Rijtest: Opel Combo Tour

Rijtest Opel Combo Tour
Veelzijdige wagens zijn er in verschillende maten en gewichten, met de Combo Tour mikt Opel echter vooral op functionaliteit en laadruimte.

Wie op zoek is naar een veelzijdige wagen kan tegenwoordig verschillende kanten uit, zo kan je naast een MPV of Monovolume kiezen voor een Break of SUV. Elke koetswerkvorm heeft daarbij zijn voor- en nadelen. Maar wat als je echt vooral op zoek bent naar veel laadruimte? Dan lijkt een kleine bestelwagen toch de ideale keuze? Met de Combo Tour brengt Opel een gezinswagen op basis van een wereldwijd erg gewaardeerde bestelwagen op de markt. Niet dat het merk daarvoor zelf veel heeft moeten ontwikkelen, het kon dankzij een overeenkomst met Fiat namelijk gebruik maken van de Fiat Doblo als donor, waardoor uiteindelijk de Opel Combo Tour werd geboren. De Opel Combo is trouwens niet enkel leverbaar als gezinswagen (Tour), maar wordt ook als gesloten bestelwagen (Cargo) verkocht. Dat alles om de concurrentie aan te kunnen met modellen als de Renault Kangoo en Citroën Berlingo. Designmatig zijn de gelijkenissen met de Fiat Doblo natuurlijk duidelijk herkenbaar, al heeft Opel wel geprobeerd om wat van het eigen DNA te implementeren. Zo werd er gesleuteld aan de grille, zijn er andere velgen beschikbaar en werden uiteraard ook de logo’s vakkundig vervangen.

Rijtest Opel Combo Tour

Een echt breekpunt is het design van een wagen in deze klasse uiteraard niet, belangrijker zijn namelijk de functionaliteit en de ruimte aan boord. En daaraan heeft de Opel Combo helemaal geen gebrek. De Combo kan besteld worden in een versie met een lange of korte wielbasis, waardoor de totale lengte respectievelijk 4,74 of 4,39 meter bedraagt terwijl de hoogte minstens op 1,71 meter uitkomt. De korte wielbasis is 2,75 meter lang, terwijl de lange wielbasis 3,1 meter meet en daarmee de langste wielbasis in zijn segment is. Die forse afmetingen vertalen zich uiteraard in een zee van ruimte binnenin, de Combo Tour kan naast vijf passagiers nog 760 liter bagage vervoeren, terwijl je met de achterbank neergeklapt tot 3.200 liter kan meezeulen. Gigantische volumes die je in een ander wagensegment niet snel zal tegenkomen.

Rijtest Opel Combo Tour

Rijtest Opel Combo TourRijtest Opel Combo Tour

Opbergruimte is er verder in overvloed, met zelfs vooraan tegen het plafond een groot dakopbergvak. De beenruimte achterin valt dan weer ietwat tegen voor een wagen van deze omvang, de hogere opstelling van de achterbank geeft de achterste passagiers echter wel de mogelijkheid om het verkeer mee te volgen. Instappen kunnen de achterste passagiers vanaf de Cosmo uitvoering via schuifdeuren, handig in smalle parkings. Minder handig is echter de hoog openslaande achterklep, die kan in krappe parkeergarages met een laag plafond wel eens voor moeilijke omstandigheden zorgen. Gelukkig kan ook voor asymmetrische achterdeuren gekozen worden, die eenvoudig zijdelings openen. De afwerking van het interieur staat verder op een hoog niveau, de bestuurder en zijn passagiers komen hier amper iets te kort qua comfort en luxe. De stoelen zitten comfortabel, terwijl dankzij een TomTom voorbereiding je ook eenvoudig een navigatiesysteem kan aankoppelen.

Rijtest Opel Combo Tour

Rijtest Opel Combo TourRijtest Opel Combo Tour

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we een 1.6 CDTI met 105 pk en 290 Nm koppel, een motor dat er in slaagt om zeer aardige prestaties neer te zetten. Zo sprint de Combo van 0 naar 100 km/u in 13,4 seconden en haalt het model een topsnelheid van 164 km/u. Geen prestaties om van achterover te vallen, maar zeker sterk genoeg in dit segment. Positief is verder de goede symbiose tussen motor, pedalen en versnellingsbak, die laatste laat zich vlot door zijn zes verzetten schakelen terwijl de pedalen zich zeer accuraat laten bedienen. Eens op weg valt verder de puike sturing op, die is relatief direct en maakt het rijden een plezier. Algemeen heb je maar weinig nadelen aan een wagen als deze, enkel de hoge bouw kan een beetje rolneigingen veroorzaken in bochten, maar het geheel voelt ten allen tijde zeer goed uitgebalanceerd. Gemiddeld verbruikten we tijdens onze testperiode zo’n 6,3 liter/100 km, een aardige prestatie voor een wagen van dit formaat. In het motorgamma vinden we langs dieselzijde verder nog een 1.3 CDTI met 90 pk, een 1.6 CDTI met 90 pk of een 2.0 CDTI met 135 pk. Wie liever een benzineversie rijdt kan voor een 1.4i met 95 pk kiezen, terwijl ook een CNG-versie wordt aangeboden met 120 pk.

Rijtest Opel Combo Tour

Rijtest Opel Combo TourRijtest Opel Combo Tour

De Opel Combo Tour is er vanaf 16.785 euro, voor dat geld krijg je de 1.4 benzine in de Essentia uitvoering mee naar huis. Voor de 1.6 CDTI die wij reden tel je minstens 18.985 euro neer in de Essentia uitvoering, een zeer interessante prijs voor een wagen van dit formaat. Wie op zoek is naar een wagen met een grote laadcapaciteit zal het namelijk moeilijk hebben om een goedkoper alternatief te vinden. In de Essentia uitvoering krijgt de Combo Tour meteen een resem belangrijke uitrustingen mee, zo is er onder meer plaats voor ABS, ESP, Airbags vooraan, een verstelbaar stuur en elektrische ruiten vooraan. De hogere Enjoy uitvoering is er vanaf 17.255 euro en doet daar nog centrale vergrendeling met afstandsbediening en Radio/CD bovenop. Voor de hoogste Cosmo uitvoering tel je minstens 17.985 euro neer, voor die kleine meerprijs krijg je ondermeer zijairbags, een buitentemperatuur sensor, schuifdeuren met elektrische ruiten, een in hoogte verstelbare bestuurderszetel, Radio/CD/MP3 met Bluetooth en USB/AUX aansluiting, elektrische buitenspiegels en bumpers in carrosseriekleur.

Rijtest Opel Combo Tour

Conclusie

Opel heeft met de Combo Tour een belangrijke troef in handen. Het merk heeft qua ontwikkeling misschien niet veel werk gehad aan het model, maar de Combo Tour bewees tijdens onze test wel een interessante aanvulling te zijn voor het Opel-gamma. In geen enkel ander segment vinden we de combinatie van zo’n groot laadvolume voor een dergelijk lage prijs. Uiteraard is er in een MPV, SUV of Break wel wat meer luxe aanwezig, maar dat compenseert de Combo moeiteloos met zijn maximale laadruimte van 3.200 liter. Het is alleen jammer dat de beenruimte op de achterbank niet volledig in verhouding staat met de totale ruimte binnenin, maar verder is het moeilijk om echt negatieve punten te vinden. Zo presteert de 1.6 CDTI naar behoren en wordt de positieve rijbeleving gegarandeerd door een prima symbiose tussen handbak en pedalen. Zijn hoog koetswerk zorgt misschien voor wat rolneigingen in bochten, maar dat is in een MPV niet anders. Dankzij zijn vanafprijs van 16.785 euro zal de Combo Tour ongetwijfeld kopers vinden, die een wagen vooral op zijn praktisch aspect taxeren.

Rijtest Opel Combo Tour

Overzicht

+ Afwerking interieur
+ Laadruimte
+ Prijs

– Beenruimte achterbank

Rijtest Opel Combo Tour

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Opel Combo Tour"

  1. WB 23-12-2012 om 11:14

    Voor het werk al heel wat kilometers gedaan met een Fiat Doblo. Ziet er niet uit, maar geen andere bestelwagen biedt het zitcomfort op langere ritten als deze. Goeie zet van Opel…

Reageer

Reactie aan het plaatsen...