Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)Abarth viert haar 70ste verjaardag op gepaste wijze met de (luidkeelse) 695 70th Anniversario!

Met een (zeer) beperkt gamma moet Abarth elke mogelijkheid aangrijpen om met een leuke/kleurrijke speciale uitvoering naar buiten te komen. Eerder vierden ze – als échte Italianen – de 175ste verjaardag van Riva (een prestigieuze producent van prachtige plezierboten) met een gelijknamige 695 Rivale 175 Anniversary, naar aanleiding van hun eigenste 70 verjaardag zag de 695 70th Anniversario het daglicht.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Midden 1949 bracht Carlos Abarth een gepeperde Fiat 500 met sportieve upgrades op de markt en koos (geheel toepasselijk) voor een schorpioen als logo. Zeven decennia later gaat dat basisconcept nog steeds mee en dit tot groot jolijt van de vele fans … al zouden die ongetwijfeld wel graag eens een nieuw model zien na bijna 12 jaar bijna hetzelfde?! Al spreken de hoge verkoopcijfers dat toch ietwat tegen met steevast hoge interesse én verkoopcijfers, intussen staat de teller op 25.000 verkochte exemplaren. Het is nog koffiedik kijken of er op termijn ook een snellere versie van de zuiver elektrische Fiat 500 zal komen, de langverwachte Abarth 500X werd jammer genoeg geschrapt wegens een (te) zwakke business case.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

De Abarth 695 70th Anniversario feesteditie pakt uit met het klassieke 695 recept (resem badges, brede bumpers, 17” SuperSport lichtmetalen velgen, vierdelige Monza Record sportuitlaat, …) maar krijgt een exclusieve Verde Monza groentint mee in combinatie met grijze stickers en een checkered flag motief op het dak. Toch is het de riante én vooral manueel instelbare spoiler die de aandacht naar zich toe trekt.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Dergelijke instelbare spoilers komen rechtstreeks van échte circuitwagens (pakweg 911 GT3 RS, Jaguar XE Project 8, Nissan GT-R NISMO, …) waarbij ze per (veeleisend) circuit voor een toepasselijke setup kunnen kiezen. Met een inbussleutel kan je de spoiler achterop de 695 70th Anniversario instellen in dertien standen (0° tot 60°) waarbij je kiest tussen véél downforce (tot 42 kg éxtra neerwaartse druk) of een betere aerodynamica. Omtrent de meerwaarde daarvan op deze voorwielaangedreven stadswagen is er ruimte voor discussie, anderzijds is het wel een leuke party gimmick onderscheidende feature.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Binnenin zijn het vooral de specifieke afwerking (alcantara/koolstofvezel/matte), digitaal tellerpartij (mét G-krachten meter!) en de stevig omarmende Sabelt sportzetels (toch wanneer je geen Amerikaanse postuur hebt) die indruk maken. Wie iets langer/kritischer kijkt bemerkt snel de riante leeftijd en daardoor vrijwel achterhaalde elementen.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Het UConnect infotainmentsysteem omvat moderne features (DAB, slimme TomTom navigatie, Apple CarPlay / Android Auto integratie) maar valt met 7 duim (te) klein uit anno 2020. De achterbank is nog steeds moeilijk te bereiken en biedt weinig hoofd/beenruimte, logischerwijs gebruik je deze voornamelijk als uitbreiding voor de 185 liter grote koffer.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Onder de motorkap ligt een 1.4-liter T-Jet viercilinder benzinemotor met 180 pk / 250 Nm (171 g/km CO2 WLTP) die in combinatie met een vlotschakelende vijf-versnellingsbak de voorwielen aanvoert. Daarmee kan je in 6,7 seconden naar 100 km/u sprinten en een topsnelheid van 225 km/u halen … toch wanneer de befaamde spoiler zich in zijn meest horizontale vorm bevindt. Wij haalden in de Abarth 695 70th Anniversario een praktijkverbruik van iets meer dan 9 liter benzine, daardoor ligt het rijbereik op 350+ km gezien de 35 liter grote brandstoftank.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Net zoals onze voorgaande Abarth 595 testrecensies noteren we hier opnieuw een té hoge zitpositie, een stuurwiel dat niet in de diepte te verstellen is, een enorme draaicirkel (voor zo’n compacte stadswagen) en de vrij harde ophanging. Maar daarvan zijn toekomstige eigenaars zich ongetwijfeld van bewust en zoeken desgewenst iets anders/beters. Maar wie toch een 695 70th Anniversario aanschaft krijgt daarvoor een royale portie rijplezier voor terug.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Op een bochtenrijk parcours kan je met de directe (maar zware) besturing, Koni schokdempers, rode Brembo remmen en het optionele mechanisch sperdifferentieel behoorlijk wat uit deze Italiaan halen. Daarbij kies je hopelijk voor de Sport rijmodus waarbij de Record Monza uitlaat een hemelse – en luidruchtige – soundtrack produceert! Een betere formaat/rijdynamiek/drama verhouding zal je elders niet vinden.

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Als eerbetoon aan hun commerciële startperiode zal Abarth slechts 1.949 exemplaren van de 695 70th Anniversario bouwen, allemaal met een “One of 1949” badge in het interieur. Daarvan komen er maar een handvol (drie volle handen om precies te zijn) naar de BeLux regio wat nogmaals de exclusiviteit onderstreept. Eentje daarvan is alvast in handen van niemand minder dan ex-F1 piloot Thierry Boutsen!

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Voor een reguliere Abarth 595 (145 pk) betaal je minimaal 18.990 euro, de 695 70th Anniversario begint op zijn beurt bij pas bij 33.990 euro. Dan is er nog wat ruimte voor personalisatie (witte, grijze, blauwe of zwarte lak, €550), 480W Beats audiosysteem (€600), sperdifferentieel (€1.900) en de MTA automaat met schakelflippers (€1.400). Al wil je die laatste sowieso niet…

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

De geteste configuratie was uiteindelijk 36.790 euro waard, met een dergelijk budget komen er heel wat sportieve kanshebbers (met moderner interieur en handige rijhulp/veiligheid) binnen bereik. Denk aan de MINI Cooper S 3d (192 pk, vanaf 27.350 euro), Volkswagen Polo GTI (200 pk, vanaf 28.660 euro) en vooral de Ford Fiesta ST (200 pk, vanaf 25.575 euro) … al hebben deze geen manueel instelbare spoiler achterop natuurlijk!

Conclusie
In afwachting van nieuwe modellen (rechtstreeks afkomstig van moederbedrijf Fiat) houdt Abarth zich fulltime bezig met speciale 595 en 695 uitvoeringen. De gelimiteerde 695 70th Anniversario special edition is zeker niet foutloos (prijs, draaicirkel, bruikbaarheid, hoge zitpositie, …) maar biedt het nodige karakter/flair, een manueel instelbare spoiler (voor extra downforce/stabiliteit), een heerlijke soundtrack en een stevige brok rijplezier. Stilaan mogen de sportieve Italianen wel eens met iets nieuws op de proppen komen, gelukkig levert de 695 70th Anniversario nog steeds een stevige brok rijplezier. Tanti auguri!

Overzicht:
+ Karaktervolle looks
+ Heerlijk prestatiepotentieel
+ Rijplezier
+ Soundtrack
+ Exclusiviteit

? Meerwaarde instelbare spoiler

– Prijs
– Leeftijd (interieur, rijhulp, …)
– Harde demping
– Draaicirkel
– Te hoge zitpositie / stuurwiel niet in de diepte instelbaar

Rijtest: Abarth 695 70th Anniversario 180 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem