Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)We trekken een blik superlatieven open om onze rij-ervaring met de nieuwe Rolls Royce Ghost te kunnen beschrijven.

Rolls Royce. Een magische merknaam die bijna even luxueus, gracieus en imposant klinkt als de gelijknamige modellen zelf. Sinds 1911 voorzien van de legendarische Spirit of Ecstacy voorop! Nadat het merk in 1998 terug de rust had gevonden onder de vleugels van BMW konden hoogwaardigheidsbekleders, bedrijfsleiders, koningshuizen en voetballers bij de Britse autobouwer terecht voor de Phantom luxelimousine.


Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Maar ook de meer gefortuneerden onder ons willen blijkbaar (soms) zelf achter het het stuur kruipen en dan was een compacter model toch aangenaam geweest. Klant is koning (een understatement van jewelste bij Rolls Royce) en dus kregen ze in 2009 de Ghost instapper. Die maakte op zijn beurt de weg vrij voor een Ghost LWB (Long Wheel Base, verlengde wielbasis), Wraith fastback/coupé en dakloze Dawn.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Op minder dan tien jaar (inclusief een kleine opfrisbeurt onderweg) schopte de Ghost het tot best verkochte Rolls Royce model ooit, tegelijk werd de gemiddelde leeftijd van het cliënteel een pak jonger. Speciaal om dit jeugdige doelpubliek aan te spreken kwamen er zelfs sportieve Black Badges uitvoeringen!

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

De komst van een tweede generatie Royce Royce stond dus in de sterren geschreven en daarvoor werden er kosten noch moeite gespaard. Niet enkel qua diepgaande ontwikkeling op allerhande vlakken, de huidige eigenaars mochten feedback geven van wat ze toch nog wat beter wouden zien.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Daar waar we ietwat oneerbiedig kunnen stellen dat de vorige Ghost een veredelde BMW 7 Reeks (M760Li) was, is de nieuwe generatie spiksplinternieuw. Enkel de eerdergenoemde Spirit of Ecstacy (desgewenst in het goud) en de iconische paraplu’s (in de achterste portieren) werden overgenomen. De meest ingrijpende nieuwigheid is het Architecture of Luxury platform dat overkomt van de nieuwe Phantom en gloednieuwe Cullinan SUV. Dit lichtgewicht platform uit aluminum zorgt voor extra stijfheid, ietwat toegenomen buitenafmetingen (beetje breder en nog langer!) en biedt op zijn beurt heel wat moderne mogelijkheden inzake rijhulp, mechaniek en techniek. Zo wordt hier vierwielaandrijving én vierwielsturing geïntroduceerd.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

De minimalistische vormgeving staat deze Ghost als gegoten met de imposante (verlichte!) grille, nieuwe voorbumpers, nieuwe scherpe Matrix LED lichtblokken, chroom accenten rondom en kloeke achterzijde. Zo goed alle exemplaren verlaten de fabriek in Goodwood nadat ze pas bij de Bespoke afdeling passeerden. Sommigen kiezen voor subtiele accenten (zoals de befaamde coachline, de accentlijn op de flank), anderen opteren gewoon voor een eigen lakkleur.

Klant is koning, letterlijk én figuurlijk.

De personalisatiemogelijkheden zijn effectief eindeloos, om het configuratieproces toch wat te vergemakkelijken zijn er Inspired Specifications waarop je kan verder bouwen. Inzake velgen zijn er 19” tot 21” exemplaren voorhanden in diverse invoeringen. Allemaal voorzien van een prominent Rolls Royce logo dat altijd mooi leesbaar/zichtbaar (lees: waterpas) staat. Kwestie om alle twijfels toch weg te nemen…

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Waar we aan de buitenkant al onder de indruk waren van 5,5 meter (5,67 meter voor de Ghost EWB) aan imposante Britse luxe, wordt het binnen nog een pak imposanter. Rolls Royce gaat zodanig ver in enerzijds de bouwkwaliteit (zoals ventilatorroosters uit staal), materiaalkeuze (met het aller-allerbeste leder, hout, chroom en superzachte wollen tapijten), niveau van buitenaardse luxe (automatisch openende/sluitende deuren) én – opnieuw – de bijna exorbitante personalisatiemogelijkheden.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Enkel daaromtrent zouden we een driedelige roman kunnen brengen, dus beperken we ons hier enkel tot het Ghost inzetstuk rechts in het dashboard. Dat is geen sticker/bedrukking maar samenspel van fijne gaatjes en meer dan 850 LED’s daarachter. Ook dat kan uiteraard naar hartenlust gewijzigd worden. En met de Shooting Star Headliner blijven we in hetzelfde thema, een prachtige hemelimitatie met meer dan 1.000 (!) LED lichtpuntjes … inclusief sporadisch een (geanimeerde) vallende ster. Een unieke feature waarmee je voor vele uren zoet bent. Enkel en alleen daarom wil je het allerliefst achterin plaatsnemen.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Kunnen/mogen plaatsnemen in deze prinsheerlijke zetels bevestigt elke keer opnieuw het feit dat je toch iets behoorlijk succesvol hebt bereikt in het leven. Iets dat je kan vieren met de heerlijke massagefunctie (die nooit stopt!), ingebouwde champagnekoeler (met twee standen, 6° of 11°) of hightech beeldschermen. De verdonkerde achterruiten zorgen voor de nodige privacy, toch behoort ergens anoniem/subtiel toekomen – in België – met de nieuwe Rolls Royce Ghost niet tot de mogelijkheden.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Qua luxe en comfort zijn er weinig plaatsen die deze Ghost (zowel voor- als achteraan) overtreffen, op technologisch vlak gaat de nieuweling er sterk op vooruit. Zo krijg je een haarscherp digitaal dashboard, riante (en immer handige) head-up display en een 10″ infotainmentsysteem (inclusief draadloze Apple CarPlay ondersteuning, een primeur voor het merk!). Rolls Royce deed wel weinig moeite om te verhullen dat ze die technologie bij BMW haalde (inclusief doordachte menustructuur/intuïtieve bediening), jammer genoeg wel niet de meest recente.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Geen idee of dat Rolls Royce eigenaars zelf boodschappen doen of met een volle wagen op vakantie gaan richting Zuid-Frankrijk. Maar er past in de koffer toch een 507 liter bagage, wat meer is dan bijvoorbeeld bij een Volkswagen Golf.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Never change a winning V12

Terwijl de hele (auto)wereld overschakelt naar geëlektrificeerde aandrijflijnen blijft Rolls Royce haar modellen gewoon van een 6.75-liter V12 biturbo benzinemotor voorzien. In deze Ghost goed voor 571 pk / 850 Nm! Daarmee kan je in minder dan 5 seconden (4,8) naar 100 km/u accelereren en vervolgens vrij gemakkelijk de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u aantikken. Even indrukwekkend (of wereldvreemd) is het theoretisch verbruik van 15,2 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van 347 g/km (WLTP). Uiteraard is dat in de praktijk geheel afhankelijk van hoe enthousiast je rechtervoet voor de dag komt, onder de 12 liter zal je het toch niet krijgen. Gelukkig biedt de brandstoftank van 82 liter een aanvaardbare autonomie van 500 km.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Desondanks het gewicht (2.500 kg), het formaat of prijskaartje (waarover later meer) biedt de nieuwe Rolls Royce Ghost een opmerkelijk vertrouwd/toegankelijk rijgedrag. De combinatie van een aangenaam (licht) stuurgevoel, perfecte 50:50 gewichtsverdeling, luchtvering, adaptieve dempers, het nieuwe Planar Suspension System (die het vliegende tapijtgevoel nog meer versterkt), camera’s/sensoren (die de weg vooruit scannen) en een ongelooflijke geluidsisolatie zorgen voor een super rustgevende ervaring.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Dit in combinatie met een op maat gemaakt audiosysteem (1.300 Watt!) waarbij de subwoofers ingewerkt in de carrosserie zitten. De feilloze krachtontplooiing van de (stille!) V12 in het voorin zorgt voor een onvermoeid prestatiepotentieel, de 8-traps automaat houdt op zijn beurt rekening met navigatiedata om het juiste verzet te kiezen (bv: eentje lager voor een helling/bocht). Schakelflippers zijn dan ook nergens terug te vinden.

Power Reserve.

In deze Rolls Royce ga je nog steeds geen klassieke toerenteller terugvinden maar wel een Power Reserve meter die aangeeft hoeveel vermogen er nog beschikbaar is. Zelfs volgas krijg je die niet onder de 40%. Zoals reeds aangegeven stuurt deze Ghost opmerkelijk direct/accuraat, eens je overweg kan met het formaat en wegblijft van drukke stadscentra zou je deze gerust dagdagelijks kunnen inzetten. En daarmee voldoet Rolls Royce opnieuw perfects aan de initiële lokroep van haar vermogende cliënteel.

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Talrijke (complexe) rijmodi zijn er niet voorhanden, wel kan de automaat wat vlotter laten schakelen in de LOW (lees: Sport) modus. Dankzij de luchtvering kan je de wagen ook wat verhogen/verlagen en met de adaptieve cruise control mogen langere snelwegsessies geen probleem vormen. Verder is er ook dodehoekdetectie, krachtige laserlichten, nightvision, 360° camera, parkeerhulp, rijbaanassistentie en noodremhulp (optioneel) aanwezig.

If you have to ask the price, you can’t afford it…

Bij Rolls-Royce Motor Cars Brussels verwelkomen ze je maar al te graag in Overijse om een configuratie te maken voor een nieuwe Ghost, dit in ruil voor minimaal 315.000 euro. Met degelijke astronomische bedragen richt de Britse autoconstructeur zich dan ook op de happy few. Een optielijst is er ook niet echt, eerder een oplijsting van alle mogelijkheden. En zo was onze testwagen (voor de geïnteresseerden: Tempest Grey met Grace White / Scivaro Grey / Open Pore Obsidian Ayous Veneer interieur en Tailored Purple accenten) uiteindelijk een 430.000 euro waard! Al krijg je daarvoor wel vier jaar gratis onderhoud, exclusief slijtagegevoelige onderdelen (banden en remmen).

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Sinds de Mulsanne op pensioen werd gestuurd moet de nieuwe Rolls Royce Ghost eigenlijk enkel nog (een beetje) rekening houden met de Bentley Flying Spur (W12 – 635 pk – vanaf 222.640 euro). Al heb je voor de helft van dergelijke bedragen ook een super-de-luxe configuratie van de Mercedes S-Klasse (Maybach), BMW 7 Reeks of Audi A8 kan maken.

Conclusie

Take the best that exists and make it better. Dat was de slagzin van Henry Rolls en die gedachtegang past 116 jaar later ook perfect om de nieuwe Rolls Royce Ghost te definiëren. Visueel sterk herkenbaar, maar toch een pak knapper/strakker, nog luxueuzer, nog ruimer, nog moderner en nog beter/diepgaander te personaliseren. Maar nog steeds waanzinnig comfortabel en méér dan krachtig genoeg. En relatief gemakkelijk te besturen. Rationeel gezien is het moeilijk te begrijpen dat iemand vandaag de dag zoveel investeert in zo’n enorme brok Britse luxe met kolossale V12 in het vooronder. Maar na een innige kennismaking met de nieuwe Ghost kunnen we enkel en alleen maar respect hebben voor het state-of-the-art vakmanschap. En voor de happy few die er dagdagelijks van kan genieten!

Overzicht:
+ Magische merknaam
+ Imposante uitstraling met strakke/minimalistische vormgeving
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Rustgevende ervaring
+ Comfort
+ Luxe (mét een Hoofdletter)
+ Ruim interieur / koffervolume
+ Prestaties (alert, soepel, potentieel, stil …)
+ 4 jaar gratis onderhoud

? Voor minder geld zijn er andere (zéér) luxueuze bolides terug te vinden

– Prijs/opties
– Verbruik
– Riant formaat (parkeerstress)
– Sterke BMW invloeden (infotainment, bedieningselementen …)

Rijtest: Rolls Royce Ghost 571 pk V12 (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens