Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)Na zich jarenlang bezig gehouden te hebben met gepeperde stadswagens in alle geuren en kleuren Abarth nu naar buiten met een échte sportwagen: de 124 Spider!

Carlos “Karl Albert” Abarth startte lang geleden (1949) het gelijknamige automerk en richtte zich voornamelijk op de rally en autosport. Dat deed de kleine Italiaan niet onaardig, tussen de jaren ’50 en ’70 kroonde zich menig autopiloot tot kampioen in een Abarth. Volgens Wikipedia goed voor 10.000 individuele races, tien wereldrecords en 133 internationale titels! In 1971 werd Abarth ingelijfd binnen de grote Fiat familie wegens geen solide businessmodel, volgens mochten ze zich wel volledig toeleggen op de meer sportieve versies van bestaande modellen zoals de Fiat 500 Abarth. In de jaren ’90 verdween de Abarth naam volledig van het strijdtoneel tot wanneer Fiat het terug leven inblies met de Abarth 500 en Abarth Grande Punto.

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Voornamelijk met die kleinste tweedeurs hielden ze zich intensief bezig. Na de Abarth 500 volgde ook een dakloze 500C en dan kwamen ze op regelmatige tijdstippen naar buiten met diverse special editions. De ene al wat uitgebreider dan de andere, het basisrecept: “een sportieve Italiaanse cocktail in compacte verpakking” bleef gelukkig steeds behouden. Toen Fiat de samenwerking aanging met Mazda en met een 124 Spider naar buiten kwamen was de Abarth afdeling direct enthousiast om ook hun interpretatie in productie te nemen én in Genève konden we die alreeds aanschouwen. Eindelijk weer een échte sportwagen met een Abarth badge, al komen de 595 Competizione en 695 Biposto ook wel zeer dicht in de buurt van dergelijke terminologie..

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Net zoals bij de vorige Abarth modellen wordt er hier ook vertrokken van de reguliere Fiat variant die op vervolgens een sportieve kuur ondergaat in de sportschool van Officine Abarth te Mirafiori (Turijn). Denk maar aan 17″ velgen met een grijze lakkleur – net zoals de rolbeugels en het voorruitkader -, een aangedikte bodykit, een meer agressieve voorgrille en het geliefkoosde Record Monza uitlaatsysteem. Die brult bij de Abarth 124 Spider luider dan ooit tevoren wat de lokale Italiaan nabij Modena wel weet te appreciëren, of ze in het landelijke Vlaanderen ook zitten te wachten op die brutale vierdelige klank is nog maar de vraag.

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

De matzwarte motorkap en kofferdeksel zijn gelukkig optioneel en omdat een witte, rode, grijze, zwarte of blauwe koetswerkkleur te gewoon is voor een Abarth werd er steeds verwezen naar een roemrijke 124 Rally overwinning in het verleden. Zo kan je dus Bianco Turini 1975 en Rosso Costa Brava 1972 (pastelkleuren, €500) of Grigio Portogallo 1974, Nero San Marino 1972 en Blu Isola d’Elba 1974 (metaalkleuren, €750) verkrijgen.

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Het interieur werd opgefrist met véél Alcantara, chroom accenten, rode contrasterende stiksels/wijzerplaten, sportzetels en de obligatoire badges die aantonen dat je iets uniek in het bezit hebt, de eerste 2500 exemplaren krijgen een nummer ingegraveerd. De verschillen met de Japanse donormodel zijn al beter gecamoufleerd dan bij de Fiat 124 Spider, de minuscule binnenruimte, modern infotainmentsysteem en strakke interieurlayout blijft wel gewoon behouden. Met slechts 140 liter kofferruimte bewijst de Abarth 124 Spider dat hij een echte sportwagen is, enkel het meest essentiële kan je dus meenemen op je Italiaans avontuur. De stoffen dakconstructie gaat nog steeds zeer gemakkelijk (manueel) open en dicht, na enkele keren lukt het zelfs vanachter het stuurwiel!

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Op motorisch vlak is het verschil wél een pak duidelijker bij de Abarth 124 Spider. De 1.4-liter MultiAir Turbo is nog steeds van de partij maar levert een gezonde 170 pk en 250 Nm aan de achterwielen, de Brembo remschijven en de Bilstein schokdempers werden vervolgens wat straffer afgesteld. Standaard krijg je een handgeschakelde zesversnellingsbak maar wie wil kan ook een Esseesse Sports Sequential automaat verkrijgen. De dakloze Italiaan kan in minder dan 7 seconden de 0-100 km/u sprint voltooien en heeft een topsnelheid van 232 km/u. In theorie goed voor een verbruik van 148 g/km CO2 en 6,4 liter benzine per 100 km, we gaan er vanuit dat je dat in de praktijk niet zo snel zal benaderen. De brandstoftank slikt gelukkig 45 liter wat de Abarth 124 Spider toch een aanvaardbaar rijbereik moet geven.

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Rijplezier en dynamiek zit in het DNA van Abarth ingebakken en dus ook in deze 124 Spider. Met een beperkt gewicht, minimalistisch (driver oriënted) interieur, een perfecte 50:50 gewichtsverdeling, achterwielaandrijving en direct stuurgevoel zit het basisrecept al goed, dankzij gerichte aanpassingen en het sperdifferentieel kan hij zijn stoere looks ook vertalen in de praktijk. Laat dan wel de automaat (ter waarde van €2.000) voor wat het is, deze fnuikt het prestatiepotentieel van de Abarth 124 Spider volledig. De handbak kenmerkt zich dan weer met een snelle en precieze bediening en versterkt de rijsensaties. Zonnige bergpassen verslinden aan een ongezien tempo was nog nooit zo bereikbaar.

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Half oktober worden de eerste Belgische exemplaren afgeleverd aan de grootste fanboys meest toegewijde klanten met een vanafprijs van €40.000! Dat stevige bedrag kan je nog aandikken met een lakkleur, automaat, Pack Premium Bose (infotainmentsysteem + acht highend luidsprekers) en Pack Visibility Plus (LED koplampen vooraan, licht/regensensor, parkeersensoren achteraan).. Zelfs als je een dergelijke som wil/kan investeren in een Italiaanse roadster met sportieve aspiraties zal je geduld (of wat geluk) moeten hebben. De Abarth 124 Spider start namelijk zijn levensloop in Hiroshima en daar zijn de productieplaatsen behoorlijk begeerd!

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

De twee directe concurrenten rollen dan ook van dezelfde band, namelijk de Mazda MX-5 (vanaf €22.590) en Fiat 124 Spider (vanaf €23.990). En sinds het vertrek van de Smart Roadster (Brabus), BMW Z3, Opel Speedster, Honda S200 en Renault Wind ben je direct aangewezen op de (duurdere) Mercedes SLC-Klasse, BMW 2-Reeks Cabrio en Audi TT Roadster. Anderzijds kan je met 40.000 euro nog wel wat ander leuke bolides op de kop tikken..

Conclusie
Initieel was het de bedoeling om de compacte roadster onder te brengen binnen het Alfa Romeo gamma, door samenloop van omstandigheden werd het een Fiat. Gezien de huidige (onverhoopte?) populariteit was dat geen slechte keuze! Als Abarth 124 Spider wordt de aanwezige La vita è bella sfeer versterkt met een stevige hoeveelheid Italiaanse peper, grotendeels te danken aan de sportieve look & feel en luidkeelse uitlaat. Ook onder de lange koetswerkbouw werd deze 124 Spider de term Abarth waardig met een sportophanging, krachtige remmen en sperdifferentieel. Om het stevige prijskaartje enigszins te kunnen verantwoorden zou Abarth je er een stukje bergachtig gebied mét goed-weer-garantie moeten bijgeven, waar je ten volle kan genieten van deze compacte sportwagen. Want daar bewijst deze 124 Spider pas écht zijn potentieel! Inclusief bijhorende glimlach.

Overzicht:
+ Italiaanse flair
+ Soundtrack (!!)
+ Rijdynamiek

– Stevige prijs
– Levertermijn
– Automaat

Kort Getest: Abarth 124 Spider (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...