Rijtest: Smart ForFour Brabus (2016)

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016) Brabus voorziet de Smart ForFour van een aangename portie dynamiek zonder aan het geprezen totaalpakket te raken.. Tuning is not a crime!

Een Brabus ter beschikking hebben, het klinkt best stoer. De aandachtige autoliefhebber (m/v mét talent) weet dan direct dat je het over de Duitse tuner – of veredelaar zoals ze zelf verkiezen – uit Bottrop hebt die zich toespitst op het Mercedes’ gamma. Extreme versies maken met een karrenvracht aan spoilers, iPad’s, LED verlichting en pk’s, dat doet Brabus het liefst naast het onderhouden van klassieke bolides en het bouwen van de S-Klasse Maybach Pullman. Maar sinds kort focussen ze zich meer en meer op verregaande personalisatie van de hippe Smart’s onder de Tailor Made noemer.

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Na de lancering van de ForTwo Coupé, ForTwo Cabrio en ForFour was de tijd aangebroken om opnieuw met de snellere Brabus uitvoeringen naar buiten te komen. Het volledige gamma kreeg per direct deze sportkuur aangemeten naar aanleiding van het Autosalon van Peking eind april, het is dan ook in dergelijke grootsteden dat er een cliënteel bestaat voor een high performance smart city car. In Vlaanderen zal je dus goed moeten zoeken maar in Monaco, Londen, Marbella of Zurich is de Smart Brabus een graag geziene gast.

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Zoals het een Brabus beaamt werd het uiterlijk van de sportiefste Smart ForFour uiteraard wat gespierder, de meerwaardezoekers opteren per direct voor de nieuwe Xclusive uitvoeringsvorm. Die onderscheidt zich met een nieuwe voorbumper, 17″ lichtmetaal met matte accenten en een centraal geplaatste dubbele uitlaat achteraan. Inzake personalisatie kan je behoorlijk ver gaan bij Smart, de blinkende Cadmium Red koetswerkkleur van onze testwagen kreeg alvast heel wat positieve commentaar!

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Binnenin heerst er een donkere sfeer met de vele zwarte materialen en grijze stiksels, gelukkig kan je hier ook een kleurrijke(re) configuratie maken … of gebruik maken van het tweedelige zonnedak! Een ideale verhuiswagen zal een Smart nooit worden, toch kan je er met vier volwassenen – indien nodig – plaatsnemen, de zitpositie had wel wat lager gemogen.. In de koffer van de ForFour Brabus past er 185 liter bagage en met de achterbank plat (50:50) wordt dat 975 liter. Als je kiest voor het goedklinkende JBL Sound System met zes luidsprekers en 200 W verlies je wel wat opbergruimte achterin.. Kleine prullen kan je voorin gemakkelijk kwijt op allerhande handige opbergvlakken, kwestie van elke beschikbare cm2 goed te benutten! Het infotainmentsysteem is afkomstig van zijn Franse evenknie en die blinkt niet uit met zijn supersnelle reactiesnelheden, gelukkig omvat het heel wat moderne features zoals slimme navigatie, DAB radio, spraakcommando’s, …

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Bij het reguliere Smart gamma heb je nog de keuze uit een 0.9-liter en 1.0-liter benzinemotor, bij een Brabus variant ben je sowieso aangewezen op de 0.9-liter driecilinder turbobenzine. Die levert hier 109 pk en 200 Nm, steeds in combinatie met de bestaande achterwielaandrijving en de Twinamic zestraps automaat. Op papier is deze Brabus goed voor een CO2 uitstoot van 104 g/km en 4,6 liter benzine per 100 km, in de praktijk verbruikten we toch bijna twee liter meer. De brandstoftank is met 30 liter (+5 reserve) aan de kleine kant en dat zorgt er toch voor dat je vrij snel terug langs het tankstation moet!

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Een Smart ForFour biedt een interessante hoeveelheid binnenruimte/zitplaatsen in combinatie met compacte buitenafmetingen. In drukke steden is zoiets goud waard en parkeren gaat zelfs gemakkelijk dan je denkt, met de inventieve plaatsing van het motorblok (achterin, onder de koffer) krijgen de voorwielen heel veel bewegingsruimte zoals de draaicirkel van 8,65 meter aangeeft. Met de 109 pk sterke Brabus variant krijgt deze stadsridder een heel levendig karakter dankzij een zeer aangename automaat met dubbele koppeling, de strakke soundtrack versterkt daarnaast nog eens de dynamische aspiraties. Niet overmoedig worden is wel de boodschap naast binnen de stadsmuren blijven, het cijfermateriaal (10,5 seconden voor de sprint en een topsnelheid van 184 km/u) is niet persé Brabus waardig.. Gelukkig zet deze ForFour slechts 1.095 kg op de weegschaal en voelt het allemaal wat vlotter aan. Dankzij de Race Start functie ben je gegarandeerd als eerste weg aan het stoplicht, vaak tot grote verontwaardiging bij omstaanders.

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Op vlak van veiligheid rekent de Smart Brabus voornamelijk op de supersterke Tridion koetswerkbouw, daarnaast staan er standaard vijf airbags paraat. Om eveneens in gure weersomstandigheden veilig te wezen is er een Crosswind Assist die intensief samenwerkt met de ESP sensoren, de botswaarschuwingsassistent kijkt zowel voor- als achteruit!

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Een Smart ForFour kost je minstens €10.890, voor de ForFour Brabus vragen ze minstens €21.417 en dat loopt op tot minstens €25.071 voor de Xclusive variant! Dat kan je nog wat aandikken zoals het geval was bij onze testwagen, deze was €26.860 waard! Dat is inderdaad een stevige som, een Ford Fiesta ST (182 pk) stuurt ook best strak en kost slechts €21.000. De Fiat 500S (105 pk – vanaf €17.390) en Abarth 595’s (145 pk – vanaf €18.725) komen daarnaast ook dicht in de buurt met hun passievolle en compacte innerlijk!

Conclusie
De combinatie van de (veelbelovende) Brabus badge, een compacte stadswagen en achterwielaandrijving doet je misschien net iets teveel dromen, de termen sportiviteit en rijdynamiek in de promofolders zijn misschien wel wat overroepen. De Smart ForFour Brabus levert wel een zeer aangenaam en levendig weggedrag in de stad, inclusief bijhorende glimlach! De relatief grote binnenruimte en de wendbaarheid van de reguliere ForFour blijft eveneens behouden, perfect om de parkingskills naar een nieuw topniveau te tillen. Less is more, al had dat prijskaartje toch ook wel wat minder gemogen..

Overzicht:
Funky looks
+ Levendig weggedrag
+ Wendbaarheid/behendigheid
+ Zeer vlotte samenwerking benzinemotor & automaat
+ Soundtrack
+ Hoogwaardige interieurafwerking (comfort, gadgets, technologie, …)

– Stevige prijs (!!)
– Hoge zitpositie
– Geen duidelijke autonomieweergave in de boordcomputer

Rijtest: Smart ForFour Brabus 0.9 Xclusive (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...