Officieel: Rolls Royce Ghost luxelimousine (2020)De gloednieuwe Rolls Royce Ghost komt met een minimalistische vormgeving en (zowaar nog) meer luxe/comfort!

Met de Ghost voegde Rolls Royce in 2009 een “instapmodel” toe onder de prestigieuze Phantom super-de-luxe-limousine … al mag je dat in deze prijsklasse/luxe-segment een stevige korrel zout nemen. Na een beperkte opfrisbeurt in 2014 presenteert de Britse luxebouwer nu haar de tweede generatie Ghost, op termijn zullen er ongetwijfeld opnieuw een strakke Wraith fastback en dakloze Dawn volgen op dezelfde basis.

Het gloednieuwe aan deze Rolls Royce Ghost mag je gerust behoorlijk letterlijk nemen en is snel te herkennen aan de statige (verlichte!) grille die duidelijk designinvloeden meekrijgt van de achtste generatie Phantom. In vergelijking met het uitgaande model is de nieuweling 9 cm langer en 3 cm breder geworden, de wielbasis bleef identiek (3,30 m).

Het spaceframe is gemaakt van aluminum wat het gewicht (relatief gezien met 2.500 kg) binnen de perken moet houden, dankzij de diepe positionering van het motorblok noteert de nieuwe Ghost een optimale gewichtsverdeling (50:50) wat de rijdynamiek moet bevorderen. En dat moet wederom uitnodigen om zelf frequent achter het stuur te kruipen in de plaats van achteraan plaats te nemen!

De opgefriste buitenzijde versterkt het karakter van de Rolls Royce Ghost, binnenin oogt het pas écht strak en behoorlijk minimalistisch. Wie goed kijkt kan zelfs 850 LED lichtpuntjes herkenning in het Ghost logo op het dashboard terwijl de fabelachtige Starlight Headlining (een LED sterrenhemel als dakbekleding) hier zijn opwachting maakt. Extra isolatie moet een positieve invloed hebben op de rustgevende stilte binnenin.

De nieuwe Rolls Royce Ghost rekent nog steeds op een 6,75-liter V12 benzinemotor met dubbele turbo, goed voor 571 pk / 850 Nm én een 0-100 sprint van slechts 4,8 seconden! De topsnelheid ligt op 250 km/u terwijl de WLTP verbruikscijfers van 15,2 liter per 100 km en 347 g/km CO2 ook best indrukwekkend zijn. Of we op termijn nog andere (plug-in hybride?) motorisaties mogen verwachten is niet direct duidelijk, voor commercieel succes op de Europese markt lijkt dat toch vrij nuttig.

De verfijnde 8-traps ZF automaat, standaard vierwielaandrijving en geoptimaliseerde luchtvering krijgen hier het gezelschap van vierwielsturing wat moet zorgen voor extra wendbaarheid/stabiliteit naast een ongezien comfortgehalte.

Met prinsheerlijke stoelen (zeg gerust fauteuils) en een ongeziene afwerkingsgraad (dito materiaalkeuze én personalisatiemogelijkheden) is het sowieso aangenaam vertoeven in de meest toegankelijke Rolls Royce van het moment. De standaarduitrusting omvat ondermeer een WiFi hotspot, head-up display, 1.800 W (!) sterk audiosysteem en hedendaagse rijhulp (adaptieve cruise control, 360° camera, Night Vision, spoorassistentie, parkeerhulp, …).

De eerste generatie Ghost zorgde voor prima verkoopcijfers (zeker in belangrijke markten als China, Rusland en Amerika), we twijfelen er niet aan dat de nieuwkomer dat succesverhaal zal verderzetten. Je interesse kenbaar maken kan bij Rolls Royce Brussels (in Overijse), momenteel hebben we nog geen zicht op de marktlancering en een Belgische vanafprijs. Reken best wel op (minimaal) 300.000 euro!