Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)Beste Sinterklaas/Kerstman, graag een McLaren 570S Spider .. én een zonnig buitenverblijf in Spanje alstublieft!

Als instapversie functioneer je als meest toegankelijke/goedkope model binnen een automerk/modelreeks, bij een (magisch) sportwagenmerk als McLaren lijkt die terminologie misschien wat vreemd maar iemand moet de instapper zijn. Zo moet de 570S hier het pad effenen voor de 720S’s, Senna’s en P1’s op deze wereld waarbij je de keuze hebt tussen een 570S Coupé, 570S Spider, 570GT en de hardcore 600LT topversie. Welke 570 je ook verkiest, het is geen schande om voor die instapversie van McLaren te gaan!

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

Zeker als het gaat om een 570S Spider op een zonnige dag. Het scherpe – aërodynamisch geoptimaliseerde – lijnenspel, lage zitpositie en hoge vlinderdeuren zorgen voor de nodige aandacht en goedkeurende blikken/duimen .. of lag dat toch eerder aan de opzichte Vulcano Orange kleur en blitse 19”/20” velgen? Daarnaast is het Britse sportwagenmerk niet bij iedereen gekend waardoor de exclusiviteit nog wat toeneemt.

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

De tweedelige hardtop verdwijnt volautomatisch in 15 seconden (en visa versa), desgewenst zelfs al rijdend tot 40 km/u. Een doorzichtig windscherm kan (on)afhankelijk van de dakpositie functioneren als windgeleider of om het motorgeluid te versterken. Het liftsysteem is sowieso een must have optie want deze McLaren 570S Spider is minder happig op de (vele..) verkeersdrempels in België!

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

De 570S Spider is een volleerd sportwagen maar McLaren probeert het binnenin toch enigszins aangenaam te maken met een Luxury Pack dat ondermeer comfortabele sportzetels, elektrisch verstelbaar stuurwiel, softclose deuren en een high-end Bowers & Wilkins Audio System omvat. Met het relatief achterhaalde/complexe 7” IRIS Touch Screen infotainmentsysteem kan de McLaren 570S Spider zijn leeftijd moeilijk wegsteken, in de moderne 720S was dat gelukkig al een pak beter. Dankzij parkeersensoren voor/achteraan en een achteruitrijcamera gaat parkeren vlotter dan je zou denken, iets wat de kwetsbare velgen en koolstofvezel spoilers graag horen!

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)
Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

Het MSO team (McLaren Special Operations) laat zich desgewenst volledig gaan (en dan mag je gerust letterlijk nemen) met koolstofvezel, chroom, leder en contrasterende stiknaden, ook een passende bagageset kan je hier laten maken. Dat lijkt geen overbodige luxe gezien het beperkte laadvolume van 150 liter achter zitplaatsen en 52 liter in de neus. Voor wie graag volumineus op reis gaat is er een 570GT die – op een vlotte manier – tot 220 liter bagage achteraan kan verplaatsen.

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

De McLaren 570S Spider rekent op de doorontwikkelde 3.8-liter V8 die hier 570 pk / 600 Nm (249 g/km CO2) produceert, deze vloeien allemaal via een 7-traps sportautomaat richting de achterbanden! Met behulp van launch control katapulteer je deze dakloze Brit in 3,2 seconden tot 100 km/u, na 9,6 seconden zit je alreeds aan 200 km/u én mag je beginnen vrezen voor dat rijbewijs. Met je haren in de wind kan je een topsnelheid van 315 km/u halen, met het dak dicht wordt dat 328 km/u! Ook het verbruik hanteert dergelijke stevige snelheden maar daarover klagen is niet toegestaan, met een brandstoftank van 72 liter moet een rijbereik van 400 km wel mogelijk zijn.

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

Dankzij de koolstofvezel monocoque (McLaren’s paradepaardje) is de basis van de 570S Spider zodanig sterk dat er geen extra verstevigingen (lees: gewicht) nodig waren in vergelijking met het gesloten equivalent. Slechts 40 kg legt de Spider meer in de schaal wegens het klapmechanisme en elektromotoren voor de bediening, het strakke rijgedrag van de 570S Coupé is hier dus gewoonweg volledig aanwezig wat de Spider promoveert tot dé aangewezen versie! Toch in zonnige oorden…

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

De mogelijkheden zijn in België ietwat beperkt maar op een zonnige zomerdag kan je op een bochtenrijk parcours héél wat uit de 570S Spider halen zonder dat er S. Vandoorne op je identiteitskaart staat. Het (hydraulische bekrachtigde) stuurwiel vraagt de nodige aandacht maar trakteert je wel op waanzinnig accurate feedback, tezamen met de adaptieve dempers, razendsnelle automaat en extreem potente achtcilinder heb je hier een héérlijke Britse cocktail ter beschikking. Standaard krijg je keramische remschijven die de 570S Spider vliegensvlug tot stilstand brengen wat aangenaam is op het circuit, in de stad zijn ze moeilijker te doseren.

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

De 570S Spider is gezegend met een portie zwarte magie rekenkracht die perfect weet wat je als bestuurder wil doen en daarvoor steeds de nodige grip voorziet. Iets dat vertrouwen geeft om de lat hoger te leggen en zo het volledige potentieel van de McLaren op te zoeken. Zelf kan je jouw voorkeur duidelijker maken met de H (handling, onderstel) en P (power, aandrijflijn) schakelaars en hun Normal, Sport of Track onderverdeling. Ideaal voor de Stoffel’s onder ons! Op vlak van de auditieve belevenis kreeg McLaren de nodige kritiek omtrent een té steriele soundtrack, met het dak open wordt je hier toch mooi getrakteerd op een stevige geluidsbelevenis. Wel niet zo theatraal/brutaal als ze in Italië, Engeland of Duitsland doen.

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

Gezien het exclusieve karakter van de 570S Spider mag je ook een soortgelijk prijskaartje verwachten, vanaf 212.415 euro kan je bij McLaren Brussels een handtekening plaatsen op een 570S Spider bestelbon. Dan betaal je 25.000 méér dan wat je voor de 570S Coupé nodig hebt, een afweging die – gezien het Belgische klimaat – toch het nodige lef vraagt. Zeker wanneer je de gepeperde optielijst doorneemt, zo was de testwagen nog eens voorzien van 90.000 euro aan extra’s!

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

Een dergelijk prijs/optiebeleid vinden we eveneens terug bij de (exotische) collega’s van Ferrari met de 488 Spider maar ook de Audi R8 V10 Spyder, Mercedes-AMG GT C Roadster, Jaguar F-Type SVR Convertible en Porsche 911 Turbo (S) Cabrio kunnen gerust mee.

Conclusie
Instapversie of niet, de McLaren 570S maakt vanaf de eerste (kilo)meters indruk. Zeker wanneer je opteert voor de dakloze 570S Spider die een perfect lifestyle weet te brengen wanneer je met de haren in de wind kan genieten van een aantrekkelijke soundtrack. Met dank aan een messcherp (chirurgisch) stuurgevoel, vernufte rekenkracht, perfecte automaat en een subliem chassis enerzijds en een levendige achtcilinder anderzijds ben je met de McLaren 570S Spider tot straffe taferelen in staat wanneer je de nodige ruimte krijgt. Rustig flaneren – en de show stelen met de vlinderdeuren – gaat ook perfect met het nodige comfort. Op vlak van prijs, verbruik en dagdagelijkse bruikbaarheid doet de 570S Spider niet onder voor zijn directe collega’s, iets wat we niet kunnen zeggen over het infofainmentsysteem.

Overzicht:
+ Exclusieve zonneklopper / magisch merkimago
+ Looks
+ Veelzijdige sportwagen (van supersportief tot comfortabel)
+ Prestatiepotentieel zo goed als identiek aan de 570S Coupé
+ Stuurgevoel
+ Wegligging
+ Automaat
+ Soundtrack

– Belgische bruikbaarheid cabrio’s (en de meerprijs van 25.000 euro)
– Dosering keramische remmen
– Stevige prijs + peperduur optiebeleid
– Verbruik
– Ergonomie boordcomputer/infotainmentsysteem

Rijtest: McLaren 570S Spider (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...