Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)De nieuwe Renault Kangoo is – nog steeds – bijzonder veelzijdig/functioneel en kan pronken met een frisse vormgeving, moderne uitrusting en een comfortabel rijgedrag!

Gezien de aanhoudende interesse in – bij voorkeur kleurrijke – crossovers en SUV derivaten hebben de klassieke hatchbacks, breaks en MPV’s het bijzonder moeilijk om de consument te overtuigen van hun (vele) talenten. Het ludospace segment (ook wel combispace of bestelbreak genoemd) heeft daar gelukkig minder last van aangezien ze deze volmondig inzetten op hun ruimte-aanbod, flexibiliteit en praktische ingesteldheid. Maar de nieuwe Renault Kangoo doet er alles aan om geen grijze indruk na te laten!


Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Zo breekt de derde generatie Renault Kangoo op diverse vlakken met zijn (populaire) voorganger die bijna 15 jaar op de markt was. De Kangoo family omvat opnieuw een versie voor personenvervoer en de utilitaire Kangoo Van, daartussen schommelt de Kangoo Express. Naast een grotere Kangoo Maxi (+50 cm) staat er ook nog een zuiver elektrische Kangoo ZE op de planning. Die zal 102 pk sterk zijn en over een 45 kWh batterij beschikken.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Met het herkenbare koetswerkdesign (o.a. riante grille, groot logo en C-vormige LED dagrijverlichting) past de nieuwe Kangoo mooi in het rijtje van recente Renault nieuwigheden. Langszij krijg je de combinatie van enkele geslaagde karakterlijnen en diverse zwarte inzetstukken die uiteindelijk overlopen in de brede achterzijde. Tegelijk blijft functionaliteit en flexibiliteit de basisgedachte(n) met een dubbele schuifdeur én reusachtige (optioneel elektrische) kofferklep.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Standaard komt de Renault Kangoo in het grijs of wit met 15” stalen velgen. Ludospace of niet, ook hier zijn er een hoop personalisatiemogelijkheden zoals negen koetswerkkleuren, maximaal 17” lichtmetalen velgen en chroom/zwarte accenten. Terracotta Brown is het lanceringskleur van dienst!

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

De zichtbare verfijning/opwaardering trekt Renault ook door naar de binnenzijde met een prima afwerking en desgewenst opmerkelijke materiaalkeuzes (chroom, imitatiehout, pianolak). Wel nog steeds in combinatie met de nodige (harde) kunststof. De stoffen zetels zitten goed, het stuurwiel is vanaf nu zowel in de hoogte als diepte te verstellen én de riante raampartijen bieden een prima zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Al draait het hier uiteraard om het doordacht ruimtegebruik. Desondanks de compacte afmetingen is er binnenin ruimschoots plaats voor vijf volwassenen met een hoop been/hoofdruimte. De schuifdeuren (aan weerszijden) zorgen voor een gemakkelijke instap. In de koffer past er sowieso 775 liter bagage die er 3.500 liter (!) worden als de bestuurder alleen wenst te rijden.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Daarnaast zijn er maar liefst 12 verschillende opbergvakken voorhanden waaronder de Easy Life opbergschuif (7 liter) i.p.v. een minuscuul handschoenkastje. In het totaal goed voor 50 liter extra bagage én vooral geen rondslingerende gsm, muntstukken, balpennen …

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Initieel krijg je in de Kangoo analoge tellers met daartussen een klein display (4,2”), eind 2021 wordt het mogelijk om voor een digitaal exemplaar (7”) te kiezen! Centraal prijkt er een 8” infotainmentsysteem met DAB, Bluetooth en Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit. Naast geconnecteerde diensten via de MyRenault app is er ook een draadloze gsmlader en handenvrije contactkaart (lees: keyless entry/go) beschikbaar. Anno 2021 zeker niet wereldschokkend maar wel aangenaam en comfortverhogend.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

De nieuwe Renault Kangoo is er met een 1.3 TCe benzine (100 pk of 130 pk) of 1.5 dCi diesel (75 pk, 95 pk of 115 pk). Een handgeschakelde versnellingsbak is standaard, de topversies kan je ook met de zeventraps EDC automaat met dubbele koppeling krijgen. De Kangoo E-TECH Electric volgt zoals gezegd in 2022.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

De testwagen van dienst was voorzien van de 1.3-liter benzinemotor en manuele 6-bak, goed voor 130 pk / 240 Nm (156 g/km CO2 WLTP). De hier oninteressante 0-100 sprint lukt in 13 seconden en bij 183 km/u bereik je de topsnelheid. Met een rustige rijstijl kan je gemakkelijk beter doen dan het normverbruik dat op 6,9 liter ligt, met een volle benzinetank (54 liter) moet je dus 700+ km ver geraken.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Tenzij Renault op een dag éffectief met een Kangoo RS komt zal het rijgedrag nooit echt superspannend of begeesterend worden. Wel gaat deze Kangoo er sterk op vooruit met een aangenaam en comfortabel weggedrag dat sterk aanleunt bij dat van klassieke personenwagens. Niet onlogisch gezien het CMF platform dat ook onder de Mégane en Scénic zit. De stuurgevoel is fatsoenlijk net zoals de demping, grotere verkeersdrempels/oneffenheden worden wel wat moeilijker weggefilterd. Dankzij een hoop extra isolatie moet het binnenin stiller zijn dan voordien het geval was.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Tevens introduceert Renault hier moderne rijhulpmiddelen zoals adaptieve cruise control (mét filemodus), rijstrookassistentie, parkeerhulp, verkeersbordenherkenning, vermoeidheidsdetectie, zijwindassistent, achteruitrijcamera en noodremhulp die zowel ’s nachts als overdag fietsers, voetgangers en voertuigen kan detecteren.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Aangezien ze in Parijs nog steeds aan het cijferen zijn kan Renault België momenteel geen prijzen vrijgegeven. Iets dat in de nabije toekomst wél het geval moet zijn… Zoals steeds zullen deze “marktconform” zijn. In 2013 moest je minimaal 13.500 euro op tafel leggen.

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Frankrijk is onmiskenbaar het land van de kaas, wijn, stokbrood, Eiffeltoren, péages en duidelijk ook de ludospace. Want naast de Renault Kangoo (en later een Dacia evenknie?) vinden we hier ook de Citroen Berlingo en Peugeot Rifter (plus hun Opel Combo en Toyota ProAce afgeleiden). Daarnaast is er ook nog een Fiat Doblo, Ford Transit en Volkswagen Caddy. Groter en desgewenst luxueuzer afgewerkt is de Renault Trafic.

Conclusie

Onze eerste keuze zou nog steeds zo’n speelse Alpine A110, funky Renault Arkana of klein-maar-fijne Dacia Sandero zijn. Maar wie in de markt is voor een ludospace met véél binnenruimte en de nodige flexibiliteit is bij de Renault Kangoo nog steeds aan het juiste adres. De derde generatie Kangoo staat op een nieuw platform/onderstel waardoor de functionele Frans(man) een stevige progressie optekent inzake vormgeving, digitalisering, moderne rijhulp/veiligheid en rijgedrag. Nog steeds met een immens laadvolume/kofferklep en twee praktische schuifdeuren.

Overzicht:
+ Hedendaagse (personaliseerbare) vormgeving
+ Ruim/praktisch interieur
+ Afwerking
+ Comfortabel
+ Vlotte en zuinige prestaties TCe 130
+ Aangenaam weggedrag
+ Uitrusting

? Blijft een rationeel i.p.v. emotioneel/sensationeel segment

– Materiaalmix interieur

Rijtest: Renault Kangoo 1.3 TCe 130 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie renault.be!