Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)De nieuwe McLaren 720S weet de lat nog hoger te leggen dan zijn 12C / 650S voorgangers én trekt openlijk ten strijde tegen het gerenommeerde (super)sportwagengeweld uit Italië en Duitsland!

Na de legendarische F1 en de befaamde SLR (in samenwerking met Mercedes) werd het even stil rond McLaren. Maar plotsklaps stonden de Britten uit Woking daar met een veelbelovende MP4-12C én een masterplan om binnen afzienbare tijd met een volledig gamma sportieve bolides en verdeelpunten te komen. Uitspraken die we jammer genoeg vaker horen maar McLaren – en meer specifiek McLaren Automotive – wist ons de voorbije weken, maanden en jaren te verwennen met ondermeer de 540C, 570GT, 650S Spider, 675LT, P1 en de Senna!

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

Op de Louizalaan kan je bij McLaren Brussels terecht voor een eerste kennismaking met het sportwagenmerk. Het aanbod is opgesplitst in drie categorieën, namelijk Sports Series (540C, 570S, 570S Spider, 570GT), Super Series (720S) en Ultimate Series (Senna, BP13 aka Longtail). Deze verhouden zich mooi qua prijs, vermogen en bruikbaarheid en voor de meest verregaande verzoeken staat het MSO team (McLaren Special Operations) paraat om je dromen waar te maken, toch wanneer je over het nodige (extra) budget beschikt.

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

Gezien de relatief jonge leeftijd van het brede McLaren gamma mag de nieuwe 720S gerust aanzien worden als tweede generatie binnen het McLaren succesverhaal. Dat startte in 2011 met de MP4-12C (later gewoon 12C), in 2014 zag de 650S opvolger het levenslicht net zoals logische derivaten. Designmatig komt de 720S een pak extremer voor de dag, de designers/ingenieurs focusten zich op een zo aerodynamisch mogelijk vormgeving. Daarvan zijn de lichtblokken (à la Alfa 4C) het beste voorbeeld net zoals de vele koelsleuven rondom. Achteraan prijken er twee centrale ronde uitlaatmonden (à la 675LT) én voorziet een actieve achterspoiler de nodige remweerstand wanneer dat nodig mocht zijn. In het echt ziet deze Super Series er overigens direct een pak sensationeler en aantrekkelijker uit dan op foto.

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

Dankzij het van koolstofvezel vervaardigde frame (Monocage II genaamd) geniet de 720S van een bijzondere stijfheid en kon er geopteerd worden voor diagonaal openende (vlinder)deuren. Die zijn ietwat aan de zware kant en relatief hoog gepositioneerd wat de nodige inspanning vraagt om ze te openen en sluiten, zeker gezien de lage zitpositie. De optimale zichtbaarheid rondom – dankzij de dunne stijlen – is dan weer mooi meegenomen voor een sportwagen als deze, met het (dubbele) panoramisch dak geniet je ook van heel wat lichtinval. Daarnaast probeert deze McLaren ook praktisch te zijn met 150 liter bagageruimte achter de stoelen en 210 liter in de koffer (lees: neus) vooraan.

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

Daarnaast zorgt het vernieuwde infotainmentsysteem voor heel wat dagdagelijkse bruikbaarheid van de McLaren 720S net zoals cruise control, goedzittende sportzetels, keyless go, … In Vlaanderen lijkt het optionele liftsysteem ook sowieso een must, de bediening ervan zit hier op een logischere/toegankelijkere plaats dan bij de 570S het geval is. Historische audioliefhebbers zien dan weer direct de link met het audiosysteem van JVC Kenwood (dat ook in de F1 zat), voor wie wil is er ook een op maat gemaakt 1.280 W Bowers & Wilkins systeem!

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

Het kloppende hart van deze McLaren is een gloednieuwe (toch voor 41%) achtcilinder die groeit tot een slagvolume van exact 4 liter, dankzij de twee hardwerkende turbo’s goed voor 720 pk (vandaar de benaming!) en 770 Nm (249 g/km CO2). Daardoor is de 720S tot bijzondere dingen in staat, zo doet deze Brit 0-100 km/u in 2,9 seconden, 0-200 km/u in 7,8 seconden en 0-300 km/u in 21,8 seconden (P1 cijfermateriaal!). Bij 341 km/u zit je aan de topsnelheid en dankzij de standaard keramische remschijven (!) is de 720S eveneens gezegend met adequate remkracht, dit eenmaal ze goed op bedrijfstemperatuur zijn. Het normverbruik van 11 liter hoogwaardige benzine per 100 km halen lijkt dan weer utopisch al is dat bij een dergelijke supersportwagen minder (tot niet) van belang. Met een brandstoftank van 72 liter lijkt een rijbereik van 500 km wel een haalbare kaart.

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

Met de scherpe vormgeving, gestript interieur en immense prestatiepotentieel lijkt de McLaren 720S misschien eerder geschikt als racewagen dan als daily driver, in de praktijk bleek dat hij zich prefect tot beiden leent. De goede zichtbaarheid rondom, directe stuurgevoel en alerte zeventraps automaat zorgen voor een ontspannen rijgedrag in stedelijke omgeving, met het mes tussen de tanden (lees: Variable Drift Control, Track Modus, exclusief P Zero Corsa MC rubber en de Active Dynamics rijparameters op hun scherpst) bekom je zeer dynamisch geheel met chirurgische precisie. Een stevige soundtrack voegt hier nog wat extra drama toe wanneer je kiest voor de optionele sportuitlaat, zoals bij menig modern apparaat wordt het geluid binnenin kunstmatig versterkt. De 720S blijft ten alle tijden perfect beheersbaar voor Jan Modaal in tegenstelling tot het wilde karakter van supersportwagens uit de jaren ’90 en ’00.

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

Anderzijds doet die toegankelijkheid van de McLaren 720S misschien ook wel wat afbreuk aan de genialiteit die Woking hier in de praktijk weet te brengen. Deze Brit excelleert het allerbest op een circuit in de handen van een getalenteerde piloot en daarbij de Ferrari 488 GTB (670 pk), Lamborghini Huracan Performante (640 pk) en Porsche 911 GT2 RS (700 pk) het vuur aan de schenen kan leggen..

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

In dit segment vormt een basisprijs van 271.420 euro natuurlijk geen enkel probleem, laat staan de peperdure optielijst waardoor dit specifieke exemplaar ruim boven de 370.000 euro uitkomt. McLaren voorziet overigens een relatief snelle levertijd in tegenstelling tot de directe concurrenten, op de tweedehandsmarkt kan je hier en daar ook aantrekkelijk(er) geprijsde exemplaren op de kop tikken!

Conclusie
Volgens de evolutieleer sportwagenlogica is de nieuwkomer steevast sneller, efficiënter en performanter (lees: beter) dan zijn voorganger. Zo ook bij de 720S Coupé die de positie inneemt van de MP4-12C en 650S en op die manier de eer van McLaren mag verdedigen in een exclusieve club. De 720S rekent daarvoor op zijn indrukwekkende krachtcentrale, gestroomlijnd design, uitgekiemd onderstel, hoogtechnologische hulpmiddelen en dan kunnen we nog wel wat superlatieven bovenhalen omtrent het stuurgevoel, remkracht en het magische gevoel om met een dergelijke (futuristische) bolide rond te rijden. Dat de Brit daarbij ook gebruiksvriendelijker, comfortabeler en toegankelijker werd hadden we niet verwacht. Zoiets is mooi meegenomen bij een sportwagen die full option akelig dicht bij 400.000 euro komt. Een goed gevulde bankkaart en tankkaart is bij de McLaren 720S dan ook een must net zoals voldoende spierkracht om de zware (vleugel)deuren te openen en sluiten, al blijft het grootste gemis misschien wel een privé circuit waar je écht het volledige potentieel van de 720S kan ontdekken!

Overzicht:
+ Looks
+ Exclusiviteit
+ Fenomenale prestaties
+ Zichtbaarheid rondom / voelt compact(er) aan
+ Stuurgevoel
+ Wegligging
+ Automaat
+ Soundtrack

– Zware deuren
– Stevige prijs + peperduur optiebeleid
– Dosering keramische remmen
– Verbruik

Rijtest: McLaren 720S Coupe (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens