Rijtest: KG Mobility SsangYong Torres Sapphire 1.5 T-GDI 163 pk AT SUV (2023)Onder de vleugels van KG Mobility kan SsangYong zich opnieuw op de toekomst focussen met de stoere (en ruime) Torres SUV als eerste wapenfeit.

Alsof de stijgende grondstofprijzen, covid pandemie en het tekort aan halfgeleiders nog niet genoeg miserie veroorzaakten, had het Koreaanse automerk SsangYong ook de nodige “bestuurlijke moeilijkheden” te verwerken. Even leken ze af te glijden richting een jammerlijk faillissement … tot het KG Group conglomeraat (eveneens Zuid-Koreaans) zich finaal opwierp als overnemer. Dit onder hun KG Mobility afdeling en vooral met voldoende budget om grondig werk te kunnen maken van een hedendaags (lees: EV) gamma!

Stoere jongen

Op termijn verwachten we dan ook dat de KG Mobility benaming gehanteerd zal worden. Maar dat is (nabije?) toekomstmuziek, de Torres SUV nieuwkomer doet het met een SsangYong badge achterop! De Torres naamgeving verwijst op zijn beurt naar het nationale park in Chilli (Unesco Werelderfgoed!) wat zijn avontuurlijke inborst moet benadrukken.

Rijtest: KG Mobility SsangYong Torres Sapphire 1.5 T-GDI 163 pk AT SUV (2023)

Op foto mag de SsangYong Torres er dan ietwat schattig uitzien, in de praktijk maakt de 4,70 meter lange en 1,89 meter brede Koreaan een robuuste indruk! Dit met de stoere grille, fijne LED koplampen en de geaccentueerde C-stijl. Zelf spreken ze over de “Powered by Toughness” designtaal die ook in toekomstige modellen zal terugkomen. Laat je wel niet vangen door pakweg de uitgeklopte kofferdeur (die gewoon opent, zonder reservewiel trouwens) of de fake bevestigingshaken op de motorkap.

Binnen het actuele SsangYong gamma nestelt de Torres zich tussen de Korando en Rexton. Inzake personalisatie is er keuze tussen zes koetswerkkleuren, grijze interieurbekleding en 17”, 18” of 20” velgen. Zoals vaak zorgen de grootste velgen voor de nodige blingbling op de parking … maar onderweg (en zeker op typisch Belgisch asfalt) durven deze sporadisch het comfortniveau te fnuiken.

SsangYong Torres biedt véél binnenruimte

De hoekige buitenafmetingen hebben een positieve invloed op de binnenruimte. Zowel vooraan als op de achterbank hebben alle mogelijke ledematen voldoende ruimte ter beschikking. In de koffer past er 703 liter, met de achterbank plat (60:40) loopt het laadvolume op tot 1.663 liter! Mocht dat niet volstaan kan je nogmaals 1.500 kg slepen aan de trekhaak.

Rijtest: KG Mobility SsangYong Torres Sapphire 1.5 T-GDI 163 pk AT SUV (2023)

Aan (degelijke afgewerkte) kunststof geen gebrek in de Torres al proberen ze wat sfeer en gezelligheid te creëren met chroom accenten, leder/stoffen bekleding en glimmende pianolak. De hogere koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijkere instap en prima zichtbaarheid rondom!

Naast een (smal) digitaal instrumentencluster (12,5”) achter het grote (zeshoekige?) stuurwiel is de Torres ook voorzien van een dubbel infotainmentsysteem. Het bovenste exemplaar is 9” groot en neemt de multimedia en navigatie voor zijn rekening, voor de bediening van de airco moet je bij het display onderaan (8”) zijn. Inderdaad, zoals bij de Audi Q7 en consorten!

Hedendaagse uitrusting

Hightech snufjes zoals augmented reality navigatiehulp of massagezetels moet je hier niet verwachten. Wel kan je genieten van onder meer geïntegreerde zonneschermen, verwarmd stuurwiel, parkeersensoren, keyless entry/go, licht/regensensor, elektrische kofferklep, verwarmde zetels (voor+achteraan), draadloze telefoonlader, achteruitrijcamera… En uiteraard Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning!

Rijtest: KG Mobility SsangYong Torres Sapphire 1.5 T-GDI 163 pk AT SUV (2023)

Ook inzake rijhulp- en veiligheid biedt de SsangYong Torres de nodige hulpmiddelen. Gaande van automatische noodremhulp, een hoop airbags, actieve rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control en intelligente grootlichten tot Trailer Sway Control. Dankzij die laatste worden onverwachte slingerbewegingen zoveel mogelijk voorkomen (of gereduceerd) wat het rijden met een aanhangwagen net wat aangenamer maakt. De waarschuwingen “bij vertrek voorligger” zijn ook handiger dan je op voorhand zou verwachten…

Eerst Torres T-GDI benzine, nadien zuiver elektrische Torrex EXV

De Europese SsangYong Torres is voorzien van een 1.5-liter T-GDI viercilinder benzinemotor, goed voor 163 pk / 280 Nm. Afhankelijk van je voorkeur/budget komt met deze met voorwielaandrijving (2WD) of vierwielaandrijving (4WD), handgeschakelde 6-versnellingsbak (6MT) of 6-traps automaat (6AT). Al zijn niet alle combinaties mogelijk!

Rijtest: KG Mobility SsangYong Torres Sapphire 1.5 T-GDI 163 pk AT SUV (2023)

De zuiver elektrische SsangYong Torres EVX volgt pas in 2024 en zou op een 207 pk sterke elektromotor rekenen. De 73 kWh BYD Blade Battery accupack moet ongeveer 450 km rijbereik bieden. En dankzij de V2L technologie kan je deze Koreaan ook als powerbank gebruiken om andere e-apparaten op te laden! Op visueel vlak zouden de verschillen tot een minimum beperkt blijven.

Rijgedrag

Dat er geen 0-100 tijden gecommuniceerd worden zegt al iets over de dynamische of sportieve kwaliteiten, onder stevige belasting durft de automaat sowieso wat (luidruchtig) te twijfelen. Beter hanteer je een rustige rijstijl en kan je dicht in de buurt komen van het opgegeven verbruik (8,5 liter per 100 km). Met een volle benzinetank (50 liter) geraak je zo bijna 600 km ver. Mocht de buurman/vrouw geïnteresseerd zijn in de topsnelheid, deze ligt op 194 km/u (MT6) of 191 km/u (AT6)!

Rijtest: KG Mobility SsangYong Torres Sapphire 1.5 T-GDI 163 pk AT SUV (2023)

Prijzen en concurrentie SsangYong Torres

Het Torres SUV gamma omvat vier verschillende afwerkingsniveaus (Amber, Quartz, Forest Edition en Sapphire) wat maakt dat er geen ellenlange optielijst nodig is aldus SsangYong. Bijbetalen kan enkel voor een metaalkleur (700 euro) of het grijze interieur (300 euro). Prijsmatig loopt het bij de SsangYong Torres van 36.490 euro (Amber 2WD 6MT) tot 47.490 euro (Sapphire 4WD 6AT). Steeds met vijf jaar garantie én bijstand. Ook de vlotte levertermijnen zijn ontegensprekelijk een troefkaart anno 2023.

Rijtest: KG Mobility SsangYong Torres Sapphire 1.5 T-GDI 163 pk AT SUV (2023)

Binnen het klassieke SUV C segment moet de Koreaanse nieuwkomer opboksen tegen een hoop (ijzersterke) concurrenten. Dan denken we aan de Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass en Dacia Duster tot de Renault Austral, Ford Kuga en Nissan Qashqai. Maar qua formaat (en vooral binnenruimte) kijken we eerder naar de Nissan X-Trail en Skoda Kodiaq. En met een dergelijk budget zijn er ook al interessante EV alternatieven beschikbaar!

Conclusie

Na een hoop (extra) miserie bemerken we terug enige ambiance bij SsangYong. Zelfs met een nakende naamsverandering! Want hun nieuwe Torres SUV biedt een interessant totaalpakket dankzij de stoere looks, ruim interieur en een comfortabel rijgedrag. En dan moet de future proof Torres EVX nog komen met een krachtigere en verfijnde aandrijflijn … met in zijn zog diverse andere EV’s!

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Ruim
+ Comfortabel
+ Hogere koetswerkvorm (= gemakkelijke instap + overzicht rondom)

– Prijs
– Stevige (interne) concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie ssangyong.be!