Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)De Abarth 124 GT combineert met zijn koolstofvezel hardtop al het geniale van de 124 Spider met een portie extra bruikbaarheid in minder zomerse omstandigheden!

Als eerbetoon aan de succesvolle 124 Rallye rallywagen uit de jaren ’70 kwam Abarth met de 124 GT op de proppen tijdens het Autosalon van Genève. Kort door de bocht zou je kunnen stellen dat de GT niet veel meer is dan een 124 Spider mét een vaste dakconstructie maar de luidkeelse Italianen gingen gelukkig iets verder. Anderzijds zijn het wel enkel Italianen die van een dakloze roadster een dergelijke coupéversie kunnen maken…

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

De nieuwe Abarth 124 GT geniet van een verhoogde bruikbaarheid in mindere weersomstandigheden dan het zonnige Monaco, Aix-en-Provence of Cannes dankzij een hardtop dakconstructie uit koolstofvezel. Met een schroevendraaier kan je het dak eenvoudig terug verwijderen (lees: 2 schroeven en de kabel van de achteruitruitverwarming losmaken) en zo terugvallen op de softtop van de 124 Spider. Het dak weegt slecht 16 kg maar gezien het riante formaat ben je best wel met twee om de 124 GT te onthoofden. En vooral ergens functioneel te kunnen opbergen in de zomermaanden!

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Die extra kg’s van het dak gaan regelrecht in tegen de “less is more” basisgedachte van de speelse Abarth, daarom dat er lichtgewicht 17” OZ Ultraleggera velgen rondom prijken. Die wegen élk bijna 4 kg minder dan voordien waardoor er uiteindelijk afgeklopt wordt op een nuloperatie … tot je enkel met de softtop rijdt en zo dus minder gewicht op de weegschaal zet! Of je kan ook gewoon direct die lichtgewicht velgen proberen te bestellen bij de configuratie van je Abarth 124 Spider.

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Inzake interieurdesign zijn er geen visuele of functionele verschillen tussen de 124 Spider en 124 GT al kan die laatste wat meer hoofdruimte leveren, voor de groteren (zoals ondergetekende met zijn 1m99) onder ons kan dat wel nét het verschil maken qua ideale hoofdpositie.

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Zoals het een echte sportwagen beaamt moet je wel de nodige praktische opofferingen leveren bij de Abarth 124 GT. De lage/diepe zitpositie vraagt om de nodige souplesse bij het in/uitstappen en qua praktische opbergruimtes binnenin blijft het tot een minimum beperkt waardoor je al moet zoeken waar je een drankje of smartphone kwijt kan. De koffer slikt 160 liter bagage, ongetwijfeld voldoende voor een roadtrip richting de zon. Het duidelijke, functionele en gemakkelijke infotainmentsysteem is dan weer een mooi schoolvoorbeeld van hoe het wél moet.

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Onder de motorkap huist hier de gekende 1.4-liter MultiAir benzinemotor met 170 pk en 250 Nm (148 g/km CO2). Standaard voorzien van een manuele (strakke!) versnellingsbak met zes verzetten, optioneel is een 6-traps automaat te verkrijgen maar dat raden we je nog steeds af. De nul-naar-honderdsprint klaar je in 6,8 seconden en de topsnelheid ligt op 232 km/u, eens je in het hogere toerentalbereik zit is de Abarth 124 GT op zijn best met vlotte reacties. Daardoor loopt het praktijkverbruik wel gemakkelijk op tot 8 liter (en meer) benzine per 100 km, met een brandstoftank van 45 liter ligt het rijbereik dan weer rond de 400 km.

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)
Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Abarth verkondigt dat de 124 GT dankzij de hardtop kan profiteren van een verbeterde torsiestijfheid, in de praktijk konden we moeilijk grote verschillen noteren. Net zoals bij de Abarth 124 Spider geniet je hier ten volle van de bereikbare rijdynamiek, direct stuurgevoel, krachtige remmeren, perfecte 50:50 gewichtsverdeling, beperkte gewicht én een intense soundtrack dankzij de Record Monza sportuitlaat die standaard op de GT prijkt. Jammer genoeg gaat de Sport stand niet zo ver als we hoopten, ook het ESP systeem kan niet volledig uitgeschakeld worden… Maar die glimlach komt hoe dan ook te voorschijn achter het stuur van de Abarth 124 GT!

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)
Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Deze GT scoort met het koolstofvezel dak sowieso de nodige aandacht van de connaisseur, Jan Modaal heeft dan weer enkel oog voor de blitse vormgeving met de lange motorkap, rode remklauwen, blitse velgen, exclusieve Abarth logo’s … en de ouderwetse antenne! Als ultieme verwijzing naar de rallywagens van weleer kan je hier zelfs historische Abarth Rally stickers verkrijgen net zoals een matzwarte motorkap die de weerspiegeling van de zon moet tegenhouden. Binnenin noteren we een aangename combinatie van véél Alcantara met contrasterende rode stiknaden en chroom accenten. De mindere leesbaarheid van de analoge snelheidsmeter kan dan weer voor uitdagingen zorgen met de vele snelheidslimieten vandaag de dag.

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)
Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Vanaf 41.450 euro kan je een Abarth 124 GT bestelbon opmaken die full option geleverd zal worden, voor de automaat moet je nog eens 2.000 euro opleggen. In vergelijking met de reguliere 124 Spider vraagt Abarth dus bijna 7.000 euro extra voor de unieke dakconstructie! De logische concurrentie voor dit Italiaanse duo zoeken we nog steeds in het kamp van de technisch gerelateerde Mazda MX-5 (vanaf 22.690 euro) waarvan er ook een hardtop versie voorhanden is. Al hanteren de Japanners een volledig andere techniek bij hun MX-5 RF (vanaf 26.190 euro).

Conclusie
Topless in de zomer, de hardtop voor de wintermaanden en ertussen depanneren waar nodig met de softtop, dat is het ideale scenario voor een compacte roadster zoals de Abarth 124 GT. Die kan dankzij de uit koolstofvezel opgetrokken dakconstructie een portie bruikbaarheid toevoegen aan het reeds zeer smakelijke 124 Spider recept. Dankzij het peperdure prijskaartje zal de 124 GT wel een exclusieve verschijning blijven die enkel weggelegd is voor de échte liefhebber, misschien hadden de Italianen het beter bij een item op de optielijst gehouden?

Overzicht:
+ Veelzijdiger (hardtop + softtop)
+ Extra hoofdruimte
+ Strakke manuele versnellingsbak
+ Looks
+ Rijplezier
+ Soundtrack

+/- Torenhoge prijs ondanks rijke basisuitrusting

– Meerprijs GT (7000 euro!)
– Weinig verschil 124 Spider en 124 GT
– Praktische opofferingen
– Moeilijk afleesbare snelheidsmeter

Rijtest: Abarth 124 GT 1.4 MultiAir 170 pk (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...