Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)

Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)Respectievelijk 55 en 10 jaar na de vorige EsseEsse uitvoeringen lanceert Abarth een nieuwe – nu 180 pk sterke – 595 EsseEsse variant!

Karl Abarth en zijn kompanen maakten in de jaren ’60 furore met hun succesvolle rally- en racewagens wat resulteerde in een resem (straatlegale) Abarth modellen. Wie wil kon die indertijd nog wat aanscherpen met de EsseEsse (SS of SuperSport op z’n Italiaans) upgrades (uitlaat, dempers, remmen, …) die in een typerende houten box geleverd werden. In 2009 werd de EsseEsse benaming (inclusief box) al eens van onder het stof gehaald voor een 160 pk sterke topversie van de toenmalige Abarth 500, nu creëert Abarth nogmaals een EsseEsse uitvoering naast de 595, 595 Turismo, 595 Pista, 595 Competitzone en 695 Rivale soortgenoten plus hun dakloze derivaten.

Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)

De 595 EsseEsse doet het met unieke 17” Racing White lichtmetalen velgen, verdonkerde ramen, LED dagrijverlichting, grijpgrage (rode) Brembo remschijven, koolstofvezel pedalen, Abarth stickers op de flanken, specifieke spiegelkappen en een bijpassende bumperlip voor/achteraan. En dan zouden we bijna de luidkeels Akrapovic uitlaat vergeten die we nog (goed!) kennen van bij de 695 Rivale! Een 70th Anniversary logo mag uiteraard niet ontbreken in dit feestjaar. Onze testwagen was voorzien van de Grigio Pista koetswerkkleur al zijn er uiteraard nog mogelijkheden, speciaal voor de EsseEsse zijn er diverse grijstinten voorhanden.

Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)

Binnenin krijg je een (super)sportief sfeertje met een dashboard uit koolstofvezel, Alcantara afwerking voor het stuurwiel, rode veiligheidsgordels en exclusieve/knappe Sabelt sportzetels met eveneens de nodige koolstofvezel. De Abarth 70 inscriptie is wederom een mooi eerbetoon aan de oorsprong van het merk met de Schorpioen al kan elke 595 die dit jaar krijgen. Elke 595 EsseEsse krijgt de specifieke Abarth telemetrie (mét G-kracht meter) en het handige 7” UConnect infotainmentsysteem dat Apple CarPlay / Android Auto ondersteunt.

Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)

De hedendaagse Abarth 595 EsseEsse rekent op de 1.4-liter T-Jet viercilinder met 180 pk en 250 Nm (155 g/km CO2). Wie vlot overweg kan met de manuele vijf-versnellingsbak en het gaspedaal kan in 6,7 seconden 100 km/u aantikken, wanneer er 225 km/u verschijnt op de digitale tellerpartij heb je de topsnelheid bereikt. Abarth meent dat 6,8 liter benzine per 100 km volstaat, wie het supersport grondgedachte alle eer aandoet zal uiteraard hoger uitvallen. De brandstoftank is 35 liter groot wat voor een rijbereik van ongeveer 400 km zorgt.

Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)

Om de veelbelovende naam waar te maken rekent de Abarth 595 EsseEsse op ondermeer de BMC luchtfilter (voor een efficiëntere verbranding) en Koni FSD dempers achteraan, dit sowieso in combinatie met het beperkte gewicht (1.065 kg) en aantrekkelijke kg/pk verhouding (5,9). Zeker in Sport modus weet de nieuwe EsseEsse te begeesteren met een karaktervol én sportief weggedrag, toch wordt het nooit zo dynamisch als pakweg een Ford Fiesta ST … of Alfa Romeo Giulia. En op asfalt van mindere kwaliteit betaal je direct een stevige prijs op vlak van comfort.

Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)

Over prijzen gesproken, een reguliere Abarth 595 (145 pk) is de jouwe vanaf 18.990 euro. De 595 EsseEsse start op zijn beurt pas bij 27.990 euro met nog wat ruimte voor opties zoals Xenon koplampen, Beats audiosysteem, regen/lichtsensor én parkeersensoren. De opleg voor een dakloze 595C is 2.300 euro.

Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)
Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)

Wie voor een dergelijke som geld op zoek gaat naar het nodige rijplezier kan eveneens terecht bij de Suzuki Swift Sport (140 pk, vanaf 23.974 euro), MINI Cooper S (192 pk, vanaf 27.840 euro) of eerdergenoemde Ford Fiesta ST (200 pk, vanaf 23.265 euro). De grootste concurrent zal anderzijds de 595 Competizione (eveneens 180 pk, vanaf 25.390 euro) zijn die het met gewone velgen en een Monza uitlaatsysteem moet stellen, dat laatste is zeker geen straf.

Conclusie
Het compacte Abarth 500/595 recept gaat intussen al meer dan tien jaar mee maar gaat nog steeds niet vervelen. Dit ondermeer dankzij de vele speciale uitvoeringen die het sportieve/unieke karakter van de compacte, speelse én luidkeelse Italiaan elke keer opnieuw weten te versterken. Perfect voorbeeld is daarvan de nieuwe 595 EsseEsse – deze keer zonder houten kist – die misschien minder “supersportief” is als de historische naamgeving laat uitschijnen, wel garandeert hij elke rit opnieuw een stevige portie rijplezier. Hopelijk blijft Abarth die trend aanhouden in de komende 70 jaar!

Overzicht:
+ Looks
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Vlotte prestaties
+ Rijplezier
+ Compact formaat
+ Soundtrack

– Gaat al behoorlijk lang mee, idem dito qua pijnpunten (hoge zitpositie, stuurwiel niet in de diepte te verzetten, beperkte rijhulp, …)
– Bruikbaarheid achterbank (moeilijke toegang / beperkte beenruimte)
– Prijs
– Stevige concurrentie

Rijtest: Abarth 595 EsseEsse 180 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...