Rijtest: Audi RS Q3 (2020)

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)Wil je een hippe crossover met 400 pk én een charismatische vijfcilinder? Dan moet je bij de nieuwe Audi RS Q3 zijn!

De eerste generatie Audi Q3 kreeg na enkele jaren een 310 pk sterke RS Q3 uitvoering, later werd dat zelfs opgepompt tot 340 pk en zelfs 367 pk. Gezien het grote succes van het Audi Sport gamma (de S’en en RS’en van deze wereld) kon een nieuwe RQ Q3 uiteraard niet uitblijven, de wereldpremière daarvan was zelfs weggelegd voor de Zoute Grand Prix 2019! Een SQ3 “tussenmodel” is hier nergens te bespeuren, wel kan je de nieuwe Q3 Sportback ook als RS Q3 Sportback krijgen.

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Het visuele verschil tussen de eerste en tweede generatie Q3 is behoorlijk significant, het recept om tot een RS Q3 te komen is eerder klassiek te noemen. Denk aan een agressieve grille met honingraatpatroon, brede heupen, grote velgen (standaard 20”), chroom of zwartglanzende accenten, subtiele spoiler en twee ovalen uitlaatmonden. Dankzij de Shadow Look optie kan je voor het eerst een zwarte afwerking krijgen van het Audi logo vooraan en RS Q3 type-aanduiding achteraan, in de personalisatiegids verwelkomen we Kyalami Green, een gifgroene tint waar zelfs Kermit de Kikker jaloers op zou zijn.

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Audi Belgium koos hier (gelukkig) voor Tango Red in combinatie met 21” Trigoon lichtmetalen velgen, zwarte spiegelkappen, verduisterde ramen (vanaf de B-stijl), Matrix LED koplampen en de eerder genoemde Shadow Look. Maar net zoals bij de reguliere Q3 en Q3 Sportback kan je naar hartenlust personaliseren maar extreme spoilers of dergelijke zal je hier niet terugvinden.

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Audi Sport kiest binnenin naar goede gewoonte voor chroom, contrasterende rode stiknaden, koolstofvezel afwerking en (véél!) alcantara. De optionele sportzetels bieden de nodige steun en comfort, ook hier bespeuren we kleurrijke accenten. Maar het interieur kan – een primeur aldus de Duitse premiumbouwer – volledig zwart afgewerkt worden.

Verder vinden we hier nog instapverlichting met Audi Sport-projectie, een sportstuur mét handige RS sneltoets en prijkt er in de digitale tellerpartij een hockeystick-toerenteller, een historische verwijzing naar de oer-Quattro van weleer. Het centraal gepositioneerde infotainmentsysteem omvat allerhande moderne functionaliteit/gadgets én levert haptische feedback. Om duidelijke gebruikssporen (lees: vuile vingers) te vermijden kan je gebruik maken van handige spraakcommando’s.

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Aan de sportieve inborst van de Audi RS Q3 hoeft niemand te twijfelen maar op praktisch vlak blijft de compacte crossover even functioneel. Zo is de achterbank nog steeds te verschuiven over 15 cm en kan je de ruglening in zeven standen verstellen, de kofferruimte schommelt tussen de 530 liter en 1.525 liter bagage. De hogere koetswerkbouw levert de klassieke voordelen: een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Voor de RS Q3 kiest Audi opnieuw voor de bijna legendarische en vooral heerlijk klinkende 2.5-liter vijfcilinder, hetzij in verbeterde en vooral lichtere vorm. Met 400 pk / 480 Nm, zeventraps S-Tronic sportautomaat en quattro vierwielaandrijving tik je 100 km/u aan in 4,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u wat optioneel 280 km/u kan worden. Met een CO2 uitstoot van 230 g/km en theoretisch verbruik van minimaal 10 liter per 100 km is de RS Q3 sowieso geen zuinigheidskampioen, in de praktijk ligt dat normverbruik gemakkelijk nog enkele liters hoger met een sportieve rijstijl. Met de brandstoftank van 60 liter geraak je gelukkig nog 500 à 600 km ver.

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Wie wil kan met een gerust hart zijn/haar RS Q3 uitlenen aan oma of opa, zelfs met grote (21”) velgen blijft het rijcomfort volledig intact, de motor en automaat zijn perfect op elkaar afgesteld en dankzij de slimme vierwielaandrijving is de wegligging optimaal. Al heb je daarvoor natuurlijk geen RS Q3 – inclusief bijhorend prestatiepotentieel en 10 mm verlaagd sportchassis – gekocht! De Dynamic rijmodus activeert het beste van wat de hete Duitser te bieden heeft, via de handige RS functietoets wissel je sneller dan je eigen schaduw tussen twee volledig instelbare rijmodi! Messcherp zouden we het geheel niet noemen maar toch kan je behoorlijk ver en vooral zéér snel gaan. Via de optielijst kan je die sportieve inborst nog versterken met ondermeer een sportuitlaat en keramische remschijven!

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Hete crossover of niet, alle gekende veiligheid/rijhulpmiddelen staan – al dan niet via de optielijst – ook hier paraat om je tijd aan boord van de Audi RS Q3 aangenaam, comfortabel en veilig te laten verlopen. Denk aan een automatische noodremassistent, parkeerhulp, 360° camera, adaptieve cruise control (mét filemodus en actieve rijstrookassistent), … Voor de bediening van die laatste ben je wel nog steeds aangewezen op een onhandige bediening met minuscule knopjes!

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

De nieuwe Q3 is de jouwe vanaf 33.080 euro, voor een RS Q3 moet je minimaal 62.900 euro op tafel leggen. Wanneer je vervolgens iets te enthousiast door de optielijst gaat kan dat prijskaartje oplopen tot bijna 90.000 euro zoals de royaal uitgeruste testwagen hier aantoont. Al schitterde een head-up display, panoramisch dak of zetels met geheugenfunctie door afwezigheid.

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Dat de Audi RS Q3 in een uniek (zeg gerust moeilijk) segment zit bewijzen de directe premiumconcurrenten die zich beperken tot een lauwe versie zoals de Range Rover Evoque P300 (300 pk, vanaf 54.550 euro) en BMW X2 M35i (306 pk, vanaf 59.350 euro) en de meer mainstream Volkswagen T-Roc R (300 pk, vanaf 42.250 euro) of MINI Countryman JCW (306 pk, vanaf 47.800 euro). Al duikt er met de gloednieuwe Mercedes-AMG GLA45 S (421 pk, prijs nog te bepalen) wél een uitgesproken speelkameraad op.

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Met een dergelijk budget komt een goed uitgeruste Audi RS Q3 tegelijk in het vaarwater van de Porsche Macan S en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio die beiden groter/ruimer zijn én scherper sturen. Interne concurrentie is er zowel van de RS3 Sportback (400 pk, vanaf 57.640 euro) en de RS4 Avant (450 pk, vanaf 86.900 euro).

Conclusie
Desondanks het zéér smakelijke cocktail van de nieuwe Audi RS Q3 hebben we niet echt een idee wie daarop zit te wachten op een een handvol aandachtzoekers liefhebbers na die frequent in Monaco, Saint Tropez of Knokke vertoeven. De kracht van een RS Q3 zit hem in de compacte koetswerkbouw, onvermoeibare prestaties, feilloze (comfortabele!) weglegging en luidkeelse soundtrack … al kan je er ook rustig en functioneel voor de dag komen. Hoe dan ook is een stevig budget noodzakelijk, dit zowel voor de aankoop, de optielijst als het brandstofverbruik.

Overzicht:
+ Sportieve vormgeving
+ Prestatiepotentieel
+ Karaktervolle soundtrack (!)
+ Wegligging
+ Veelzijdig rijgedrag (comfortabel + dynamisch)
+ Hoogwaardige (premium) afwerking
+ Hoge zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Moderne gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit, …

? Moeilijke positionering/segment

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Audi RS Q3 crossover 2.5 TFSI 400 pk quattro S-Tronic (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...