Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pkFiat praat maar al te graag over de Talento zijn vele talenten, hoog tijd om die praktische people mover zelf even aan de tand te voelen!

Als we de vorige Fiat-rijtesten er even bijnemen zien we een duidelijk onderscheidt met enerzijds het emotionele gamma (oa 500 en afgeleiden en 124 Spider) en anderzijds het meer rationele gamma (oa Panda en Tipo). Onder de Fiat Professional-vlag hebben de Italianen ook nog een breed aanbod aan professionele voertuigen ter beschikking, gaande van de Fullback pick-up tot de Ducato, Fiorino en Talento bestelwagens. Daarnaast hebben ze eveneens aangepaste versies van de Doblo en 500X ter beschikking voor de professionele markt.

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Onze aandacht gaat hier uit naar de Talento, eigenlijk een zeer recente toevoeging aan het Fiat Professional gamma want deze praktische Italiaan vervangt de Scudo van weleer. In tegenstelling tot de rest van het gamma verkoos Fiat hiervoor geen (verdere) samenwerking met de PSA groep (Peugeot & Citroën), maar sloegen ze de handen in elkaar met die andere Europese kleppers van Renault, Opel en Nissan.

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

De nieuwe Fiat Talento is verkrijgbaar in twee verscheidene versies, namelijk een praktische Cargo uitvoering en Combi versie voor personenvervoer. Afhankelijk van die eerste belangrijke onderverdeling heb je nog keuze uit een korte (3,2 meter) of lange wielbasis (4 meter), een regulier dak of verhoogd dak en 5/6 zitplaatsen of 8/9 zitplaatsen waarbij de twijfel zich situeert in de (halve) zitplaats vooraan in het midden. Deze zetel kan je overigens neerklappen en omvormen tot een handige werktafel. En dan zijn er nog diverse oplossingen en accessoires voorhanden om van die Talento de perfecte werkplek te maken, veelzijdigheid is dan ook een belangrijke troef in dit segment!

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

De praktische ingesteldheid en ruim interieur zijn nog grote troeven van de Talento, in ruil moet je het stellen met een minder spraakmakende vormgeving dan de andere creaties met een Fiat-badge voorop. Een verchroomd radiatorrooster en LED koplampen zijn hier eigen aan de Italiaanse creatie. De superhoekige vormgeving genereert een zo optimale binnenruimte, goed voor maar liefst 8,6 m3 laadvermogen! Dankzij handige schuifdeuren kunnen ook de passagiers gemakkelijk instappen. De reusachtige kofferklep kan op zijn beurt zonder probleem dienst doen als regen/zonnescherm. De Fiat 500 is de belichaming van verregaande personalisatie en dat is intussen doorgedrongen tot de Talento. Zo heb je ook hier keuze uit twee pastelkleuren (rood/grijs), zes metaalkeuren (lichtgrijs, groen, blauw, donkergrijs, beige en zwart) en 16″ (wieldeksels) tot 17″ lichtmetalen velgen!

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Wanneer je plaatsneemt – en voor minder grote personen vraagt dat enige klim/klauterwerk – valt je direct het immense ruimtegevoel op naast het perfecte zicht rondom, de kolossale buitenafmetingen zijn dan toch nog ergens goed voor. Het Fiat logo hier is bijzonder prominent aanwezig op het stuurwiel en maar goed ook, zowel het 7″ infotainmentsysteem als alle andere bedieningselementen zijn één-op-één overgenomen van het Franse donormodel. Opbergvakken vinden we dan weer terug op alle mogelijke plaatsen (goed voor 90 liter!) en de achteruitrijcamera zit weggewerkt in de achteruitkijkspiegel!

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Onder de motorkap van de Fiat Talento ligt ongeacht de gekozen versie een moderne EURO6 turbodiesel viercilinder, namelijk een 1.6-liter MultiJet motor met 95 pk / 260 Nm tot maximaal 145 pk / 340 Nm. Wanneer je een Talento met start/stop verkiest wordt dat zelfs EcoJet en ligt het verbruik nog een pak lager ook. Geen keuze inzake transmissie, steeds ben je voorzien van een handgeschakelde zesbak die vervolgens de kracht naar de voorwielen stuurt.

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Wij gingen op pad met de 125 pk / 320 Nm sterke EcoJet S&S die op papier voldoende heeft met 5,9 liter diesel per 100 km, wij konden zonder al te veel moeite vlot onder de grens van 7 liter blijven. De CO2-uitstoot ligt hier overigens op 155 g/km en bij een topsnelheid van net geen 170 km/u. Nul-tot-honderd chrono’s doen er verder niet toe voor Fiat Professional. De brandstoftank meet 80 liter en daardoor krijg je een immens rijbereik. En met behulp van de cruise control blijf je eventueel nog wat langer verwijdert van die onvermijdelijke tankbeurt.

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

In het dagelijkse Belgische verkeer is het toch even aanpassen met zo’n Fiat Talento, zeker als je jezelf kort ervoor met een compacte Italiaan door de chaotische Brusselse drukte een weg wist te banen. De immense afmetingen wennen gelukkig snel (dankjewel sensoren!) en wanneer je dergelijke volumes handig kan gebruiken wegens professionele aangelegenheden of stevige gezinsuitbreidingen heb je geen redenen tot klagen. De Talento stuurt aangenaam en de manuele versnellingsbak schakelt zacht. In de bochten leer je in de Fiat Talento terug de basisbeginselen van de natuurkunde en wanneer de wind verkeerd zit zal je dat ook geweten hebben.. Met 125 pk / 320 Nm ging onze Talento ook vlot van zijn plek, met een volledige bezetting in het achterhoofd zouden we anderzijds toch die 95 pk versie links laten liggen. Een full house roadtrip zou overigens aangenamer verlopen dan je zou denken, anno 2016 krijgen dergelijke “busjes” ook alle moderne gadgets mee zoals een fijne geluidsinstallatie, de eerdergenoemde cruise control en fijn werkend infotainmentsysteem!

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

De Fiat Talento Cargo start bij €22.750 (1.6 MJet 95 pk), de Crewcab bij €25.700 (1.6 MJet 95 pk) terwijl de Combi je minstens €27.300 (1.6 MJet 125 pk) zal kosten, allemaal exclusief btw! Je configuratie kan je daarna nog finetunen met heel wat opties op vlak van veiligheid, comfort, audio en personalisatie. Afhankelijk van je smaak kan dat het uiteindelijke prijskaartje nog goed aandikken!

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

De technisch gerelateerde Renault Trafic (Combi Passanger confort dCi 95 S&S) gaat van start aan €28.200 (btw inclusief) terwijl Opel minimaal €29.510 vraagt voor de Vivaro Combi (1.6 CDTI 95 pk MT6 S&S). Nog meer keuze in het people mover segment krijgen we met de Volkswagen Transporter, Hyundai H1 People, Ford Tourneo Custom, Citroen SpaceTourer, Toyota ProAce en Peugeot Traveller! Premiumrijders vallen hier zelfs niet uit de boot dankzij de Mercedes V-Klasse!

Conclusie
Noch onze huidige familiale of zakelijke status duwt ons (al) richting het eerder praktische segment met een gigantische inborst, toch kijken we met een positief gevoel naar die komende tijd na onze kennismaking met de nieuwe Fiat Talento! Met de keuze voor een dergelijke bolide geef je wel wat verfijning en vormgeving op maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de vele voordelen. De handige schuifdeuren en vele moderne gadgets overtuigde vooral de (vele!) passagiers, achter het stuurwiel genoten we dan weer van de optimale zichtbaarheid rondom, zuinigheid en het aangename weggedrag. Zo’n blitse Abarth Talento, zou dat niets zijn voor de vlotte mama’s en papa’s?

Overzicht:
+ Super praktisch/functioneel
+ Volwassen weggedrag / stuurgevoel
+ Zuinig
+ Hoge zitpositie = perfecte zichtbaarheid rondom
+ Moderne snufjes (prima infotainment, achteruitrijcamera, start/stop systeem, …)

– Weinig tot geen Italiaanse sfeer / sober interieur
– Stevige buitenafmetingen

Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet 125 pk (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...