Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk PrimeSmart maakt zorgeloos cabriorijden ook beschikbaar in het allerkleinste segment met de ForTwo Cabrio zonder te raken aan de geniale eigenschappen van deze compacte stadsridder!

Op zoek naar een compacte stadswagen die jou én sporadisch een tweede inzittende perfect – lees: vlot, comfortabel en zonder zorgen – van A naar B in een stedelijke omgeving weet te brengen? Ga dan eens informeren voor een Smart, in grootsteden dé aangewezen microwagen die voldoet aan de voorafgaande checklist. Voor het eerst gelanceerd in 1998 met een supercompacte – en dat is een understatement – eigenheid en minuscule draaicirkel waardoor het stedelijk gemak direct naar boven komt.

Rijtest Smart ForTwo Cabrio 2016 71 pk Prime

Enkele jaren later kregen we voor het eerst een dakloze Smart Cabrio met stoffen dak dat de vermogende eigenaars de kans gaf om optimaal van de zon en zijn bijhorende vitamine D te genieten. In 2014 werd het Smart recept volledig herzien met een intensieve Renault samenwerking als basis, zo deelt de nieuwe Twingo heel wat techniek met de nieuwe ForTwo en ForFour. Op de laatste editie van het Autosalon van Frankfurt mocht de nieuwe generatie Smart ForTwo Cabrio voor het eerst kennis maken met het zonlicht, de succeselementen van zijn voorganger (het grote zonnedak en het unieke voorkomen) bleven gelukkig gewoon op post!

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk PrimeRijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Bij een cabrio draait het natuurlijk om het heerlijke open, vrije gevoel met je haren in de wind. De nieuwe Smart ForTwo Cabrio heeft een opmerkelijk groot – meerlagig – stoffen vouwdak (1,8 m2 oppervlakte!) dat zich automatisch laat openen en sluiten in 12 seconden en dit aan eender welke snelheid! Wil je een nog groter cabriogevoel dan enkel en alleen een open dakhemel (“targa”), nogmaals in contact komen met de magische cabrioknop resulteert in een grotere opening al is de zichtbaarheid naar achteren dan direct ook wat minder. Met de afstandsbediening kan je de Smart ForTwo Cabrio alreeds vanop afstand summerproof maken! In volledige cabriomodus kan je de dakbogen verwijderen en mooi opbergen in een speciale ruimte in de kofferklep.

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk PrimeRijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Smart opereert onder de grote Mercedes’ vleugels en die premium Duitsers willen enkel het beste, daarom dat het stoffen dak van de ForTwo Cabrio dezelfde intensieve tests onderging als de S-Klasse Cabrio om de kwaliteit in elke toestand en weersomstandigheid (sneeuw, regen, ijs, …) te waarborgen! Natuurlijk kunnen deze ingenieurs niet toveren en heb je toch wel wat rijgeluiden binnenin met het dak gesloten, dankzij de eenvoudige en vlotte bediening zullen toekomstige Smart ForTwo Cabrio rijders natuurlijk elke (droge) rit aangrijpen om het dak er af te halen..

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk PrimeRijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Behalve het (rode/zwarte) stoffen dak, een verstevigende steunbalk achteraan en de afneembare zijpanelen zijn de visuele verschillen tussen de Smart ForTwo Coupé en ForTwo Cabrio eerder miniem (zo zijn onder andere de achterstijlen iets fijner!). Beiden zien er behoorlijk funky uit met een sterke persoonlijkheid, wanneer je wat hoger in de optielijst en/of personalisatiecatalogus klimt kan je behoorlijk ver gaan met duotone kleuren, getinte ramen, velgen en diverse accenten.

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Binnenin blijft deze dakloze tweezitter opmerkelijk ruim voor zijn minuscule buitenafmetingen (2,69 x 1,66 x 1,55), zelfs twee grote volwassenen kunnen plaatsnemen in de ForTwo Cabrio zonder al te veel problemen. Daarnaast is er nog een beetje plaats voor prullaria en twee drankjes maar dan is het qua interieurruimte wel gedaan met de bagagepret. Achteraan heb je nog wat kofferruimte tussen de dakconstructie en de motor, want die ligt nog steeds achteraan! Met een open dak heb je nog steeds 260 liter ter beschikking – net voldoende voor twee bakken bier, groeten en wat BBQ vlees – die er 340 liter worden met het dak gesloten. Daarmee troeft de kleine Duitser alvast de directe concurrenten uit een hoger segment af.. Het optionele infotainmentsysteem met achteruitrijcamera is een veredelde versie van het R-Link systeem van de Franse partner, gelukkig werkt het prima (eens je het door hebt..) en komt het even kleurrijk voor de dag als de ForTwo Cabrio zelf! Smart deed overigens bijna geen moeite om het Renault interieur te maskeren, soms toch wel opmerkelijk gezien het stevige prijskaartje.

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk PrimeRijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Het motorengamma van de ForTwo Cabrio blijft identiek aan het bestaande Smart aanbod, namelijk een turbogeblazen 0.9-liter met 90 pk (97 g/km CO2) of een atmosferische 1.0-liter met 71 pk (99 g/km CO2). Standaard zijn beiden gekoppeld aan de handgeschakelde vijfbak, wie wil kan optioneel ook een Twinamic zestraps automaat mét dubbele koppeling krijgen. Dit laatste is behoorlijk uniek in een dergelijke compacte wagen en het geheel werkt behoorlijk vlot zolang je niet te hoge (sportieve) verwachtingen koestert. Wij gingen op pad met de 1.0 met DCT automaat en verbruikten ongeveer 5 à 6 liter benzine met heel wat snelwegkilometers, in de zuiver stedelijke omgeving moet je zeker in staat om een pak dichter bij het opgegeven verbruik van 4,2 liter te geraken. We hebben het niet nagemeten maar de 0-100 km/u sprint zou 15 seconden duren en de topsnelheid ligt op 151 km/u. In de brandstoftank past er 35 liter benzine wat je een rijbereik moet geven van een goede 500 km, jammer genoeg kan je dit nog steeds niet cijfermatig aflezen in de (kleurrijke) boordcomputer.

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Dankzij het verstevigde onderstel en de betere ophanging rijdt de Smart ForTwo Cabrio beter dan ooit. Op de snelweg moet je alles wel goed incalculeren en blijf je beter weg van het linkerbaanvak, in de stad toont een Smart van nature zijn genialiteit. Een aangenaam stuurgevoel, superkleine draaicirkel en speels weggedrag maakt van elke rit een plezier, parkeren ging daarboven nooit zo gemakkelijk. En dat allemaal met je haren in de wind! Smart bewijst elke keer opnieuw dat rijplezier ook perfect kan samengaan met kleine(re) wagens! Voor wie het toch nog wat meer mag zijn is er nu overigens ook een Brabus variant van de ForTwo Cabrio, toch kijken we meer uit naar de Electric Drive uitvoering.

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk PrimeRijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Op vlak van veiligheid staan er heel wat moderne (rijhulp)systemen (zijwindassistent, cruise control, stabiliteitscontrole, remsystemen, …) paraat, mocht het toch nog fout lopen is er nog altijd de befaamde Tridion veiligheidscel. Die zorgt er samen met een paar airbags voor dat de inzittenden er zonder al te veel kleerscheuren uitraken, in de NCAP crashtest werden ze daarvoor beloond met 4 sterren wat een puike prestatie in dit kleine segment is!

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk PrimeRijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Terwijl je voor een ForTwo Coupé of ForFour respectievelijk €9.922 of €10.890 nodig hebt ben je bij de Smart ForTwo Cabrio genoodzaakt om minstens €14.520 euro te investeren. Naast de basisuitvoering is er ook nog een Passion, Prime of Proxy uitvoeringsniveau alvorens je jezelf mag uitleven inzake personalisatie, opties en accessoires. Wanneer je dat net iets te enthousiast doet wordt het snel duidelijk dat Smart behoort tot de premium Mercedes familie, zeker voor een dergelijke (beperkte) hoeveelheid auto kan het prijskaartje best stevig uitvallen. Onze – royaal uitgeruste – testwagen was op die manier €21.646,90 waard en dan kom je toch wel akelig dicht in de buurt van bijvoorbeeld een A-Klasse..

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Een soortgelijke vinden voor de Smart ForTwo Cabrio is een zeer moeilijke opdracht. Voor ongeveer dezelfde hoeveelheid euro’s kan je opteren voor een Fiat 500C (vanaf €15.790) of DS3 Cabrio (vanaf €18.805) die beiden toch kunnen pronken met een achterbank terwijl het compacte PSA trio – Citroen C1 / Toyota Aygo / Peugeot 108 – een minder verfijnde cabrio-ervaring weten te brengen.

Conclusie
De nieuwe Smart ForTwo Cabrio blijft de enige echte volwaardige cabriolet in het segment van de compacte stadswagen en doet dat op overtuigende manier waarbij je een brede glimlach sowieso tot de basisuitrusting mag rekenen. Een reguliere ForTwo Coupé is alreeds een vrij straf product dankzij het ruime interieur en comfortabele wegligging maar toch grotendeels dankzij de ongelooflijke wendbaarheid en prettig rijgedrag in een stedelijke omgeving. Daarbovenop geniet je in de ForTwo Cabrio nog eens van elke seconde daglicht dankzij het handige daksysteem! Verslik je wel niet in de stevige prijs en het dure optiebeleid..

Overzicht:
+ 200% funky summer city feeling!
+ Doordacht cabriosysteem (groot open dak, handige bediening, geen invloed op koffer, …)
+ Aangename automaat
+ Wendbaarheid/behendigheid
+ Speelse wegligging + comfort
+ Interieur (ruimte, gadgets, technologie, …)

+/- Relatief veel binnenruimte, wel slechts twee zitplaatsen en kleine koffer

– Reactietijd/soundtrack onder (snelweg) belasting
– Stevige prijs/optiebeleid
– Geen duidelijke autonomieweergave in de boordcomputer (nog steeds..)

Rijtest: Smart ForTwo Cabrio 71 pk Prime

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...