Overschotten aan ruimte, nog meer comfort en een intelligente aandrijving maken van elke trip met de nieuwe Ford Galaxy een reis in eerste klasse.

Terwijl vele traditionele MPV’s in de markt stilaan transformeren naar opgehoogde SUV’s, blijft de Ford Galaxy voorlopig trouw aan zijn familiale esthetische concept. Onderhuids onderging Ford’s grootste weliswaar evolutionaire stappen op vlak van comfort en technologie. Wanneer wij op reis vertrokken naar de Franse Alpen, moesten we dan ook allesbehalve lang nadenken om bij deze Galaxy terecht te komen. Overschotten aan ruimte, het comfort van eerste klasse en in dit geval ook een intelligente vierwielaandrijving maken van elke trip op zich een reis om naar uit te kijken.


Het inladen van de reiskoffers vergt alvast weinig moeite. Heb je lange voorwerpen zoals ski’s of een snowboard mee, dan kan je met knoppen achteraan de bagageruimte (EasyFold) meteen een van de drie zetels op de middelste rij laten neerklappen. Deze van de derde zetelrij kan je zelfs ook elektrisch terug laten opklappen. Met zeven zetels rechtop is het bagagevolume van 300 liter al ruim het dubbele van dat in een MX-5, maar met slechts vijf zetels rechtop maak je pas echt een reuzensprong naar 1.301 liter. Voor trips naar de lokale IKEA bouw je de Galaxy desgewenst zelfs om tot een bestelwagen met ruimte voor 2.339 liter. Met andere woorden: puzzelen was niet nodig om al onze reiskoffers en skimateriaal een plaatsje te geven. Snacks, een goed boek of een tablet kan je kwijt in de deuren of een van de talrijke bergvakken.

Eenmaal onderweg valt op welke evolutie de Galaxy heeft afgelegd op vlak van technologische uitrusting. En die evolutie wordt zelfs tijdens deze levenscyclus verdergezet, want het SYNC2 multimediasysteem werd ondertussen al vervangen door SYNC3. Het centrale scherm is 8-inch groot en bundelt op ergonomische manier navigatie, telecommunicatie, audio en klimaatcontrole. Het aantal knoppen in de middenconsole werd drastisch gereduceerd zodat niet enkel de esthetiek, maar ook het intuïtieve gebruiksgemak verbeterde. Een knop voor de QuickClear voorruitontdooiing heb je wel nog, onmisbaar om op wintersport of koude winterdagen de voorruit ijsvrij te krijgen.

Standaard is rijden met de Galaxy reeds zeer comfortabel, maar de optionele uitrusting lijkt eindeloze mogelijkheden te verbergen. Zetelverwarming, stuurverwarming, automatisch parkeren, camera’s en sensoren, of zelfs een massagefunctie! Veiligheidshalve is de Galaxy een safe room op wielen: Pre-Collision Assist, Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Alert/Lane Keeping Aid, een dodehoekcontrole, … het lijstje lijkt niet te eindigen. Ook de dynamische LED-koplampen zijn handig. Het automatische grootlicht past zich voortdurend aan op het andere verkeer zodat zij niet verblind worden, maar je zelf het verst mogelijk over de weg kan turen. Je ziet het effectief gebeuren.

Zelf rijden blijft in een Ford echter de grootste beloning, ook al ben je onderweg met een minibusje van in dit geval 1.840 kilogram. Ongelooflijk om te ervaren hoe deze Galaxy bij het verlaten van de snelweg de Alpencols indook. Vanzelfsprekend is hij geen lichtgewicht coupé, maar deze zevenzitter slaagt erin zijn gewicht met behulp van een schitterend chassis probleemloos te maskeren. Waar andere wagens van dit kaliber in dergelijke omstandigheden een soort van onzeker gevoel overbrengen, zit je achter het stuur van de Galaxy met een geruststellende zekerheid. Ook zonder de elektronische schokdempers slaagt hij erin het bochtenwerk stijlvol af te werken. De nieuwe, geïntegreerde meerpuntsophanging zorgt er verder voor dat ook op een hobbelig wegdek de stabiliteit bewaard blijft. Meer comfort voor de desgewenst zes medereizigers, meer plezier voor de man of vrouw achter het stuur.

Wat ook van pas komt bij temperaturen rond of onder de nul, is de intelligente vierwielaandrijving. Het is geen permanent systeem, maar dankzij het on-demand karakter blijft de impact op de brandstofefficiëntie beperkt. Dat het koppel op de achterwielen er effectief is wanneer je het nodig hebt, wordt verzekerd door processors die om de 16 milliseconden meten hoeveel grip elk wiel heeft, waardoor vervolgens het systeem het motorkoppel tot wel 100 procent naar voor- of achteras kan sturen. Het maakt van de Galaxy vanzelfsprekend geen offroader, maar in winterse omstandigheden verhoogt het de actieve veiligheid. En de sneeuwkettingen kunnen iets langer in de koffer blijven liggen…

De aandrijving zelf werd in onze testwagen voorzien door een verbeterde 2.0-liter TDCi met 180 pk, gekoppeld aan een schitterende zestraps PowerShift automaat. Op papier is deze een stukje trager dan de 210 pk versie waarmee we eerder op stap gingen, maar dankzij de automaat voelt de wagen in realiteit even vlot aan. Zowel bij accelereren, hernemen, als bergop rijden, lijkt dit motorisatie-transmissie huwelijk de ideale keuze. Het verbruik sloten we ook een halve liter lager af op een gemiddelde van 7,5 liter per 100 kilometer. Dat klinkt misschien veel, maar dit is echt een grote wagen en daarom echt wel te verantwoorden binnen zijn klasse.

Ondanks al zijn sterke punten zie je de Galaxy een stuk minder frequent passeren dan gedurende zijn glorietijden, wat vermoedelijk voor een groot deel te wijten is aan zijn hoger prijskaartje en het feit dat de interessante S-Max een heel wat van de verkopen heeft overgenomen. Voor de Galaxy gaan de orderboeken pas open vanaf 37.150 euro, goed voor een Trend 1.5 EcoBoost (160 pk) of genepen 2.0-liter TDCi (120 pk). Naast de Trend-uitvoering is er ook een rijkelijk uitgeruste Titanium (~+3.000 euro) of op de zakelijke klant gerichte Business Class (vanaf €38.380) / Business Class+ (vanaf €41.380). Ons testmodel met 2.0-liter TDCi en PowerShift automaat gaat pas de deur uit vanaf €47.150 (Titanium). Dat is een hele som geld, maar zoals we Ford kennen krijg je wel heel wat uitrusting en waarde voor dat geld. Value for money, maar in een iets hogere klasse en met dus een iets kleiner doelpubliek.

Conclusie
Op reis gaan met de Ford Galaxy is als reizen in eerste klasse. Je hebt massaal veel ruimte, het comfort is uitstekend en de chauffeur geniet ook nog eens van een schitterend chassis. De Ford Galaxy is anno 2016 een stuk duurder dan zijn overgrootvader, maar werd vanzelfsprekend een stuk groter, veiliger en heel wat luxueuzer. De lijst met technologische comfort-en veiligheidssnufjes is langer dan ooit en de motorisaties zijn krachtig en efficiënt. Gezien zijn afmetingen en gewicht zouden we niet onder de 2.0-liter TDCi met 150 pk gaan, de versie met 180 pk en PowerShift lijkt ons het ideale aandrijfhuwelijk voor deze Galaxy.

Overzicht:
+ Volwaardige zevenzitter
+ Comfortabel en luxueus
+ Gedreven chassis
+ PowerShift

– Blijft groot en zwaar, wat een vrij vermogende motorisatie noodzakelijk maakt.

Tekst & Foto’s: Tim De Baets