Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)De kersverse Dacia Jogger is ruim, praktisch, comfortabel, zuinig en vooral zéér betaalbaar. Wat wil je nog meer?!

In navolging van de vernieuwde Duster SUV en gloednieuwe Sandero (Stepway) heeft Dacia ook de Jogger toegevoegd aan haar gammafolder. Volgens de marketingdienst dé perfecte combinatie van een SUV, MPV en een stationwagon. Niet geheel gelogen gezien de Jogger zowel als opvolger voor de Logan MPV en Lodgy functioneert.


Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Met een vooraanzicht à la Sandero (oa LED dagrijverlichting), riante wielbasis (2,9 meter), maximaal 16” velgen en zichtbaar verhoogde daklijn is het direct duidelijk, de Dacia Jogger wil naast zelfverzekerd voornamelijk praktisch en functioneel zijn. Dat is niet gelogen met vijf of zeven zitplaatsen binnenin, zelfs volwassenen kunnen relatief goed plaatsnemen op de 2e en 3e zetelrij!

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Ruimer dan ruim

Ook de koffer slikt véél bagage. Als 5-zitter is er plaats voor 774 liter, de zevenzitter moet voldoende nemen met 160 liter. Of toch 506 liter wanneer je de twee achterste zitplaatsen (elk ongeveer 10 kg zwaar) verwijderd hebt.

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Uiteindelijk heeft de Jogger een maximaal laadvolume van 1.819 liter! Dankzij de modulaire (ingenieuze!) dakstangen bevestig je eenvoudigweg fietsen, ski’s of een dakkoffer.

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Met de hogere bodemvrijheid (200 mm) profiteer je van een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom terwijl de zetels voldoende steun/comfort bieden. Inzake materiaalgebruik is het verschil met een oldschool Dacia’s méér dan zichtbaar. Toch blijft het allemaal behoorlijk sober, dit ondanks de nodige sierelementen. De bouwkwaliteit is wel prima, zeker als je het scherpe prijskaartje (waarover later meer) in achting neemt!

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Elke Dacia Jogger komt met twee analoge wijzerplaten met daartussen een compact 3,5” TFT display met diverse menu’s. Inzake connectiviteit zijn er drie systemen beschikbaar waarvan de basisversie niet meer dan een gsmhouder is. Ietwat vreemd in een wereld waar autoconstructeurs elkaar de loef afsteken met haarscherpe (giga)displays en vooruitstrevende spraaktechnologie. Maar ook perfect te begrijpen als je weet dat het merendeel van de gebruikers nadien toch gewoon Apple CarPlay / Android Auto gaat gebruiken. Daarnaast is er ook een 8” Media Control en Media Nav infotainmentsysteem beschikbaar, onder meer met 6 luidsprekers.

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Dacia mag dan nog steeds de stempel van budgetmerk dragen, aan hedendaagse uitrusting geen gebrek. Naast moderne veiligheidsmiddelen (automatische noodremhulp, dodehoeksensor, parkeerhulp en vertrekhulp op hellingen) zijn er in de Jogger ook handige gadgets zoals licht/regensensor, keyless entry/go, cruise control, achteruitrijcamera en automatische airco aanwezig.

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Twee motoren: TCe of ECO-G

Bij de lancering zijn er maar twee motorisaties beschikbaar, begin 2023 komt daar een klassieke hybride (à la Clio E-TECH Hybrid) bij. Tot dan moet je het doen met de TCe benzine en ECO-G bi-fiuel (benzine + LPG). Beiden enkel met een handgeschakelde versnellingsbak te verkrijgen.

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

De 1.0-liter TCe driecilinder benzine is 110 pk / 200 Nm (127 g/km CO2) sterk. Voor de 0-100 sprint heb je 10,5 seconden nodig en bij 183 km/u is het gedaan met accelereren. Het normverbruik ligt op 5,6 liter benzine per 100 km maar zelfs op een uitdagend testparcours wisten we beter te doen! Een volle benzinetank (50 liter) zou je zo 900 km verder moeten brengen.

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

In afwachting van de Jogger Hybrid is de 1.0-liter ECO-G motor de meest groene keuze. Maximaal 100 pk / 170 Nm (118 g/km CO2) sterk waarmee je ongeveer 12 seconden moet incalculeren voor de nul-naar-honderd sprint. Afhankelijk van de gebruikte brandstof haal je een topsnelheid van 172 km/u (benzine) of 175 km/u (LPG). Met zowel een volle benzinetank (50 liter) als gastank (40 liter) zou het rijbereik boven de 1.000 km uitkomen. Aan de pomp is LPG nog steeds behoorlijk (financieel) interessant.

Rijgedrag Dacia Jogger

Dat de Jogger eerder functioneel dan emotioneel wil zijn is goed zichtbaar tijdens het rijden. Het stuurgevoel mist misschien wat precisie, de handbak vraagt de nodige schakelmanoeuvres en van rijdynamiek is er totaal geen sprake. Wie iets anders had verwacht moet zich misschien gaan bezinnen in Roemenië. Wel profiteer je een comfortabel rijgedrag met gezonde prestaties, de nodige stabiliteit en een relatief stille loopcurve.

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Prijzen en concurrentie Dacia Jogger

Slechts 14.790 euro! Zoveel vraagt Dacia voor een Jogger in basisvorm (1.0 ECO-G Essential). Reken op een meerprijs van 750 euro voor de zevenzitter en nogmaals hetzelfde bedrag voor de benzinemotor (TCE 110). Voor 2.000 euro extra kan je opteren voor het rijkelijk(er) uitgeruste Comfort uitrustingsniveau met daarboven nog een aangedikte Extreme variant. Zelfs de full option uitvoering blijft met 20.410 euro relatief betaalbaar. En met 1.250 kg op de weegschaal ook een opmerkelijk lichtgewicht!

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Met de Jogger prijst Dacia zich in een behoorlijk aantrekkelijke hoek want zevenzitters (of zeer ruime vijfzitters) worden steeds zeldzamer. Naast wat verdwaalde MPV’s (Galaxy, Sharan), stoere SUV’s (Santa Fe, Sorento, Highlander), crossovers (GLB, 5008, Kodiaq, Tarraco) of ludospaces (Grand Connect, Combo, Kangoo) kunnen we enkel de Renault Grand Scénic of Citroën Grand C4 aanhalen.

Conclusie

Met een frisse vormgeving, zuinige motoren, riant praktisch gebruiksgemak en comfortabel rijgedrag is de Dacia Jogger voorzien van de nodige (interessante) kwaliteiten. Toch is dé troefkaart zijn onklopbare prijs-binnenruimte-zitplaatsen verhouding. De (pakweg) verwende XC90, GLS of X7 leaserijder zal vermoedelijk niet snel overschakelen, voor Jan Modaal is er weinig op te merken aan de multifunctionele Jogger. Of het moet al detailkritiek zijn zoals het ietwat sobere interieur, gevoelloze besturing of schakelintensieve versnellingsbak. Maar zelfs dat volstaat niet om ons enthousiasme te fnuiken omtrent deze heerlijk rationele gezinswagen. Of die nu vooral een MPV, SUV of stationwagon is mag je zelf uitmaken!

Overzicht:
+ Superruim
+ Praktisch
+ Comfortabel rijgedrag
+ Zuinig
+ Hedendaagse uitrusting
+ Aantrekkelijke (en onklopbare) prijzen

? Eerder functioneel dan emotioneel

– Beperkt motorengamma

Kort Getest: Dacia Jogger MPV zevenzitter (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie dacia.be!