Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)Zelfs na élf jaar (!) weet deze gifgroene Abarth 595C Competizione te begeesteren!

Bij andere automerken passeren er op tien jaar van één model ongeveer twee generaties, bij Abarth blijven ze maar verder werken op de Nuova 500 die in 2008 (!) gelanceerd werd. Deels wegens het ontbreken van nieuwe Fiat modellen waarop ze hun schorpioenengif (mogen) loslaten maar ook omdat het huidige gamma het goed blijft doen in de verkoop. Dus houden ze zich al jaren bezig met speciale uitvoeringen, de ene al wat meer uitgesproken dan de andere.

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

In 2016 werd het Abarth gamma herdoopt tot 595 (oa Turismo, Pista, Competizione, …) en 695 (Rivale, Biposto, …), wegens de strengere uitstootnormen (lees: WLTP) vernieuwde de Italiaanse autobouwer haar gamma eerder dit jaar nogmaals. Zo groeit de grille vooraan (= meer koeling), werd de spoiler groter en krijgen ze allemaal LED dagrijverlichting mee. Optioneel kan je upgraden naar Xenon lichtblokken.

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

De vernieuwde Abarth 595 Competizione – te verkrijgen als 595 hatchback en 595C cabrio – mag gerust aanzien worden als topmodel, net onder de exclusieve/gelimiteerde 695 modellen. Elke Abarth die in 2019 de fabriek verlaat krijgt een knappe 70th Anniversary badge mee om hun verjaardag in de spotlights te zetten. Achteraan de 595 Competizione prijkt steeds het vierdelige Monza Record uitlaatsysteem. De uitlaatmonden zijn nu in chroom afgewerkt en met een vlinderklep kan je de aanstekelijke soundtrack net wat meer regelen. De blitse Adrenaline Green lakkleur is eveneens nieuw – exclusief voorbehouden voor de 595 Competizione – maar in de riante personalisatiegids staan er mogelijkheden genoeg.

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

Binnenin hoef je niet (lang) te zoeken naar grote verschillen. De goed omarmende Sabelt sportzetels zitten nog steeds vrij hoog. De digitale tellerpartij toont de nodige G-krachten en het Uconnect infotainmentsysteem is een pak moderner/functioneler (DAB, Apple CarPlay / Android Auto, slimme navigatie, …) dan hij doet uitschijnen. De ruimte op de achterbank is beperkt, er geraken is hoe dan ook een uitdaging. Het stoffen vouwdak van de 595C cabrio – eerder een targa – uitvoering versterkt de intense rijbelevenis maar belemmert in zijn meest open vorm het zicht naar achteren. En met een laadvolume van 185 liter biedt de koffer enkel plaats aan het broodnodige.

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)
Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

De gekende 1.4-liter T-Jet viercilinder benzinemotor onderging enkele interne aanpassingen om te voldoen aan de strenge Euro 6D-TEMP uitstootnormen, cijfermatig blijft het voor de 595 Competizione bij 180 pk / 250 Nm (155 g/km CO2). Standaard in combinatie met een manuele vijfbak maar wie wil krijgt een automaat. Goed voor 0-100 chrono van 6,7 seconden en een topsnelheid van meer dan 220 km/u. Reken daarbij ongeveer 9 liter benzine per 100 km en een rijbereik van 350 km gezien de brandstoftank van 35 liter.

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

Ook op vlak van rijdynamiek blijft alles zeer vertrouwd. Zo is de vernieuwde 595C Competizione nog steeds relatief stevig afgeveerd wat op slecht asfalt snel oncomfortabel zal worden maar dat mag niet als een verrassing komen wanneer je kiest voor deze straffe Abarth. In een bochtenrijke omgeving verkrijg je relatief gemakkelijk een riante portie rijplezier dankzij de levendige viercilinder, elektronisch sperdifferentieel, Koni-schokdempers, Brembo remschijven en het communicatieve (dikke) stuurwiel. Dit bij snelheden die je rijbewijs niet (teveel) in gevaar brengt … of het moet al door de decibelproductie zijn! Desondanks de compacte afmetingen valt de draaicirkel behoorlijk riant uit.

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

In het Abarth dealernet kan je een 595 bestelbon laten opmaken voor minimaal 18.990 euro, de 595 Competizione is er vanaf 25.390 euro. En met wat opties, packs, personalisatie en gadgets ga je over de magische grens van 30.000 euro. Kiezen voor een dakloze 595C vraagt een extra investering van 2.300 euro.

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

Wie met een dergelijke budget op zoek gaat naar een scherpsturende stadswagen kan ook terecht bij de Volkswagen Polo GTI (vanaf 28.165 euro) of Ford Fiesta ST (vanaf 23 765 euro). De dakloze MINI Cabrio Cooper S (vanaf 31.750 euro) weet eveneens rijplezier met stijl én comfort te combineren!

Conclusie
In velen hun ogen moe(s)t Fiat al lang een nieuwe generatie 500 en bijhorende sportieve Abarth afgeleide lanceren, de prima verkoopcijfers tonen aan dat de consument daar anders over denkt en niet persé inzit met het stilaan pensioengerechtigde basisconcept, technologische achterstand of interieur op leeftijd. Met een beperkte facelift proberen de Italianen het recept intussen interessant te houden, ondermeer met een aangescherpte neus/diffuser, chroom uitlaatmonden én de bijzonder intense Verde Adrenalina koetswerkkleur. Het levendige rijgedrag en de luidkeelse soundtrack van de opgefriste Abarth 595C Competizione maskeren de vele beperkingen (harde ophanging, stevige prijs, riante draaicirkel, …). Maar waar zag je nog zovéél karakter in een compacte stadswagen?

Overzicht:
+ Looks
+ Blitse en sportieve personalisatiemogelijkheden
+ Vlotte prestaties
+ Soundtrack
+ Rijplezier

– Prijs
– Harde ophanging
– Kleine koffer
– Draaicirkel
– Leeftijd (en bijhorende technologische achterstand)

Rijtest: Abarth 595C Competizione facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...