan de barre winterkou waarin we de TCT testten? – ging het schakelen minder vlot. Bij vertrek vanuit stilstand duurt het even eer je reactie krijgt op een gevloerd gaspedaal. Kom je net uit z’n achteruit en wil je vooruit gaan, blijft reactie nog langer uit. Tijdens normaal rijden stoort de TCT-bak met zijn zes verzetten dan weer helemaal niet en doet hij zijn werk naar behoren. Wil je echter snel hernemen, duurt het even eer de bak het juiste verzet gevonden heeft en kan hij zich in tussentijd nog behoorlijk wat bedenken. Een schokkerig gedrag is het gevolg. De samenwerking tussen de automaat en het start/stop-systeem loopt niet altijd van een leien dakje, naar onze mening treedt het start/stop-systeem te snel in werking waardoor vertrekken bij lage snelheden gebrekkig geschiedt. Jammer, want als je gebruik maakt van de schakelflippers en zelf het heft in handen neemt, reageert de MiTo uitstekend. De gangwissels gebeuren bijna zonder enige vorm van vertraging. De Italianen bij Alfa Romeo kunnen dus zeker en vast een uitstekende versnellingsbak maken die accuraat reageert, jammer genoeg zitten ze softwarematig stukken achter op Volkswagen.

Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test

De Alfa Romeo MiTo is hard afgeveerd en stuurt scherp. Heerlijk in korte bochten, zeker als je de DNA-schakelaar in Dynamic zet, om het weggedrag extra sportief te maken. De koets helt amper over en dankzij het stuur dat uitstekend bekrachtigd werd, krijg je ook een aardige feedback over wat er zich precies afspeelt op het wegdek. Komen we dan in de stad waar verkeersdrempels welig tieren, blijft het precieze stuur aangenaam om je door het verkeer te laveren, jammer genoeg hoort de stugge ophanging hier helemaal niet thuis. Het gevolg is dat de bodemplaat zeer snel contact maakt met het wegdek. Uit de stad blijven en in plaats daarvan bochtige weggetjes opzoeken is dus de boodschap. Niet echt een straf, vinden we. In de Normal-stand van het DNA-systeem valt door de stad rijden iets beter mee, maar echt comfortabel wordt de MiTo nooit. Tijdens het vriesweer kozen we er frequent voor om de DNA-schakelaar in zijn All Weather-stand te plaatsen. Op die manier krijgen de banden van de MiTo het beste contact met het overdreven gladde wegdek.

Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test

Onder de motorkap van onze MiTo schuilt een heerlijke 1.4 liter grote turbo benzina. Goed voor 135 pk, 230 Nm, een sprint van nul naar honderd in 8,2 seconden en een occasionele aangename brul van de motor. Zuinigheid drijft hij niet bijster hoog in het vaandel met zijn realistisch verbruik van 7,4 liter per 100 km. In theorie zou de MiTo TCT voldoende hebben aan 5,5 liter per 100 km, in de realiteit is dat dus niet het geval. De motor, de ophanging en het stuur vormen samen een mooi sportief geheel dat goed past bij het schakelgedrag van de TCT-bak als je gebruik maakt van de schakelflippers achter het stuur. Doe je dat niet, voelt de MiTo een stuk minder vlot aan, maar rijdt hij natuurlijk ook een stuk zuiniger… De MiTo is leverbaar met zeven verschillende motorisaties. Dieselaars kunnen terecht bij een 1.3 liter grote JTDm-motor met 95 pk of een 1.6 JTDm met 115 pk. Benzineliefhebbers kunnen niet anders dan kiezen voor de zojuist besproken 1.4 die beschikbaar is met vermogens variërend tussen 78 en 170 pk. De topversie met 170 pk krijgt de typerende QV-badge van Alfa Romeo opgespeld, een afkorting die voor Quadrifoglio Verde staat, een klavertje vier met een rijke geschiedenis.

Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test

De MiTo is er al vanaf €15.150. Een scherpe prijs als je weet dat zijn gedoodverfde concurrent, de MINI, zo’n €750 meer kost in aanschaf. In ruil voor die basissom krijg je een 1.4 liter grote benzinemotor met 78 pk en een basispakket aan uitrusting zoals ABS, elektrische ruiten, spiegels in koetswerkkleur, een subtiele achterspoiler en elektrische buitenspiegels. Wie wat meer uitrusting wenst, kiest voor het Distinctive optiepakket dat minstens €16.750 kost en in combinatie met een 105 pk sterke 1.4 MultiAir-motor geleverd wordt. Het meest genereuze optiepakket krijgt de naam Distinctive en enkel in combinatie met dat optiepakket is onze MiTo TCT beschikbaar, de kostprijs bedraagt hier minstens €21.250. Ook de 1.6 JTDm-motor is enkel beschikbaar met het hoogste uitrustingsniveau, de kostprijs hier komt neer op €20.150. Wie de Alfa Romeo MiTo QV op de kop wil tikken, moet toch rekenen op een kleine €22.300.

Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test

Conclusie

De Alfa Romeo MiTo is een aangename en sportieve vrijetijdswagen. Zijn Italiaanse design weet te verleiden, zeker de stoelen vielen bij ons goed in de smaak. De motor is behoorlijk sportief, net als het stuurgevoel en de ophanging. Jammer genoeg past de TCT-bak niet helemaal in het sportieve plaatje, tenzij je ervoor kiest met de schakelflippers te schakelen. Pas dan komt de MiTo helemaal tot zijn recht.

Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test

Overzicht

+ Interieur
+ Motor
+ Weggedrag en stuurgevoel

– Instap achterbank
– Hernemingen & vertrekken uit stilstand

Alfa Romeo MiTo TCT 1.4 135 pk test

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Francis Vanquickelberghe