Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)De Fiat Talento is er niet alleen als klassieke bestelwagen maar ook als praktische Combi-uitvoering met tot 9 zitplaatsen.

Wie momenteel in de markt is voor een klassieke monovolume heeft het niet eenvoudig. Op de Seat Alhambra, zustermodel Volkswagen Sharan, Renault Grand Scénic, Citroën C4 Grand Picasso en het duo Ford S-Max / Galaxy na, zijn alle populaire ruimtewonderen intussen vervangen door trendy SUVs en crossovers, al dan niet met zeven zitplaatsen. Toch zijn er nog steeds heel wat mensen die eerst en vooral ruimte zoeken en dus nauwelijks boodschap hebben aan al die moderne snufjes.


Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)

De Fiat Talento, een naam die tegelijk verwijst naar de oude munteenheid en zijn veelzijdig karakter, vervangt de Scudo van weleer en kennen we in de eerste plaats als commercieel voertuig. De Talento is nauw verwant met zustermodellen Renault Trafic en Opel Vivaro. Sterker nog, in sé is het gewoon een Renault Trafic met Fiat (Professional) badges. Van de sleutel tot het optionele infotainmentsysteem, alles is per direct herkenbaar als zijnde Renault. Franse charme dus, beter dan Italiaanse. Maar de Talento moet het in de eerste plaats van zijn total cost of ownership (TCO) en veelzijdigheid hebben.

Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)

Op vlak van motoren is er de keuze uit een 1.6 MJET met enkele turbo met vermogens tussen de 95 en 120 pk en een variant met dubbele turbo en 145 pk. Alle motoren voldoen netjes aan de meest strenge EURO6 uitstootnorm. Op het vlak van configuraties zijn er voor de personenversie Combi drie interieurconfiguraties die steevast voorzien zijn van tal van handige opbergcompartimenten met een totale capaciteit van maar liefst 90 liter. Afhankelijk van de gekozen configuratie varieert het laadvermogen tussen 5,2 en 8,6 m³. Daarmee is de Talento Combi uitermate veelzijdig.

Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)

De tijd dat dit soort busjes wars waren van alle comfort en snufjes ligt gelukkig al een tijdje achterwege. Los van de hoeveelheid harde plastics doorheen het interieur die er in de eerste plaats voor hun robuustheid zijn, heeft de Talento toch nog heel wat praktische features zoals sleuttelloze toegang/start-functie, stoelverwarming, een stuur dat in de hoogte en diepte verstelbaar en ingebouwd navigatiesysteem met bluetoothondersteuning voor zowel de telefoonfunctie als media. Tevens komt elke Talento met een veelvoud actieve en passieve veiligheidssystemen zoals ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeler) en EBA (noodremassistentie), bovenop het systeem ESC met Hill Holder en Traction+. Een parkeerhulp en achteruitrijcamera zijn eveneens beschikbaar.

Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)

Los van de reusachtige afmetingen rij je de Talento dan ook bijzonder makkelijk. Het stuur en de pedalen zijn licht en de handgeschakelde versnellingsbak zit prima gepositioneerd voor een comfortabele zithouding. Beide motorisaties zijn eerst en vooral afgesteld op koppel en dat is er ook aan te merken. Na onze ervaring met de 125 pk versie met enkele turbo focussen we ons nu op de versie met dubbele turbo.

Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)

Die is goed voor 145 pk en 340 Nm koppel vanaf slechts 1.500 tpm en heeft een laadvermogen van maar liefst 1.200 kg. De eerste, kleine turbo levert daarbij extra koppel onderin de toeren, terwijl de tweede, grotere turbo pas bij grotere acceleraties wakker schiet voor extra vermogen. Toch toont ook de 145 pk versie zich een zuinige jongen met een verbruik van ongeveer 8 l/100 km en een C02 uitstoot van 160 g/km. En dankzij de riante brandstoftank van 80 liter heeft iedere Talento een riant rijbereik.

Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)

De Fiat Talento Combi is er zowel in korte als lange wielbasis met een wielbasis tussen 3.098 en 3.498 mm en een totale lengte van 4.999 en 5.399 mm. Daardoor kan je tussen de 6 à 9 personen kwijt. Prijzen voor de veelzijdige Fiat Talento Combi starten bij 27.300 euro voor de versie met korte wielbasis met 125 pk 1.6 MJET terwijl de 145 pk versie slechts 500 euro meer kost. Idem voor de versie met lange wielbasis die start bij 28.300 euro.

Conclusie
De Fiat Talento Combi blijft in de eerste plaats een commercieel voertuig dat is omgetoverd tot een polyvalente alleskunner. Dankzij zijn efficiënte motoren en handige snufjes zoals de stoelverwarming, de vele handige opbergvakjes of zaken zoals de sleutelloge toegang, hoeft Talento rijden zeker geen straf te zijn. De factor prijs versus ruimte blijft zijn sterkste troef.

Rijtest Fiat Professional Talento Combi 1.6 MJET 145 pk (2017)

Tekst: Pieter Ameye