Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)Zou Urbanus het in “poesje stoei” over de Jaguar F-Pace SVR hebben?

Jaguar associëren we vooral met sportieve berlines en knappe sportwagens maar omdat de Europese consument zo verliefd is op de SUV koetswerkvorm prijkt er intussen een F-Pace, E-Pace crossover en zelfs 100% elektrische I-Pace in de catalogus. Wie écht iets speciaals wil kan zich wenden tot het SVO team (Special Vehicle Operations) dat naast exclusieve modellen (Project 7, Project 8, SV Coupé) ook verantwoordelijk is voor de luidkeelse SVR modellen!

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

Naast de F-Type SVR is er namelijk ook een Jaguar F-Pace SVR die volgens hetzelfde basisrecept werd bereid. Denk aan een agressievere grille, extra (functionele!) verluchtingsgaten, gigantische 21″ velgen (optioneel 22”), grijpgrage (395mm!) remschijven met rode klauwen, subtiele spoiler (eveneens functioneel) en vier prominente uitlaatmonden achterop. Bij SVO modellen zijn de mogelijkheden legio inzake personalisatie, de geteste JAG-531 deed het met de Premium Palette Silver grijstint, blitse 22” Diamond Turned velgen en verdonkerde achterruiten.

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

Geen idee of een matte koetswerkkleur anno 2020 nog fashionable is, dezelfde vraag inzake de bloedrode (Pimento) kleurstelling binnenin met zwarte hemelbekleding, contrasterende rode stiknaden en menig koolstofvezel/chroom accent hier en daar. Uiteraard heb je hier ook de nodige vrijheid inzake personalisatie, deze specifieke wagen stond op het Autosalon van Brussel en moest dus de nodige aandacht trekken!

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

De sportzetels met uniek SVR patroon zijn aan de smalle kant (wat gunstig is voor de beenruimte achterin) en bieden zowel het nodige comfort als véél steun. Instappen in de F-Pace SVR gaat dankzij de hogere koetswerkbouw gemakkelijk terwijl de zichtbaarheid rondom optimaal is. Zelfs op de achterbank is voldoende ruimte voor alle ledematen, in de koffer past er 650 liter tot 1.731 liter bagage. De riante binnenruimte versterk je door voor het glazen panoramadak te kiezen.

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

Achter het fijne stuurwiel met de nodige functietoetsen en schakelflippers prijkt een digitale 12,3” tellerpartij met haarscherpe display, de weergavemogelijkheden zijn wel beperkt. Centraal vinden we het 10” Touch Pro infotainmentsysteem dat de enorme progressie van Jaguar-Land Rover op dit vlak mooi etaleert met een doordachte menustructuur, vlotte werking en moderne functionaliteit (Apple CarPlay, Android Auto, DAB radio, 3D navigatie, realtime verkeersupdates, …).

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

Met de steeds strengere uitstoot/verbruiksnormen zijn dergelijke pk-monsters eigenlijk niet meer van deze tijd, toch lepelt Jaguar de gekende 5.0-liter V8 in de F-Pace SVR. Maar liefst 550 pk / 680 Nm (281 g/km CO2) sterk! Dankzij de 8-traps automaat (met eigen SVR afstelling) en slimme vierwielaandrijving is een 0-100 sprint voorbij in 4,3 seconden, bij 283 km/u bereik je de topsnelheid. Jaguar spreekt zelf van een normverbruik van 12,5 liter, in de praktijk mag je daar gemakkelijk enkele liters bijtellen. Gelukkig is er een riante brandstoftank (82 liter) voorhanden die de F-Pace SVR een rijbereik van 500 km geeft.

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

Met dergelijke prestatiecijfers (én de fabelachtig merknaam) ben je sowieso al het mannetje aan de toog, achter het stuurwiel wordt alles nog een pak dramatischer gezien de onvermoeibare supercharger, perfecte afgestelde dempers en intense (gelukkig regelbare) soundtrack. De vierwielaandrijving geeft duidelijk de voorkeur voor de achteras en de remmen doen perfect hun ding, met het elektronisch gestuurde actieve sperdifferentieel kan je ook sneller de bocht om dat je zou denken met deze 2.050 kg zware F-Pace SVR.

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

Wanneer de bochtencombinaties zich sneller gaan aanbieden wordt duidelijk dat bepaalde concurrenten toch dynamischer voor de dag komen. Maar wanneer je wat gas terugneemt bewijst de Brit dan het ook anders kan. Zelden reden we zo comfortabel met 22” lichtmetalen velgen, zelfs de stevigere drempels werden zonder probleem verslonden. En met een resem aan handige rijhulpmiddelen (adaptieve cruise control, noodremhulp, head-up display, …) kom je steeds zonder klachten toe op je (desgewenst verre) eindbestemming.

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

In ruil voor 47.360 euro heb je een F-Pace (20d Pure 163 pk), voor de F-Pace SVR zal de Jaguar concessiehouder slechts genoegen nemen met minimaal 102.710 euro. Voorzie best nog wat budget voor extra opties, packs en personalisatie, de royaal uitgeruste testwagen was hier 118.595 euro waard. Exclusief taksen, brandstofbudget en op tijd en stond nieuw rubber.

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

Bij diezelfde Jaguar (en ongetwijfeld Land Rover) verdeler staat er ook een technisch gerelateerde Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic (5.0-liter V8, 550 pk, vanaf 112.950 euro) én Range Rover Sport SVR (5.0-liter V8, 575 pk, vanaf 137.500 euro) te blinken. Wie het liever elders zoekt moet zeker de BMW X3 M Competition (3.0-liter zes-in-lijn, 510 pk, vanaf 95.260 euro), Porsche Macan Turbo (2.9-liter V6, 440 pk, vanaf 95.299 euro), Mercedes-AMG GLC63 S (4.0-liter V8, 510 pk, vanaf 109.868 euro) én scherprechter binnen het segment: de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2.9-liter V6, 510 pk, vanaf 94.300 euro) van dichterbij bekijken.

Conclusie
Met de beestige SVR motorisatie heeft de Jaguar F-Pace SUV eindelijk een welverdiende topversie. Zelfs met de kolossale 5.0-liter benzinemotor blijft deze F-Pace behoorlijk comfortabel (zelfs met 22” velgen!) en functioneel. In tegenstelling tot directe concurrenten komt hij relatief bescheiden voor de dag, maar wanneer de V8 ontwaakt zullen omstaanders snel beseffen dat dit geen reguliere viercilinder turbodiesel is… De Jaguar F-Pace SVR mist het scherpe karakter van pakweg een F-Type (of Stelvio Q) al is de vraag of we dat een 2 ton zware SUV kwalijk kunnen nemen, op een uitdagend stukje asfalt tover je met het grootste gemak een reusachtige glimlach op je gezicht!

Voor de jeugd, de wereldhit “Urbanus – Poesje stoei” uit 1994: youtube.com/watch?v=iT9UrokfuUw 

Overzicht:
+ Brute looks (zonder te overdrijven)
+ Prestatiepotentieel
+ Dynamisch (maar desgewenst ook comfortabel!) rijgedrag
+ Soundtrack
+ Ruim/praktisch
+ Hoge koetswerkbouw (= gemakkelijk instap en goede zichtbaarheid)
+ Afwerkingskwaliteit

– Prijs
– Verbruik
– Interne concurrentie

Rijtest: Jaguar F-Pace SVR 5.0 V8 (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Thomas Vanderlinden