Rijtest: Abarth 500

abarth_500_header
Ook al is de Abarth 500 het kleine broertje van de Abarth Grande Punto, door zijn lagere gewicht sprint hij sneller naar 100 km/u. Reden te meer om deze kleine sprintbom onder de loep te nemen.

Prestaties

De Abarth 500 is gebaseerd op de Fiat 500, maar hiermee vertellen we u wellicht niets nieuws. Wat u misschien nog niet wist, is dat de Abarth 500 standaard over 135 pk beschikt. Bijster veel is dat niet, maar de wagen geraakt desondanks bijzonder vlot van zijn plaats. Nul naar honderd duurt 7,9 seconden. De trekkracht bedraagt 206 Nm wanneer je de machtige SPORT-knop induwt en is volledig beschikbaar bij 3000 toeren. Het vermogen piekt bij 5500 toeren, de Abarth vraagt dan ook om hoog in de toeren te gaan. Wanneer je het gaspedaal blijft indrukken dan kan je een snelheid van 205 km/u bereiken, wat zeker niet mis is.

Abarth 500

Rij-ervaring

De Abarth 500 beschikt over het zogeheten TTC-systeem, wat staat voor Torque Transfer Control. Wanneer de Abarth 500 dat nodig acht, verdeelt hij de kracht over de wielen, om ervoor te zorgen dat de wagen mooi de bocht doorkomt. Bovendien zorgt dit systeem ervoor dat je over genoeg vermogen beschikt wanneer je uit de bocht komt, om een plezierige rit te garanderen.

Abarth 500

En de rit is effectief bijzonder plezierig. Steeds weer nodigt deze potente 500 je uit het gaspedaal een eind dieper in te duwen en de grens van het mogelijke af te tasten. Mocht het dan toch even mislopen, blijkt de wagen bijzonder vergevingsgezind en lossen allerlei elektronische systemen het probleem op. Deze systemen kan je niet uitschakelen, maar op zich stoort dat helemaal niet.

Abarth 500

De motor zelf heeft een redelijk schel geluid, maar dat hoor je enkel wanneer de Abarth 500 stilstaat en je de wagen in toeren drijft, terwijl je aan de voorkant aandachtig luistert. Bijna nooit dus. De Abarth 500 laat veel andere wagens achter zich, en die anderen mogen dan genieten van het schitterende geluid dat de 2 dikke uitlaatpijpen vormen. De grom van de wagen klinkt bijzonder diep en ruig, zeker in ondergrondse parkeergarages. Een aanrader!

Verbruik

Abarth geeft een gecombineerd verbruik van 6,5 liter per 100 km op voor de Abarth 500. U kan uiteraard al raden dat ons testverbruik een eind hoger lag. De Abarth 500 nodigt uit tot een sportieve rijstijl en dit vertaalt zich veelal in een hoog verbruik. Wanneer je echter je best doet om zuinig te rijden – wat je in deze 500 wellicht niet snel zal doen – dan is 6,5 liter per 100 km best wel haalbaar.

Exterieur

De Fiat 500 mag dan wel een schattig wagentje wezen, de Abarth 500 is dat helemaal niet. Daarvoor zorgen twee dikke uitlaatpijpen die overlopen van testosteron en mochten die nog niet volstaan, dan zijn er nog de velgen, de subtiele dakspoiler, de striping en de bumper aan de voorkant. Genoeg redenen dus om je als man niet te hoeven schamen dat je met een Abarth 500 rijdt. Vermeldde ik al dat de velgen er schitterend uitzien?

Rijtest Fiat Abarth 500

Rijtest Fiat Abarth 500

Interieur

Het dashboard is dan wel grotendeels van plastiek gemaakt, ze hebben dat bij Fiat goed aangepakt. De kleur van het dashboard is namelijk dezelfde als die van het koetswerk. Op die manier rijdt je misschien wel in een plastieken interieur rond, het oogt bijzonder mooi. Veel plaats in de koffer is er niet en de passagiers achteraan zullen wellicht niet de comfortabelste rit ooit beleven, en dat is maar goed ook! Want met een grote koffer en comfortabele achterbank zou je misschien vergeten dat dit kleine, schattige autootje eigenlijk bijzonder snel van zijn plaats af komt.

Abarth 500

Alle bedieningstoetsen staan bijzonder functioneel opgesteld en eigenlijk is er maar één storend element in het interieur: de shift gear indicator. Bij minder dan 2000 toeren raadt deze je namelijk aan reeds een hoger verzet te kiezen, iets wat je hoe dan ook nooit doet. Soms krijg je het gevoel dat er een raadslid van Groen! naast je zit die commentaar geeft op je rijstijl. Meer dan het gaspedaal keihard indrukken hoef je weliswaar niet te doen om die teller de mond te snoeren, iets wat bij een raadslid van Groen! waarschijnlijk minder vlot zou lukken. Deze shift gear indicator staat links van het instrumentenpaneel.

Rijtest Fiat Abarth 500

De Abarth 500 moet een trendy en jonge wagen zijn, en daarbij hoort uiteraard een complete uitrusting met enkele gadgets. Zo kan je – zoals je op de foto hieronder ziet – je USB-stick in de daarvoor voorziene gleuf steken en wat later begint de muziek die erop staat te spelen. Na even zoeken kan je bovendien je GSM draadloos aan het dashboard van de wagen koppelen, waardoor je je niet langer op je gesprek hoeft te concenteren, maar alle aandacht ten volle aan het rijplezier kan schenken.

Abarth 500

Prijs

Leuke dingen kosten natuurlijk altijd centen, 18.500 om redelijk precies te zijn. Uiteraard kunnen de opties de prijs snel verhogen. Voor wie 135 pk te weinig zou zijn – maar geloof me, het volstaat enigszins – is er nog steeds de EsseEsse-versie, die 160 pk levert. Die kost om en bij de €22.000, maar naast een krachtigere motor krijg je ook nog enkele optische extra’s.

Conclusie

De Abarth 500 is een schitterende wagen om mee te rijden en voor zijn prijs krijg je al bij al bijzonder veel plezier. Een filmpje over hoe schitterend deze wagen rijdt, volgt later.

Overzicht

+ Potente motor
+ Wegligging
+ Gadgets binnenin

– De achterkant heeft mij nog niet volledig overtuigd, al maken de uitlaatpijpen veel goed

Abarth 500

Rijtest Fiat Abarth 500

Abarth 500

Rijtest Fiat Abarth 500

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

5 reacties op "Rijtest: Abarth 500"

  1. Willem 01-07-2009 om 18:03

    Minpunten vind ik ook de afwerking van het interieur en de harde vering. Deze is super wanneer je bochten aaneen wil rijgen maar op de snelweg wordt deze al snel vervelend.

    Maar man wat een beest! Die motor is echt verdomd heerlijk! En het geluid ervan is ook inspirerend!

  2. Freddy 03-07-2009 om 20:03

    Machtig bakske! Al lijkt de EsseEsse versie mij nog een stuk dodelijker, toch zou ik opteren voor de Grande Punto Abarth.. Die heeft meer ruimte dan deze 500.

  3. mrnx 28-07-2009 om 10:36

    @ freddy
    en de punto is goedkoper

  4. Timothy Maes 22-01-2010 om 13:32

    Als je de Abarth in “sport”stand zet, dan geeft de schakelindicator aan wanneer je moet schakellen voor de ideale 0-100 tijd! Ik vind dit persoonlijk een zeer leuk extraatje! En geef toe, als je gaat knallen met de Abarth, dan moet hij toch sowieso in “sport” staan he 😉 Ook omdat je dan over 20nm koppel meer beschikt!

    Dus als de schakelindicator je stoort, rij dan altijd in “sport” 🙂

    Anders, geweldige test!!!

    Grtzzzz

  5. JV 25-01-2010 om 23:08

    En niet te vergeten wat een sound er uit gegromd komt!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...