Officieel: CUPRA Formentor e-Hybrid plug-in hybride (2021)De CUPRA Formentor e-Hybrid plug-in hybride is beschikbaar in twee vermogenversies: 204 pk of 245 pk!

Het allereerste “CUPRA only” product blijft maar begeesteren. Na de langverwachte onthulling kwam de sportief ogende Spaanse crossover initieel als 310 pk sterke 2.0 TSI topversie. Iets toegankelijk werd de 150 pk sterke 1.5-liter instapversie terwijl er voor veelrijders zelfs een 150 pk sterke 2.0 TDI (diesel!) uitvoering is. En dan kwamen de geruchten omtrent een overtreffende topversie mét vijfcilinder benzinemotor! Als we de technisch gerelateerde Audi RS Q3 mogen geloven zal dat met 400 pk zijn!

Maar eerst wil CUPRA het iets zuiniger, milieuvriendelijk en vooral fiscaal aantrekkelijker aanpakken met zowaar twéé plug-in hybrides. De reguliere Formentor e-Hybrid doet het met 204 pk, de Formentor VZ e-Hybrid krijgt 245 pk mee. Afhankelijk van de gekozen versie ligt het elektrisch rijbereik op 59 km en 55 km terwijl de CO2 uitstoot rond de 26 en 31 g/km schommelt.

Beide versies rekenen op de gekende 1.4 TSI + elektromotor combinatie die energie stockeert in een 13 kWh batterijpack. Reken op 3 à 5 uur aan de stekker alvorens die zijn volledige capaciteit bezit. Naast een EV rijmodus is er ook keuze tussen Hybrid Auto (logische samenspel tussen beide motoren) en Hybrid Manual. In die laatste heb je vervolgens de keuze om de batterijcapaciteit te bewaren (Hold), een percentage batterijcapaciteit te reserveren of de batterij bij te laden.

De CUPRA Formentor e-Hybrid is de jouwe vanaf 40.560 euro. Voor de Formentor VZ e-Hybrid moet je minstens 45.830 euro op tafel leggen.