Rijtest Ford Tourneo Connect Ecoboost - Header
De Ford Tourneo Connect combineert ruimte en moduleerbaarheid met een speels design en een Ford-typisch rijgedrag.

Na onze rijtest met de Ford Tourneo Custom eind vorig jaar kropen we nu achter het stuur van de nieuwe Ford Tourneo Connect. Een beetje afwachtend en door het kleur van onze testwagen zelfs wat protesterend, maar het feit dat deze nieuwkomer op het platform van de Ford Focus staat, trok ons uiteindelijk over de streep. Daarmee is hij ook niet langer een veredelde bestelwagen, maar eerder een break met een verregaande moduleerbaarheid en een design dat dichter aanleunt bij een traditionele personenwagen. De nog kleinere Tourneo Courier vervolledigt het Tourneo-gamma voor personenvervoer, terwijl de Transit-afgeleiden met gelijknamige achtervoegsels het ruige werk voor hun rekening nemen. Net als de Custom is ook de Connect beschikbaar met een verschillende wielbasis als reguliere Tourneo Connect of als versie met lange wielbasis onder de noemer Grand Tourneo Connect. Wij gingen op kruistocht met de kleinste en de prijzenverslindende 1.0-liter EcoBoost onder de motorkap. De Franse garde met de Renault Kangoo, Citroën Berlingo en Peugeot Partner mocht zich stilaan zorgen beginnen maken…

Rijtest - Ford Tourneo Connect - 1

Buitenaf vormen noch de Ford noch de concurrentie de meest elegante verschijning, maar vergeleken met zijn voorganger werden duidelijk meerdere stappen in de goede richting genomen. We bemerken duidelijk de typerende Ford-grille en koplampen, terwijl de wagen voor de rest vrij hoekig oogt. Natuurlijk is dat voor deze Tourneo Connect de meest ideale keuze, want zo krijg je nu eenmaal een maximum aan binnenruimte. Achteraan zien we dezelfde langwerpige lichtblokken als op de Tourneo Custom en een enorme kofferklep met dito achterruit, die zowel het inladen als de zichtbaarheid naar achteren optimaliseert. Verder kan je de Tourneo Connect uitrusten met 16-inch of zelfs 17-inch velgen uitrusten om het dynamische kantje te verhogen en qua koetswerkkleur is het Solar van onze testwagen ongetwijfeld een eye-catcher. Race Red doet je even verlangen naar de Fiesta ST, maar daarentegen zijn er ook negen andere kleuren die je onopvallend onder de radar laten verdwijnen.

Rijtest - Ford Tourneo Connect - 2

De Ford Tourneo Connect is 4.418 mm lang, 2.137 mm breed en 1.852 mm hoog, maar laat zich verrassend makkelijk manoeuvreren. De draaicirkel bedraagt een zeer respectabele 11,3 meter en de stuurbekrachtiging is comfortabel licht. Dat de Tourneo Connect op het platform van de Focus staat, heeft verder vanzelfsprekend gunstige gevolgen voor het rijgedrag. Natuurlijk iets minder dynamisch en aangepast voor een wat zwaardere last, maar de concurrenten blijven mijlenver achter. Ook werd het comfort verder verhoogd door de vervanging van de ouderwetse bladveren door een achterophanging met torsieas. Dankzij de grote glaspartij vooraan en de iets hogere zitpositie heb je als bestuurder en passagier een uitstekend zicht op al het voorliggende verkeer, terwijl de grote spiegels met ingebouwde afzonderlijke dodehoekspiegels ook zorgen dat al het achterliggende geen geheimen heeft. Rijden met de Tourneo Connect is samenvattend dus een aangename belevenis: comfortabel, overzichtelijk en tegelijk een stuk dynamischer dan zijn Franse rivalen.

Rijtest - Ford Tourneo Connect - 3

Nog belangrijker voor een wagen uit deze klasse is vanzelfsprekend de moduleerbaarheid van het interieur. De Tourneo Connect is een vijfzitter waarvan de achterbank bestaat uit twee delen (60/40) die kan worden neergeklapt of zelfs uit de wagen kan worden verwijderd. De bagagecapaciteit neemt daarmee toe van een al zeer royale 1.029 liter naar een vrij extreme 2.410 liter. De opbergruimtes zijn daarentegen eerder beperkt, maar laadbakjes in het plafond, de deuren en de middenconsole slikken toch enkele kleinere spullen. In de voorste deuren past bovendien ook een fles van anderhalve liter. De toegang tot de achterste bank is verder uiterst praktisch via de twee grote schuifdeuren, terwijl de voorste passagiers het dashboard uit de pre-facelift Focus wordt voorgeschoteld. De versnellingspook staat ergonomisch en het instrumentenpaneel is duidelijk leesbaar, maar we wisten jullie al eerder te zeggen dat we het minder hebben voor de talrijke knoppen en het kleine multimediaschermpje. Positief is wel dat de Tourneo Connect met heel wat technologie uit het personenwagengamma kan worden uitgerust: Active City Stop en SYNC (het spraakgestuurde connectiviteitssysteem) zijn maar enkele voorbeelden.

Rijtest - Ford Tourneo Connect - 4

Rijtest - Ford Tourneo Connect - 5Rijtest - Ford Tourneo Connect - 6

Tot slot vinden we ook onder de motorkap bekende vrienden. Aan dieselzijde zorgt de 1.6-liter TDCi voor een slappe 75 pk, een ideale 95 pk of een ruime 115 pk. Die laatste met manuele zesbak, de overige met vijf verzetten. Wil je een automaat, dan ben je verplicht te kiezen voor de 1.6-liter EcoBoost benzinemotor met 150 pk. Wij gingen echter op stap met de 1.0-liter driecilinder EcoBoost, die in de Tourneo Connect uitsluitend 100 pk levert en gekoppeld wordt aan een manuele zesbak. Zeker in de Fiesta en ook in de Focus vonden we die driepitter een ideale gezel, maar gezien de Tourneo Connect nog een kleine 150 kilogram extra in de weegschaal legt vergeleken met laatsgenoemde, moet je met 100 pk vanzelfsprekend geen blitse prestaties verwachten. Tot 70 km/u gaat het vrij vlot, maar om van stilstand tot 100 km/u te geraken heb je toch een aanzienlijke 14 seconden nodig. De topsnelheid van 165 km/u is voor een wagen uit deze klasse dan weer meer dan voldoende. Tot slot maakt de krappe 170 Nm motorkoppel terugschakelen essentieel om in te halen op de snelweg en zijn de verhoudingen van de transmissie op zich heel lang, maar de kleine en dappere 1.0 EcoBoost blijft een weloverwogen motorisatie: hij is fluisterstil, trillingsarm en houdt het verbruik binnen de perken. Het opgegeven gemiddelde van 5,6 l/100 km en de daaraan gelinkte CO2-uitstoot van 129 gram was voor ons niet haalbaar, maar we sloten de testperiode wel af met een zeer respectabele 6,9 l/100 km.

Rijtest - Ford Tourneo Connect - 7

De goedkoopste Ford Tourneo Connect heb je al vanaf 16.400 euro, waarbij je dezelfde gerenommeerde 1.0 EcoBoost uit onze testwagen krijgt en het Ambiente uitvoeringsniveau. Ook de Trend (€17.100) met enkele esthetische aanpassingen en radio en de Titanium uitvoering (€19.200) zijn beschikbaar. Die laatste krijgt aluminium velgen, donker getinte ruiten, inklapbare spiegels, parkeersensoren, automatische ruitenwissers en koplampen, hoekverlichting en een verwarmde voorruit. Ook SYNC en tapijtjes worden toegevoegd. Een airco is optioneel, terwijl de titanium standaard een automatisch exemplaar meekrijgt. De goodkoopste diesel is de 1.6 TDCi met 75 pk. (€17.300) Met zijn basisprijs is de Tourneo Connect verder een stuk duurder dan de Citroën Berlingo, Peugeot Partner Tepee en Renault Kangoo, maar zij doen het wel met een hogere CO2-uitstoot en een toch wat mindere afwerking binnenin. Ook de goedkoopste Volkswagen Caddy duikt onder de startrpijs van de Tourneo Connect, maar is dan ook zo kaal uitgerust als mogelijk. De Opel Combo is tot slot een fractie duurder. Maar wat de basisprijs ook is, in dit segment wordt voortdurend met kortingen gegooid en zijn er wel deals te sluiten.

Rijtest - Ford Tourneo Connect - 8

Conclusie

De Ford Tourneo Connect is niet langer een veredelde bestelbreak. Zowel het design, het interieur en het rijgedrag leunen meer dan ooit aan bij de personenwagens uit het Ford-gamma. De concurrentie in dit segment is wel hard en komt voornamelijk uit de Franse hoek, maar met zijn uiterst moduleerbaare interieur, een opvallend dynamischer rijgedrag en een lagere CO2-uitstoot heeft de Ford heel wat troeven om daar een deel van de klanten weg te pikken.

Overzicht

+ Chassis & Rijgedrag
+ Moduleerbaar & ruim interieur
+/- 1.0 EcoBoost is stil, trillingsarm en houdt goed snelheid, maar geraakt er traag
– Concurrentie is meestal goedkoper
– Aantal opbergruimtes beperkt

Rijtest - Ford Tourneo Connect - 9

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Ford