Officieel: Hyundai i30 (2016)Met een volledig nieuwe – en veelbelovendei30 gaat Hyundai verder op de Europese veroveringstocht!

De Europese Hyundai i30 gaat al mee sinds 2007 en de gloednieuwe is alreeds de derde generatie. De vorige i30 heeft bijna eigenhandig het succesverhaal van de Koreanen op gang gezet met ongeveer 400.000 verkochte exemplaren. Intussen groeide Hyundai uit van een budgetspeler tot een prominente voortrekker van value for money in een aantrekkelijke verpakking. Daarvoor werden er kosten noch moeite uitgespaard in de voorbije jaren, met een Europees design én ontwikkelingscentrum als grootste wapenfeit.

Het is ook de lokale designafdeling die verantwoordelijk was voor de vormgeving van deze ‘new generation’ Hyundai i30. Een logische evolutie ten opzichte van de laatste i30 facelift met een heel nieuwe stijlelementen zoals de Cascading Grille (hexagonaal) van ondermeer de i20 en de vooruitstrevende/milieuvriendelijke Ioniq’s. Op het eerste zicht oogt de i30 ook iets compacter dan zijn voorganger maar schijn bedriegt, hij is effectief groter én bovendien lichter wat het verbruik ten goede moet komen. Dankzij het doordacht gebruik van chroom, strakke karakterlijnen, een subtiele spoiler achterop en grote velgen pakt deze compacte stadswagen alvast uit met een volwassen uitstraling. Die uitstraling kan je ook wat personaliseren met 12 koetswerkkleuren en 15″, 16″ of 17″ velgen.

Binnenin pakt de Hyundai i30 uit met een volledig nieuwe layout met minder knoppen dan voordien, ook de kwaliteit van de materialen en afwerking ging erop vooruit. Het zwevende 8″ inch grote infotainmentsysteem omvat alle functies inzake connectiviteit, multimedia, navigatie en handige TomTom Live Services (weerbericht, flitscontroles, POI, …). Interessante innovatie is hier ook de integratie van Apple Carplay en Android Auto. Optioneel is er ook een groot glazen panoramadak te verkrijgen dat de binnenruimte vertrekt dankzij de aangename lichtinval. De praktische bruikbaarheid van de nieuwe i30 vijfdeurs schommelt tussen de 395 en 1.301 liter bagageruimte, wie meer laadvolume nodig heeft raden we nog even te wachten voor een i30 Wagon.

Het motorgamma van de i30 bevat naast enkele trouwe bekenden ook een nieuwkomer, namelijk de 1.4-liter T-GDI benzinemotor met 140 pk en 242 Nm! Deze kan je krijgen met een manuele zesbak of comfortabele DCT7 automaat met dubbele koppeling. De 1.0-liter T-GDi driecilinder (nieuw voor de i30) beschikt over 120 pk en 170 Nm, de bestaande 1.4-liter MPI benzinemotor met 100 pk blijft op post. Aan dieselzijde vinden we een 1.6-liter CRDi met 95 pk, 110 pk of 136 pk en 275 Nm, de topversies zijn ook hier te combineren met de zeventraps automaat. De langverwachte i30 N hot hatch komt pas volgend jaar te tonele om de bestaande – voornamelijk Europese – toppers het leven moeilijk te maken..

De nieuwe Hyundai i30 krijgt uiteraard alle moderne snufjes mee al zal je voor sommigen wat moeten bijbetalen. Denk maar aan een autonoom remsysteem voor frontale botsingen te voorkomen, adaptieve cruise control, waakzaamheidsassistent, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie, Lane Keeping Assist, dynamisch verlichting, ..

De in Europa en voor Europa gebouwde i30 hatchback maakt zich na de onthulling op het Autosalon van Parijs klaar voor een Belgische marktlancering begin 2017! We gaan er vanuit dat de prijzen in de huidige lijn zullen blijven liggen.