Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)Met frisse looks, LED technologie en extra veiligheid/rijhulp kan de Seat Arona crossover er weer tegenaan!

Gezien de waanzinnige Europese SUV interesse in alle geuren en kleuren is het niet meer dan logisch dat automerken hier sterk op inzetten. In 2017 kwam Seat zo met de Arona crossover die technisch gezien het nodige deelt met de Ibiza. Na ongeveer vier jaar in verkoop staat de teller op meer dan 400.000 verkochte Arona’s wereldwijd, met een deugddoende update wil Seat dat succesverhaal verder zetten!


Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Frisse looks voor de Arona

Op het eerste zicht is het niet direct zichtbaar. Maar deze Arona komt effectief met een opgefriste vormgeving (grille, spoiler, bumpers, koplampen) voor de dag. Zowel voor- als achteraan krijg je nu standaard LED lichtblokken met de fijne lichtsignatuur. Desgewenst zijn er zelfs Full LED koplampen mét lichtanimaties beschikbaar. Achteraan direct de verschillen aanduiden is enkel weggelegd voor de conocedores (lees: kenners) … al is dé weggever het sierlijke Arona opschrift centraal op de kofferklep!

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

De personalisatiegids werd aangevuld met nieuwe 17” en 18” lichtmetalen velgen en de Dark Camouflage, Asphalt Blue en Sapphire Blue koetswerkkleuren. Een duotone uitvoering met een zwart of wit dak is nog steeds perfect mogelijk. Het nieuwe Xperience uitrustingsniveau (als vervanger voor Xcellence) oogt wat avontuurlijker terwijl de Arona FR nog steeds de meest sportieve lijkt.

Kwalitatieve(re) afwerking en méér technologie

Binnenin profiteert de Arona van een deugddoende kwaliteitsprogressie qua afwerking en materialen, zeker in het geval van de beter uitgeruste exemplaren. Een Rolls Royce zal hierin niet direct een bedreiging zien maar zo wordt het binnenin wel ietwat aangenamer. Zeker met de contrasterende stiknaden, kleurrijke accenten en LED sfeerverlichting. Maar ook dat is volledig afhankelijk van je smaak/budget!

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Het centraal gepositioneerde infotainmentsysteem is 8,25” groot en bevat een logische indeling, vlotte werking én fysieke bedieningsknoppen! Tevens is het voorzien van hedendaagse functionaliteit zoals DAB, slimme navigatie, Apple CarPlay / Android Auto (draadloos!), geconnecteerde diensten en de Hola spraakassistentie. Mits opleg is er zelfs een grotere uitvoering (9,2”) verkrijgbaar, al dan niet tezamen met een digitaal dashboard (10,25”).

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

De Arona is klein maar dapper

Met slechts 4,15 meter in de lengte is het favoriete speelterrein van de Seat Arona nog steeds de stad. De ietwat verhoogde koetswerkvorm zorgt voor een vlottere instap en een prima zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

De achterste inzittenden moeten het (logischerwijs) doen met een beperkte hoeveelheid beenruimte. In de koffer kan er 400 liter wat behoorlijk knap is voor het B-segment. Met de achterbank plat (60:40) biedt de Arona 1.280 liter bagageruimte!

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Klassiek motorgamma, CNG ipv EV

De Seat Arona moet het nog steeds zonder EV of (mild) hybride motoren doen. Naast een 1.0 TSI driecilinder (95 pk of 110 pk) is er wel de 1.5 TSI viercilinder (150 pk) mét cilinderuitschakeling. Nog wat groener moet de 1.0 TGI (90 pk) op aardgas (CNG) zijn.

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Een vierwielaangedreven Arona 4Drive is nergens te bespeuren (noch écht van doen) net zoals een dieselmotorisatie. Wel kan je de handgeschakelde versnellingsbak inwisselen (+1.500 euro) voor een DSG transmissie met dubbele koppeling.

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Rijgedrag Seat Arona 1.5 TSI DSG7 FR

De blauw-blitse testwagen van dienst was het topmodel … tot wanneer CUPRA dan toch brood zou zien in een sportievere uitvoering. De 1.5-liter TSI benzinemotor is 150 pk / 250 Nm (138 g/km CO2) sterk en wordt bijgestaan door de 7-traps DSG automaat, daardoor neemt de 0-100 sprint 8,4 seconden in beslag. Bij 210 km/u is de topsnelheid bereikt. Met een iets rustigere rijstijl moet het normverbruik van een goede 6 liter binnen handbereik komen. Met een benzinetank van 40 liter ligt het rijbereik zo op ongeveer 600 km.

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Onderweg wordt duidelijk dat Seat moeite heeft gestoken in een betrokken rijgedrag, dit ondermeer met een straffe(re) demping en gezonde prestaties. Super direct, sportief of oncomfortabel wordt het wel nooit. Het is ook maar de vraag of de gemiddelde Arona rijder daarop zit te wachten. Voor stedelijk huis-tuin-en-keuken vervoer zal een handgeschakelde 1.0 TSI ongetwijfeld ook volstaan…

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Extra rijhulp en veiligheid

De adaptieve cruise control, Front Assist (noodremhulp) en Tiredness Recognition (vermoeidheidsdetectie) werden wat beter en Travel Assist maakt bij de opgefriste Arona zijn intrede. Daarmee kan je enigszins (semi) autonoom rijden met het samenspel van de intelligente afstandsregelaar, Lane Assist en verkeersbordenherkenning. Ook nieuw: High Beam Assist (automatische grootlicht) en Park Assist (parkeerhulp). Niets wereldschokkend maar altijd welgekomen natuurlijk!

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Correcte prijzen maar immense concurrentie

Met deze deugddoende update stijgt de vanafprijs van de Seat Arona naar exact 20.000 euro (1.0 TSI 95 pk Reference). Da’s iets meer dan voordien. Naast de Reference basisversie komt de Arona ook in het Style, Move! of FR uitrustingsniveau. In het geval van de geteste topuitvoering loopt het prijskaartje op tot 33.500 euro al valt het op dat Seat relatief toegankelijke optieprijzen hanteert.

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Dat zal handig zijn om de consument te overtuigen want aan keuze geen gebrek in dit hippe crossover segment! Zo zijn er ondermeer de Renault Captur, Kia Stonic, Mazda CX-3, Peugeot 2008, Ford Puma, Fiat 500X, Jeep Renegade en Hyundai Bayon. Dezelfde technische basis (MQB A0) deelt de Arona met zijn VAG broeders, zijnde Skoda Kamiq en Volkswagen T-Cross! De Ibiza profiteerde van een soortgelijke update en is nogmaals enkele duizenden euro’s goedkoper. Hoe graag wil zo wat hoger zitten?!

Conclusie

Het volledige SUV gamma neemt bijna 50% van de Seat verkoop voor hun rekening, logisch dat de Spanjaarden hun bestsellers graag eeuwig jong proberen te houden. De guitige Arona crossover kreeg daarom recentelijk een update mee. Op het eerste zicht is die louter cosmetisch van aard met een nieuwe neus, spoiler, model-typografie en LED lichtblokken. Wie echter beter gaat kijken/vergelijken ziet een interessante progressie op vlak van afwerking, rijhulp, connectiviteit en veiligheid. Rijden doet de Seat Arona nog steeds prima al lijkt de 1.5 TSI topversie enkel interessant voor de écht sportieve meerwaardezoekers. Ook het gehanteerde (correcte) prijs/optiebeleid is een van de troeven hier naast de opmerkelijk ruime koffer!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Populaire koetswerkvorm met de nodige personalisatiemogelijkheden
+ Rijgedrag
+ Moderne(re) uitrusting inzake rijhulp, veiligheid, connectiviteit

? Klassiek motorengamma

– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Seat Arona FR 1.5 TSI DSG 150 pk crossover facelift (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie seat.be!