Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013
Al bijna vijftien jaar speelt de Kangoo de eerste viool in zijn segment, daarom grijpt Renault elke kans om hem wat bij te schaven.

Renault staat sinds jaar en dag bekend voor haar groot aanbod gezinswagens met de ruime Kangoo voorop. Al meer dan 15 jaar kan je deze terugvinden bij je favoriete dealer, de laatste versie zag het levenslicht in 2011 tijdens ons eigenste Autosalon van Brussel. Enkele jaren later is de tijd van een milde facelift alweer aangebroken, al zag Renault voornamelijk de kans om het familiegezicht te introduceren. Bijna 1 miljoen exemplaren werden sinds de start alreeds geproduceerd te Maubeuge in Frankrijk, de Kangoo is dus ongetwijfeld een succes! Naast de reguliere versie voor gezinnen kan je ook nog bij Renault voor een Grand Kangoo voor nog grotere gezinnen met 7 inzittenden, een zakelijke Kangoo als bestelwagen of een Kangoo ZE met elektrotechniek. De gekke Beb Op was eveneens gebaseerd op de Kangoo maar werd uiteindelijk geschrapt wegens de tegenvallende verkoopcijfers.

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Van buitenaf is het toch wat zoeken naar de nieuwigheden in vergelijking met het vorige model, al lijkt een evolutie bij een populaire wagen misschien wel beter dan een revolutie. De lichtunits voor- en achteraan groeiden stevig in omvang en het personalisatiegamma met kleurtjes, verdonkerde ramen, velgen en stickers werden uitgebreid. De dakrails van Kangoo zijn bijzonder functioneel en kunnen ook nog 90° draaien waardoor je in enkele seconden een imperiaal tevoorschijn kunt toveren. Naast enkele saaie kleuren als grijs, zwart en wit kan je jouw Kangoo indien gewenst ook uitvoeren in het helrood, sterblauw of mokkabruin.. Ook gezinswagens mogen er gerust wat kleurrijk voor de dag komen om tegengewicht te bieden aan alle saaie leasewagens die onze Belgische wegen sieren.

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Als we plaatsnemen in de gefacelifte Kangoo komen we in een vertrouwde omgeving terecht. Alles zit nog steeds op zijn plaats, al kregen diverse materialen gelukkig wel een verdiende makeover. Desondanks heerst er nog steeds een sober gevoel. Gelukkig worden we wel verwend met een eindeloze vloed aan opbergvakken in alle geuren en kleuren. De stoelen zitten goed en daarmee is alles ook gezegd over de zitkwaliteit, al heerst er wel een visbokaal-gevoel dankzij de grote zij- en voorruit. De middenconsole kreeg ook een materiaalupgrade, maar als je het handige R-Link niet aanvinkt op de bestelbon lijkt het toch maar op een eucharistieviering op zondagochtend: bijzonder leeg. Daarnaast kreeg de Renault Kangoo ook een resem systemen mee die het comfort meer dan verhogen zoals een regen/lichtsensor, cruise control, automatische airco en een start/stop systeem.

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

De passagiers hebben ook (n)iets te klagen met de inspiratieloze achterbank, gelukkig biedt het ruime zicht rondom genoeg prikkels om de aandacht weg te trekken. Met het grootste gemak – en de bijzonder lage/vlakke laadvloer – krijg je 660 liter bagage achterin de koffer, mocht je meer nodig hebben kan je dankzij de eenvoudige modulariteit van de achterbank tot 2600 liter bekomen. Bij de Grand Kangoo loopt die capaciteit zelfs op tot 4.400 liter!

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Qua motorenaanbod krijgen we geen ingrijpende veranderingen, alle bestaande mogelijkheden werden nog wat geoptimaliseerd met betere cijfers als gevolg! Als benzinerijder kan je kiezen voor een automaat of een handgeschakelde 1.6 16V. Daarmee heb je 106 pk en 148 Nm om jezelf door het verkeer te helpen, het gemiddelde brandstofverbruik ligt volgens Renault zelf op 7,7 voor de handbak en 8,2 liter per 100 km voor de automaat. Dieselaars hebben iets meer keuze, als basis werd de 1.5 dCi viercilinder genomen die zowel met 75, 90 of 110 pk beschikbaar is met respectievelijk 180, 200 en 240 Nm koppel! Het opgeven verbruik van 4,5 liter diesel per 100 km konden we jammer genoeg niet halen, wij deden het met net geen 6 liter waarmee we best kunnen leven. De Renault Kangoo heeft steevast een brandstoftank van 60 liter waarmee je theoretisch een autonomie van meer dan 1.000 km krijgt!

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Een Kangoo koop je in 2013 nog steeds voor zijn praktische inborst en schappelijk prijskaartje, een strakke circuittijd neerzetten op de Nürburgring zit er dus niet direct in. Het stuurgevoel is aan de vage kant bij een ludospace als deze, maar dat hadden we wel verwacht, dus kunnen we de Fransen ook moeilijk kwalijk nemen. De geluidsisolatie op snelwegkruissnelheid hadden ze wél mogen verbeteren. De comfortfactor kreeg bij de ontwikkeling ook de voorkeur op andere afstellingen, bij het betere bochtenwerk durft de wagen overigens toch wel wat overhellen.

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Het uitrustingsbeleid van de Kangoo volgt de algemene Renault tendens met verschillende niveau’s die je vervolgens nog kan combineren met diverse packs en dan nog eens extra opties kan aanvinken. Het Life uitrustingsniveau is het basisniveau en geeft naast veiligheidssystemen zoals ABS, airbags, … ook nog praktische zaken zoals centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, kofferverlichting, elektrische ruiten vooraan, getinte ruiten en in de hoogte regelbaar stuurwiel. Het Zen niveau doet nog wat beter en heeft daarbovenop nog eens manuele airco, een armsteun vooraan, een boordcomputer, een radio die overweg kan met CD, Bluetooth & MP3 met bediening aan het stuurwiel. Het eXtrem niveau biedt daarboven nog eens de praktische dakstaven, vliegtuigopbergvakken, mistkoplampen, een ECO rijmodus en elektrisch instelbare/verwarmbare buitenspiegels. Het Intens niveau is de topper binnen het Kangoo gamma en bezit onder meer de zijlingse beschermstrips, automatische airco, regen/lichtsensor en een lederen stuurwiel.

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Eindeloos veel keuze dus, maar gelukkig kan hierdoor iedereen een Renault Kangoo samenstellen op basis van zijn eisen & noden. Met een benzinemotor start deze Renault bij een goede €13.500 en heb je een fulloption exemplaar voor ongeveer €20.000. Dieselfans betalen uiteraad iets meer en moeten minstens €14.300 op tafel leggen voor een Kangoo met 75 pk. De rangetopper met 110 pk kost je minstens €22.159 maar komt gelukkig met een stevigere basisuitrusting.

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Als we zoeken naar concurrenten voor de Kangoo kunnen we perfect in Frankrijk blijven, zowel Peugeot als Citroen bieden respectievelijk de Partner en de Berlingo aan met gelijklopende uitrusting en motoren. Iets zuidelijker kan je bij Fiat ook een Doblo kopen, terwijl je noordelijk ook nog een Skoda Roomster, Opel Combo of Volkswagen Caddy hebt. De grootste concurrentie voor de Renault Kangoo komt misschien wel uit de eigen rangen met de Dacia modellen. Een Lodgy heeft alvast een gelijklopende ruimtecapaciteit en doet nog scherper qua prijskaartje, de Dacia Dokker benadert zelfs de typerende ludospace vormgeving!

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Conclusie

Een ruime gezinswagen koop je met het verstand en de portefeuille en jammer genoeg niet met het hart. Sportiviteit, looks en rijplezier staan dus niet hoog aangestipt, al heb je als kersverse vader/moeder grotere noden zoals ruimtelijke vrijheid en eenvoudige moduleerbaarheid. Dat zijn dan ook de beste eigenschappen van de opgefriste Kangoo van Renault! Met een kleine financiële inspanning ten opzichte van de basisuitrusting kan je een bijzonder aangenaam exemplaar aanschaffen dat je jaren zal bijstaan op gebied van mobiliteit. Het interieur is jammer genoeg wat aan de sobere kant, al heb je wel opbergruimtes bij de vleet. De Renault Kangoo geeft op het eerste zicht misschien niet direct al zijn troeven prijs, al weten de trouwe eigenaars maar al te goed dat echte schoonheid van binnen zit!

Overzicht:

+ Praktisch wonder
+ Ruim interieurgevoel

– Luidruchtige 1.5 dCi op de snelweg
– Interne Dacia concurrentie

Rijtest: Renault Kangoo - Facelift 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem