Rijtest: SsangYong Korando 1.6 e-XDI 136 pk (2019)

Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)SsangYong timmert gestaag aan de weg naar boven en neemt daarbij telkens flinke stappen vooruit. Geldt dat ook voor de gloednieuwe Korando?

Na de designperikelen van de SsangYong’s van weleer doet het Koreaanse merk er nu alles aan om serieus te worden genomen. Met achtereenvolgens de Tivoli, die voor de grote ommekeer heeft gezorgd, en afgelopen jaar ook Rexton, heeft SsangYong de criticasters van antwoord gediend. Beide modellen zien er niet alleen een pak meer mainstream uit dan voorheen, ook qua techniek en uitrusting mogen ze zich zonder blozen naast de concurrentie zetten.


Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)

De Korando was tot nu toe de uitzondering. Immers verouderd en duidelijk van de oude leest, viel de SUV/crossover ietwat uit de toon. Met de nieuwe en vierde generatie Korando toont SsangYong opnieuw zijn ambities. De Korando neemt daarbij duidelijk de designtaal over van onder andere de nieuwe Rexton. Maar innoveert ook met heel wat veiligheids- en andere uitrusting zoals zeven airbags, AEBS, ADAS, Front Vehicle Start Alert, Driver Attention Alert en Intelligent Adaptive Cruise Control. Ook dodehoekwaarschuwing met spoorassistent en waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan met autonome remfunctie zijn aanwezig. En optioneel zijn er ook gadgets zoals instelbare LED-interieurverlichting met 3D-effect of verwarmde en/of geventileerde stoelen.

Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)

Onder de kap van de nieuwe Korando vind je voorlopig twee motoren. Enerzijds een 1.6-liter E-XDI diesel met een vermogen van 136 pk (bij 4.000 t/min) en een maximumkoppel van 324 Nm (vanaf 1.500 t/min). Anderzijds een gloednieuwe 1.5 T-GDI turbobenzinemotor die 163 pk levert (bij 5.500 t/min) en een maximumkoppel van 280 Nm heeft (tussen 1.500-4.500 t/min). Beide motoren zijn zowel met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar, net als een zestrapsautomaat van Aisin-makelij. Ook is de keuze uit standaard voorwielaandrijving en optionele (niet permanente) vierwielaandrijving die via het Haldex-principe werkt.

Aangezien de nieuwe benzinemotor pas vanaf november beschikbaar is gingen we alvast rijden met de turbodiesel. Die profiteert duidelijk van een beter geïsoleerde cabine waardoor niet alleen rij- en rolgeluiden minder naar binnen komen, maar ook trillingen van de motor. De diesel voelt aan als een moderne zelfontbrander en levert ook voldoende kracht onderin om de toch vrij zware SUV vlot van zijn plaats te doen komen. Zeker met automaat, vierwielaandrijving en alle toeters en bellen zet de Korando vlot 1.700 kg op de weegschaal, waardoor het extra koppel onderin – onder andere bij hernemingen – zeker van pas komt.

Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)

De Korando beschikt intussen over een zelfdragend koetswerk en heeft vooraan een MacPherson ophanging, terwijl achteraan voor een multilink-setup is gekozen. De combinatie leest vertrouwd en is intussen zowat de gouden standaard wat betreft de gemiddelde personenwagen/SUV. In de Korando levert dat een comfortabel weggedrag op. Al hebben de ingenieurs de ophanging niet té zacht afgesteld waardoor de Korando directer reageert als je eventueel denken zou. Een keuze die duidelijk is ingegeven door de smaak van de Europese consument.

Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)

Dat maakt van Korando nog geen echte bochtenridder. Maar het schenkt wel extra vertrouwen. En ook de hoeveelheid koetswerkrol blijft op die manier binnen de perken, ook al kan de Korando, net zoals het leeuwendeel van de SUVs, zijn hoger zwaartepunt niet onder even welke omstandigheid verbergen. Dat is nu eenmaal de tol van de extra bodemvrijheid. Wat dat betreft heeft de Korando wel nog een troef achter de hand. Want wie voor de diesel met automaat kiest kan rekenen op een trekvermogen van maar liefst 2 ton. Een bijna record binnen zijn segment, enkel de topversie van de Kia Sportage en Volkswagen Tiguan doen beter met respectievelijk 2.2 en 2.5 ton.

Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)

Toch zal de Korando – zo vermoeden we – het toch vooral van zijn interieur moeten hebben (niet gedacht dat we dat ooit gingen zeggen!). Want daar verrast de Koreaan met een over het algemeen erg degelijke afwerking. Zeker voor wie naar de hogere uitrustingsniveau’s gaat, zal versteld staan van de hoeveelheid features en gadgets. Zo pakken de twee hoogste uitrustingsniveaus ‘Onyx’ en ‘Sapphire’ uit met een volledig digitale cockpit. Maar ook een infotainmentsysteem met 9.2″ aanraakscherm, verwarmde en geventileerde zetels, panoramisch schuifdak, adaptieve cruise control en ga zomaar door. Al is ook de standaarduitrusting bijzonder uitgebreid met onder andere het leeuwendeel van de veiligheidssnufjes (de Korando mag pronken met 5 NCAP sterren) en een garantie 5 jaar of 100.000 km (wat het eerst wordt bereikt), net als 5 jaar bijstand. Vanaf het tweede uitrustingsniveau ‘Amber’ komen daar al snufjes bij zoals Apple CarPlay en Android Auto.

Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)

De basisversie op benzine kost 20.990 euro. Dieselen kan vanaf 23.990 euro en een vierwielaangedreven Korando koop je voor minstens 28.990 euro. Voor de topversie ‘Sapphire’ betaal je minstens 25.690 euro met de benzinemotor, voor de diesel wordt dat minstens 28.990 euro. Welke van de twee motoren de meest populaire wordt is voorlopig moeilijk zeggen. Zeker nu de algemene trend eerder benzine is. Prijsmatig komt eigenlijk enkel de Dacia Duster in de buurt van de Korando.

Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)

Zelf konden we de gloednieuwe 1.5 turbobenzine al testen in de gefacelifte Tivoli. En hoewel de motor duidelijk een stuk pittiger aanvoelt als de oude 1.6-liter, blijft het afwachten of de motor ook zijn mannetje zal kunnen staan in de iets zwaardere Korando. Binnenkort komt er nog een derde oplossing in de vorm van versie op CNG. Een oplossing waar SsangYong België momenteel druk aan bezig is, en die het zal kunnen aanbieden vanaf het Autosalon van Brussel begin januari 2020.

Conclusie
Wat we tot nu toe van de nieuwe Korando onthouden is dat de Koreanen wederom een flinke stap vooruit hebben gezet met een meer hoogwaardige rijervaring, een knap interieur en vooral heel wat (comfort)snufjes die de ervaring aan boord naar een nieuw niveau hebben getild. Qua rijgedrag zet de Korando niet meteen nieuwe standaarden, maar daar is de typische SUV/crossover-klant meestal ook niet naar op zoek. Zij zullen echter wel zijn hoge zitpositie en uitgebreide uitrusting tegen erg scherpe prijzen kunnen appreciëren. Tel daar zijn legendarische betrouwbaarheid bovenop, en je hebt een ijzersterke formule. Nu de naamsbekendheid nog.

Overzicht:
+ Betrouwbaarheid
+ Interieurafwerking
+ Comfort
+ Beschikbare uitrusting, snufjes en gadgets
+ Scherpe vanafprijzen + scherper garantie (5j waarborg + assistentie)
+ Benzine, diesel én CNG aanbod met ruime keuze transmissie/aandrijflijn
+ Beschikbare binnenruimte (voorin, achterin + koffer)

– Gewicht loopt op
– Toch maar doorsparen voor de topversie?
– Beperkt dealernet / vaag merkimago
– Stevige concurrentie

Rijtest: SsangYong Korando 1.6 E-XDI 136 pk (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...