Officieel: Rolls Royce Phantom (2017)Dit is de nieuwe Rolls Royce Phantom, de zoveelste heruitvinding van een uniek monument dat al bijna een eeuw aan de top staat!

Dat dit weldegelijk de nieuwe Phantom is zeggen we er toch even uitdrukkelijk bij, want Rolls Royce zag het blijkbaar niet zitten om al te veel aan de bestaande succesformule te veranderen. Afgezien van een aantal details ziet deze wagen er opvallend gelijkaardig uit als zijn voorganger. Rolls Royce heeft in het design toch minstens één grote stap gezet: het iconische grille is nu voor het eerst in de carrosserie verwerkt, waar het voordien altijd een apart element was.

Maar laat je niet misleiden, want deze nieuwe Rolls is allesbehalve een simpele facelift. Elk stukje plaatwerk op de nieuwe Phantom is niet alleen anders vormgegeven, maar ook volledig uit aluminium gemaakt. Ook het chassis bestaat volledig uit aluminium, net zoals dat vanaf nu bij elke Rolls het geval zal zijn. Voor deze Phantom betekent al dat aluminium alvast dat hij een aanzienlijk lichter zou moeten worden dan zijn voorganger, maar hoeveel lichter werd nog niet vermeld.

Ook aan het interieur lijkt er niet veel nieuws onder de zon, maar Rolls Royce heeft kosten noch moeite gespaard om het al ongeëvenaarde comfort van de vorige generatie nog te overtreffen. Zo werd over de hele wagen 130 kilogram aan isolatiemateriaal gebruikt en zijn de ruiten allemaal 6 millimeter dik. Daarenboven krijgt de Phantom speciale Silent Seal banden om rolgeluiden te elimineren. Al deze verbeteringen komen samen in een cabine die tot 10% stiller is dan die van zijn voorganger. Zo stil zelfs dat de technici bij Rolls Royce naar eigen zeggen dachten dat hun meetapparatuur defect was bij de geluidstesten. Op vlak van infotainment, veiligheidsystemen en rijhulpmiddelen is deze luxelimousine uit Goodwood uiteraard volledig bij de les.

Bij een Phantom hoorde altijd al een fluisterstille V12-motor, en ondanks de ecologische druk op de automobiele sector wijkt Rolls Royce ook daar niet van af. Sterker nog: de gloednieuwe 6.75-liter krachtbron krijgt er nu wel twee turbo’s bovenop, die het vermogen op een dikke 570 pk en 900 Nm brengen. Een 8-trapsautomaat van ZF brengt al die paarden naar de achterwielen. Die bij deze generatie trouwens voor het eerst ook meesturen met de voorwielen om het gevaarte wat meer wendbaarheid te verlenen.

Wat deze Phantom nieuw maakt zijn dus vooral de aanpassingen onder de oppervlakte, en misschien is dat wel zijn sterkte. Het trouwe klantenbestand kan zo in nog meer luxe baden zonder dat ze zich aan revolutionaire veranderingen moeten aanpassen. Indien je wil toetreden tot dat klantenbestand ben je wel genoodzaakt om behoorlijk vermogend te zijn, deze Rolls Royce maakt je gemakkelijk 500.000 euro armer dan voordien.. Tegen 2018 moeten de eerste exemplaren geleverd worden!