Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)De vernieuwde Abarth 595 Pista is (en blijft) een plezante metgezel met charmante inborst. En luidkeelse soundtrack!

Om te voldoen aan de strenge WLTP emissieregels (inclusief Euro 6D TEMP norm) moest Abarth haar volledige 595 / 695 gamma van een technische (onderhuidse) motorupdate voorzien. Per direct werd er ook nog eens goed gekeken naar de uitrusting en krijgen we extra personalisatiemogelijkheden. Geen nood om je bestaande 595C Pista, 595 Competizione of 695 Rivale snel in te wisselen voor de nieuweling, wel blijft de compacte Italiaan op deze manier een interessant alternatief voor wie op zoek is naar een karaktervolle stadswagen.


Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

Naast de 124 Spider en 124 Spider GT zijn het toch voornamelijk de 595’s en 695’s die de Abarth verkoop voor hun rekening nemen, goed voor 1.400 verkochte Belux exemplaren in de 2018 wat maar liefst 27% meer is dan het jaar voordien! Naast de 595 instapversie is er keuze tussen een 595 Turismo (focus op luxe/comfort), 595 Competizione (focus op sportiviteit), 595 Pista (focus op comfort én sportiviteit) en de 695 Rivale (een 500 Riva op steroïden, mét mahoniehout en Akrapovic uitlaat!). Steeds te verkrijgen als berline of cabriolet.

Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

De vernieuwde Abarth 595 geniet van een hertekende neus met LED dagrijverlichting en een grotere luchthapper wat een positieve invloed heeft op het warmtebeheer en koelvermogen van de motor. De achterbumper kreeg dan weer een vrij uitgesproken diffuser met – in het geval van de 595 Pista en 595 Competizione – een vierdelige Active Record Monza uitlaat die je vanaf heden ietwat kan sturen met de Sport knop. Kwestie van toch enigszins ingetogen toe te kunnen komen bij de schoonouders. In de kleurboek verwelkomen we Verde Adrenalina (gifgroen) en Grigio Asfalto (matgrijs) naast diverse 16″ en 17″ velgen. De frontsplitter in koolstofvezel komt later dit jaar, rode of gele remklauwen kan je nu reeds bestellen.

Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)
Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

Binnen prijkt er in de 595 Pista nog steeds een digitale tellerpartij (in licht herwerkte vorm), een gepersonaliseerde dashboardafwerking en het 7” UConnect infotainmentsysteem dat overweg kan met moderne technologie zoals slimme navigatie, DAB radio, Apple CarPlay en Android Auto. De perfect omarmende Sabelt sportzetels zitten anderzijds nog steeds te hoog en het stuurwiel is niet in de diepte regelbaar, een eeuwig euvel dat de Italianen vermoedelijk pas zullen rechtzetten bij een gloednieuwe generatie. Voor (kleine) kinderen is de achterbank bruikbaar net zoals de kofferruimte voor dagdagelijks gebruik (185 liter tot 610 liter).

Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)
Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

De 1.4-liter T-Jet benzinemotor voldoet nu zoals reeds gemeld aan de strenge Euro 6D TEMP normen, in de 595 Pista levert hij nog steeds 160 pk / 230 Nm (158 g/km CO2). Steeds gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met 5 verzetten maar desgewenst te verkrijgen met de gerobotiseerde, sequentiële transmissie. Voldoende voor een 0-100 sprint in 7,4 seconden en topsnelheid van meer dan 200 km/u. Abarth zelf gaat er vanuit dat 6,9 liter benzine volstaat, in de praktijk – en voornamelijk afhankelijk van je enthousiasme – reken je best nog wat (liters) extra. Met een 35 liter brandstoftank krijg je dus een rijbereik van ongeveer 400 km.

Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

Op het circuit verkiezen we vermoedelijk die andere Pista (Pista is Italiaans voor circuit) maar zowel in een stedelijke omgeving als op het platteland kan je ongelooflijk véél plezier beleven aan deze Abarth. De communicatie tussen de voortrein en (relatief dikke) stuurwiel gaat perfect, de manuele versnellingsbak schakelt direct en met de Koni achterwielophanging (inclusief Frequency Selective Damping, FSD) geniet je van de nodige stabiliteit achteraan. Toch strookt de riante draaicirkel ietwat met de compacte eigenheid van de Abarth 595.

Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

Door de Sport modus te kiezen krijg je niet enkel een diepere motorsound, ook voorziet het systeem een scherpere afstelling van de stuurbekrachtiging, koppelontplooiing en motorrespons om op die manier nog dynamischere prestaties te garanderen. Ergens ietwat vreemd voor een blitse Italiaan die vooral in de stad zal vertoeven maar zo verslavend. Keer op keer! En dit bij relatief toelaatbare snelheden waardoor je rijbewijs ook net iets langer op zak kan blijven.

Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

De vernieuwde Abarth 595 is de jouwe vanaf 18.890 euro, voor een 595 Pista ben je minimaal 21.690 euro kwijt. Met een leuke optielijst en vele personalisatiemogelijkheden kwam de testwagen uit op een 25.000 euro, exclusief de toepasselijke gepersonaliseerde nummerplaat.

Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)
Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

Met een dergelijk budget en voorkeur voor een meer flamboyante/krachtige B-segmenter kan je ook terecht bij de MINI Cooper S, Ford Fiesta ST of Suzuki Swift Sport. De MINI is daarbij de meest complete van allemaal (wat je ook ziet aan het prijskaartje) terwijl de Fiesta ST nog steeds de benchmark is van dit segment. De Swift Sport biedt hetzelfde vermogen voor hetzelfde geld en het nodige rijplezier.

Conclusie
Plezier maken – inclusief een grote glimlach tevoorschijn toveren – doet de Abarth 595 Pista nog steeds als de beste. Niet enkel met zijn Italiaanse flair, stevige soundtrack en vele personalisatiemogelijkheden, met een bruikbaar prestatiepotentieel biedt deze compacte lolbroek ook de nodige prestaties. Deze kleine update moet het Abarth 595 gamma interssant houden tegen de ijzersterke concurrentie in afwachting van een gloednieuwe generatie.

Overzicht:
+ Compacte vormgeving
+ Looks
+ Soundtrack
+ Rijsensatie
+ Karaktervolle motor
+ Vlotte prestaties

+/- Royale basisuitrusting, wel stevige prijs

– Weinig (tot geen) visuele verschillen met voorganger
– Verbruik
– Hoge zitpositie

Rijtest: Abarth 595 Pista facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem