Officieel: Audi A1 facelift [driecilinder]Ook de kleinste Audi telg is het eeuwige leven niet gegeven, een facelift moet de A1 en A1 Sportback terug volledig up-to-date brengen!

Naar goede gewoonte bij een Audi facelift springen de visuele wijzigingen niet direct in het oog, toch werd de grille en de lichtblokken wat bijgeschaafd. Ook bemerken we een lichte groeikuur (+ 2 cm) waardoor de premium stadswagen nog maar net onder de 4 meter blijft in de lengte. Personalisatiemogelijkheden zijn de laatste jaren bijzonder hot in autoland, ook bij deze gefacelifte Audi A1 (Sportback) kan men dus kiezen uit nieuwe kleuren, velgen en een contrasterende koetswerkboog.

Binnenin kan er ook naar smaak gepersonaliseerd worden inzake sportiviteit of design, het MMI infotainmentsysteem kreeg eveneens een deugddoende update én klapt nu ook in/uit zoals bij de grotere modellen uit Ingolstadt. De connectiviteit neemt ook stevig toe want optioneel kan je voor een WiFi hotspot kiezen, ideaal om jouw A1 om te vormen tot mobiele werkplaats.

Onder de motorkap vinden we wel enkele interessante nieuwkomers. Zo is er een gloednieuwe driecilinder diesel, een 1.4-liter TDI Ultra die goed is voor 90 pk en een beperkt verbruikt van slechts 3,4 liter en 89 g/km CO2. Zuinige benzinerijders verheugen zich op hun beurt op de komst van de 1.0-liter TFSI driecilinder met 95 pk die een theoretisch verbruik van 4,3 liter en 99 g/km optekent. De andere motorisaties (1.6 TDI en 1.4 TFSI) blijven ook ten tonele, net zoals de knettergekke S1 (Sportback) die gebruik maakt van het potente tweeliter benzineblok.

Audi meldt ook met enige fierheid dat de ophanging van hun kleinste familietelg wat aangepast werd om een nog betere rijervaring te bieden, de sportievelingen opteren best voor de sportophanging en de Drive Select functie. Hiermee kan je naar eigen goeddunken de karakteristieken van de wagen (sturing, demping, gasrespons en directheid) aanpassen.

Prijzen en een lanceringsdatum voor de nieuwe generatie Audi A1 en A1 Sportback werden er nog niet meegedeeld, al verwachten we die stiekem op ons eigenste Autosalon van Brussel in januari 2015. Gezien de lokale productie lijkt dat marketingtechnisch nog niet zo’n slechte zet..

Lees hier onze rijtest met de huidige Audi A1 Sportback en S1 Sportback!