Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)Met de Tiguan eHybrid plug-in hybride uitvoering kan Volkswagen het potentieel van haar populaire SUV nog versterken!

De tweede generatie Volkswagen Tiguan SUV werd voorgesteld in 2016, een opfrisbeurt volgde midden 2020. Op wat scherpere lijnen, een moderner interieur en extra gadgets/uitrusting na bleven échte nieuwigheden uit. Nog steeds aanwezig: een praktische inborst, aangenaam rijgedrag en gemakkelijkere instap. Dat laatste resulteert in een goede zichtbaarheid rondom en dat is nog steeds een van dé troefkaarten van de SUV (hype) vandaag de dag. Wie nog wat meer binnenruimte wenst kan opnieuw bij de vernieuwde Tiguan Allspace terecht.


Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Het motorenaanbod van de vernieuwde Tiguan werd wel onder handen genomen. Naast zuinigere benzine- en diesels heeft Volkswagen nu een Tiguan R met 320 pk in de aanbieding. Speciaal voor de dynamische meerwaardezoekers (lees: speelvogels). De Tiguan eHybrid PHEV heeft anderzijds een groter commercieel potentieel, zeker op de fleetmarkt.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Plaats voor 476 à 1.516 liter bagage

Op een eHybrid badge achterop en een extra laadklep linksvoor konden we geen visuele verschillen bemerken tussen een reguliere Tiguan en de Tiguan eHybrid PHEV. Door de plaatsing van de accupack is er wel maar 476 liter (ipv 615 liter) bagagevolume voorhanden. Met de achterbank plat wordt dat 1.516 liter. Aan de (optionele) trekhaak kan er nogmaals 1.800 kg!

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

De parelmoerwitte (Oryx White) testwagen was voorzien van het sportiever ogende R-Line uitrustingsniveau met de zwarte 20” lichtmetalen velgen, getinte ramen en de subtiele spoiler. Binnenin krijgt de eHybrid uitvoering een aanvullende weergave inzake energiestroom in het infotainmentsysteem/digitaal dashboard.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Volkswagen Tiguan eHybrid is 245 pk sterk

De Tiguan eHybrid aandrijflijn omvat een 1.4-liter TSI benzinemotor (150 pk) en elektromotor (115 pk), beiden op de vooras. Uiteindelijk goed voor 245 pk en 400 Nm. Daarmee kan je de 0-100 km/u sprint in 7,5 seconden voltooien en haal je maximum 205 km/u.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Van de 13 kWh lithium-ion accupack is er netto effectief 10,3 kWh bruikbaar. Volgens de WLTP cijfers haal je hiermee een zuiver elektrisch rijbereik van 56 km, in de praktijk zal het vermoedelijk eerder tussen de 40 à 50 km schommelen. Daarnaast is er ook een benzinetank (45 liter) aanwezig.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Laden maar!

De boordlader van de Volkswagen Tiguan eHybrid kan maximaal 3,6 kW (AC) aan. Voor een volle batterij hang je dus zeker 3u40 minuten aan een laadpaal of Wallbox. Met een klassiek 230V stopcontact (2,3 kW) wordt dat 5 uur.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

De scherpe verbruikscijfers (1,4 liter benzine per 100 km en 37 g/km CO2) ogen vooral aantrekkelijk voor de fleetmanager/boekhouder. Het praktijkverbruik is (zeer) sterk afhankelijk van je dagdagelijkse verplaatsingen, rijstijl en de laadfrequentie. Als plichtbewuste PHEV rijder met veel stedelijke/korte verplaatsingen kan je écht in de buurt komen van het normverbruik. Wie vertikt te laden sleurt onnodig een zware accupack mee en zal dat duidelijk zien aan het benzineverbruik.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

De Volkswagen Tiguan eHybrid biedt een rustgevend en comfortabel rijgedrag

De klassieke rijmodi (Eco, Comfort, Normal en Sport) worden in de Tiguan eHybrid aangevuld met E-Mode, Hybrid en GTE. Indien de batterijcapaciteit het toelaat kan je zuiver elektrisch rijden met die eerste, in het tweede geval probeert het systeem zelf een optimale energiestroom te voorzien. Daarom gebruik je best zoveel mogelijk de ingebouwde navigatie, ook voor gekende trajecten.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Desgewenst kan je ook batterijcapaciteit sparen om later te gebruiken. Bijvoorbeeld om emissievrij – en fluisterstil – door de stad te rijden. Via de GTE sneltoets verkrijg je het volledige prestatiepotentieel. Al wordt het – zelfs met 245 pk – nooit zo sportief, dynamisch of beklijvend als bij de eerdergenoemde Tiguan R! Hanteer dus maar gewoon een rustige rijstijl…

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

De Tiguan met stekker kan eveneens terugvallen op allerhande rijhulpmiddelen, al dan niet via de optielijst. Blikvanger is ook hier de Travel Assist die adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en verkeersbordenherkenning mooi groepeert. Maar ook de 360° camera, automatische parkeerhulp, panoramisch glazen dak, intelligente LED koplampen, head-up display, elektrische kofferklep én massagezetels zorgen voor de nodige gemoedsrust.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Stevige prijzen en stevige concurrentie

De Volkswagen Tiguan komt in de Life, Elegance en R-Line uitrustingsniveau’s, in België ligt de vanafprijs op 38.360 euro. De Tiguan eHybrid PHEV variant kost minstens 47.150 euro (Life) maar voor zo’n blitse configuratie als de testwagen moet je meer dan 60.000 euro ophoesten.

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Binnen het overbevolkte SUV C segment zijn er talrijke PHEV alternatieven voorhanden. De rechtstreekse Volkswagen Tiguan eHybrid concurrentie vinden we bij onder meer de Ford Kuga Plug-in Hybrid, Hyundai Tucson Plug-in, Kia Sportage PHEV, Peugeot 3008 Hybrid, Jeep Compass 4xe en Opel Grandland Hybrid. Naast de duurdere premiumtelgen zijn er binnen de grote VAG familie ook talrijke interne concurrenten zoals de CUPRA Formentor e-Hybrid, Seat Tarraco e-Hybrid en Audi Q3 TFSI e. Vreemd genoeg is de ruimere Tiguan Allspace niet verkrijgbaar als eHybrid!

Conclusie

De toevoeging van de eHybrid motorisatie versterkt duidelijk het Volkswagen Tiguan succesverhaal. De populaire Duitse SUV kan daardoor uitpakken met vlotte prestaties en een beperkt verbruik. Toch wanneer je frequent de stekker inplugt! Zeker voor de zakelijke rijder creëert dat een aantrekkelijk totaalpakket wanneer de overstap naar een 100% elektrische SUV nog een brug te ver lijkt. Het prijskaartje van de Tiguan eHybrid valt wel stevig(er) uit, iets dat ook merkbaar is bij de vele concurrenten.

Overzicht:
+ Populaire koetswerkvorm
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Werkbaar EV rijbereik (45+ km)
+ Zuinig (mits frequent laden)
+ Aangenaam weggedrag
+ Comfortabel
+ Ruim/praktisch
+ Hedendaagse technologie, veiligheid, rijhulp, connectiviteit

– Prijs/optiebeleid
– Geen Tiguan Allspace eHybrid
– Beperkte boordlader (slechts 3,6 kW)
– Riante (interne) concurrentie

Rijtest: Volkswagen Tiguan eHybrid plug-in hybride 245 pk PHEV DSG R-Line SUV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!