Dacia Lodgy rijtest
5 tot 7 zitplaatsen, een kwalitatieve krachtbron, voldoende laadruimte én toch een gigantisch scherpe prijszetting, dat moet de Dacia Lodgy zijn.

Dacia is de laatste jaren ongelooflijk goed bezig. Dankzij de familiebanden met de Renault-groep kunnen ze vrij eenvoudig bestaande technologie en verouderde modellen overnemen om vervolgens in een nieuw jasje te stoppen. De kwaliteit en betrouwbaarheid van het Franse topmerk tegen de lage prijzenpolitiek die we van Dacia gekend zijn, wat wil een goede huisvader nog meer? Na de Logan, de Sandero en de ongezien populaire Duster is het nu de beurt aan de Lodgy om het succesverhaal verder te zetten. In 1999 werd de productie van Dacia gestart onder de vleugels van de Fransen met een kleine 20.000 verkopen, vorig jaar werden er net geen miljoen Dacia’s verkocht. Oorspronkelijk lag de focus op de Oostbloklanden, maar met de financiële crisis in het achterhoofd steeg ook de populariteit in het vermogende Westen pijlsnel.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

De vorige generatie Dacia’s kunnen we niet direct moeders mooiste creaties noemen, maar als we naar de Lodgy kijken zien we een positieve tendens. Een echt mooi vormgegeven monovolume moeten we ook trouwens nog tegenkomen, form follows function nu eenmaal in dit segment. Met lichte designtrekken van de Renault Scénic, een volledig vernieuwde achterzijde en een zelfverzekerde familieneus vooraan mogen we toch blij zijn met het resultaat van de designafdeling. Qua personalisatiemogelijkheden moet je bij Dacia toch nog wat op je honger blijven zitten, zo zijn er maar twee basiskleuren – een witte en blauwtint – en vier metaalkleuren waarvoor je 380 euro extra moet achterlaten.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

Dezelfde progressie merken we als we binnenin plaatsnemen. De deuren vallen wel nogal luid in de hendels, er is heel wat hard plastiek te vinden en de zetels bieden nu ook niet de meeste zijdelingse steun ter wereld, maar de Lodgy is en blijft nu éénmaal een budgetwagen. Diegene die de Duitse premiumstandaard hoopt terug te vinden in het interieur is eraan voor de moeite. Wie met gepaste verwachtingen instapt zal meer dan tevreden zijn én hier en daar zelfs een snuifje premium terugvinden, met ondermeer de pianolak in de middenconsole of de meterset. Aan opbergvakken is er trouwens ook geen gebrek, maar liefst 30 liter kan je kwijt. Heel wat elementen zijn afkomstig uit de voorraad van Renault, maar waarom zou je het warm water opnieuw uitvinden? Wel jammer dat de ergonomie toch soms wat steken laat vallen. Zo moet je de snelheidsbegrenzer instellen op twee verschillende plaatsen, is het stuurwiel niet in de diepte verstelbaar én zit de claxon wat verstopt op een onorthodoxe plaats, maar rijden met de Lodgy voelt zeker niet aan als een straf.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

In tegendeel zelfs, we kregen de befaamde 1.5 dCi – eveneens afkomstig van Renault en terug te vinden in ongeveer elk model – dieselmotor met 90 Pk. Voor een 4,4 meter lange gezinswagen lijkt dat aan de magere kant, maar dankzij het gewicht van slechts 1.250 kg voelt de wagen verre van log aan. Steeds was de kracht die we nodig hadden aanwezig, zowel in de stad als op de autosnelweg. Het lichte stuurgevoel is een logisch gevolg van de ouderwetse hydraulische bekrachtiging, maar het overtuigt vrijwel snel. Met een draaicirkel van 11,1 meter tussen 2 stoepranden is een Dacia Lodgy ook niet direct dé ideale stadsmus of parkeergaragevriend, maar dat is nu eenmaal een eigenschap van een monovolume die perfect plaats biedt aan vijf personen.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

Voor een meerprijs van 400 euro krijg je zelfs nog een derde zetelrij achteraan in de koffer waardoor het volledige potentieel van de wagen tot zijn recht komt. Veel concurrenten beloven volwaardige zitplaatsen, maar Dacia kroont zichzelf in deze klasse met brio tot koning van de zevenzitters. Enig minpunt aan beide zetelconfiguraties is dat de laadvloer niet volledig vlak gemaakt kan worden. Verhuizers kunnen gelukkig hun hart ophalen aan de 2.600 liter bagageruimte. Standaard heb je er 270 bij de zevenzitter én een indrukwekkende 827 bij een Lodgy met 5 zitplaatsen. Voldoende dus om er met het hele gezin op uit te trekken zonder een compromis te maken over wat nu wel en niet mee mag. Met al deze ruimte heeft de Lodgy een grote troef om het te succesverhaal waar te maken, nergens krijg je meer value for money!

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

Dacia bespaarde op alle mogelijke vlakken zoveel het kon, verwacht op het gebied van veiligheid ook geen uitmuntend resultaat. Bij een Europese crashtest haalde hij 3 sterren waarmee hij zich onderaan de klas situeert zonder dat je het gevoel hebt om met een doodskist onderweg te zijn. De optionele stabiliteitsregeling (ESP) en anti-slipcontrole – 250 euro – kunnen de veiligheid verhogen, al krijg je standaard 3 isofix bevestigingpunten achteraan. Ideaal om erop uit te trekken met het volledige (jonge) gezin.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

De Dacia Lodgy wordt gebouwd in Marokko en daar is het wegdek van een mindere kwaliteit, daardoor werd de Lodgy vrij goed afgesteld voor onze wegen. Alle oneffenheden worden zeer goed weggefilterd waardoor het vrij rustig rijden is. Echt sportief gaat het uiteraard nooit worden, maar ook bij het bochtenwerk valt er weinig aan te merken. Waar de andere Dacia’s vaak last hebben van rijwind scoort de Lodgy terug alle punten. Er werd 30% meer isolatie toegevoegd, het is Dacia duidelijk menens dat ze de foutjes uit het verleden maar al te graag willen wegwerken. Voor de sprintjes aan het stoplicht moet je de Dacia toch niet nemen, maar liefst 11 seconden doet de monovolume erover om het eerste honderdtal te bereiken. Het opgegeven verbruik van 4,4 liter diesel per 100 km konden we na 840 km testrijden ook niet meteen halen, we klokten af op een mooie 5,5 liter/100 km met een gecombineerd traject. Met een brandstoftank van 50 liter haal je Nice net niet, tijdens de lange snelwegritten komt het verlangen naar een cruise control wel sterk naar boven. Bij een volgende update verwachten we wel dat Dacia op deze kleine tekortkoming(en) zal inspelen.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

De prijspolitiek van Dacia is vrij eenvoudig, veel auto voor weinig geld. Er zijn 4 motorvarianten en 3 uitrustingsniveau’s beschikbaar, daarbovenop is er nog een korte optielijst waardoor je bijna niet meer hoeft te twijfelen over hoe je jouw ideale gezinswagen kunt samenstellen. Aan benzinezijde heb je een ouderwets 1.6-liter blok vanaf €9.999, maar ook een gloednieuw 1.2-liter blok dat binnenkort gelanceerd zal worden. De hedendaagse technieken inzake motorontwikkeling als turbo’s en directe injectie komen zowel de prestaties als het verbruik ten goede, het is dan ook dit blok dat de verkoopstopper zal worden in onze Lage Landen. De fans van diesel – en misschien wel de durfal die een Lodgy zal leasen – hebben keuze tussen twee versies van de 1.5 dCi. Onder het motto ‘meer is beter’ zou de 110 pk (vanaf €14.000) een logische optie zijn, hoewel de 90 pk versie (vanaf €13.300) ons sterk verbaasde met zijn kracht en souplesse. De meerprijs tussen beide diesels van slechts €700 kan misschien gewoon beter besteed worden aan opties? De goedkoopste Lodgy is standaard écht kaal uitgerust en en kost in België net geen 10.000 euro, bij het middelste uitrustingsniveau Ambiance krijg je al heel wat meer voor een meerprijs van slechts 1.300 euro. Met het Lauréate krijg je bijna standaard al het moois van de optielijst voor nog eens 3.000 euro extra.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

Die optielijst bevat naast het eerder aangehaalde metaalkleur en veiligheidsssysteem ondermeer nog elektrische ramen achteraan (€150) , een lederen stuurwiel en dito versnellingspook (€100), parkeerhulp achteraan (€200), manuele airco (€750), .. .maar om het nog gemakkelijker te maken voorziet Dacia samengestelde packs zoals het comfortpack, het navpack en het airco pack. Met stip noteren we ook het 450 euro kostende navigatie- en multimediasysteem. Dacia kan in deze prijsklasse – met dank aan elektronica expert LG – een ongelooflijk goed werkend navigatiesysteem aanbieden dat zich daarenboven ook nog eens goed laat bedienen. Het multimediasysteem kan goed overweg met MP3-sticks en Bluetooth, de AUX-kabel biedt de inzittenden zelfs de mogelijkheid om een externe geluidsbron aan te sluiten. De die-hard fans van cd’s moeten we wel ontgoochelen, want een CD-speler is nergens meer terug te vinden. Innovatief zijn als budgetmerk, Dacia heeft het allemaal in zich!

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

Een vergelijking maken met de concurrentie is zelfs niet meer nodig. Je betaalt evenveel als voor een Skoda Roomster en je krijgt het laadvermogen van een Renault Espace. De Oosterse merken zoals Mazda en Toyota bieden ook wel nog wel MPV’s aan met maximaal 7 zitplaatsen, maar daar betaal je het dubbele in vergelijking met de Dacia Lodgy. Voor diegenen die nog steeds aan het twijfelen zijn, Dacia is begaan met het klimaat en vormde de productiefaciliteit om tot een CO2-neutrale locatie dankzij grote velden vol zonnepanelen en een eigen waterzuivering. Hij mag dan wel geen hybride badge dragen of een start/stopsysteem hebben, niet veel autoconstructeurs kunnen gelijkaardige ecologische inspanningen voorleggen.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

Conclusie

Iedereen die op zoek is naar een ongelooflijk ruime wagen die plaats biedt aan een hele basisschool, die daarenboven ook nog eens goed rijdt zonder ervoor diep in de geldbeugel te willen tasten, moet langs de Dacia dealer om de Lodgy eens van naderbij te inspecteren. De mindere interieurmaterialen zullen dan sowieso in het oog springen maar het is de prijs/kwaliteit verhouding die sterk overtuigend zal werken. Elke motorisatie biedt voldoende kwaliteiten, het beste motorblok moet overigens nog komen in de nabije toekomst. Enkel oppassen dat je niet teveel bespaart, want in de laagste uitrustingsregionen wordt het begrip “kaal” opnieuw gedefinieerd. De meerprijs van €500 voor de zevenzitsconfiguratie is dan ook een aanrader, net zoals het voortreffelijke multimediasysteem.

Rijtest Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate

Overzicht
+ prijs/ruimteverhouding
+ motorisaties
+ navigatiesysteem

– niet vlakke laadvloer
– interieurmaterialen

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Francis Vanquickelberghe