Met een frisse neus, extra comfort en méér personalisatie speelt de guitige Citroën C3 Aircross crossover zijn (haar?) troeven nog beter uit!
In 2016 presteerde Citroën de derde generatie C3 stadswagen (SX) die zich intussen bovenaan de Belgische verkoopcijfers kon nestelen. Een jaar later volgde met de C3 Aircross een meer praktische evenknie, voorzien van een verhoogde (en zéér populaire) crossover koetswerkvorm.
Na bijna 350.000 verkochte exemplaren is de tijd rijp om de C3 Aircross te vernieuwen aldus Citroën. Behoorlijk minimaal maar de compacte Fransman oogt wel zichtbaar anders dan voorzien. Wie de hertekende grille in detail gaat analyseren bemerkt een meer serieuze blik die we eerder als boos dan lachend zouden omschrijven. De grotere koplampen werden ook ingewisseld voor fijnere (agressievere?) exemplaren.
Of de stoerdere vormgeving (opnieuw) gesmaakt zal worden moet de toekomst uitwijzen. Wel is nu reeds duidelijk dat de personalisatiemogelijkheden significant toenemen. Met zeven koetswerkkleuren, drie Color Packs en een wit of zwart dak zijn er uiteindelijk meer dan 43 combinaties mogelijk. Daardoor is de kans klein(er) dat jouw buurman/vrouw met een identieke C3 Aircross zal rijden. Inzake velgen moet je het doen met 16” of 17” exemplaren.
Binnenin de vernieuwde C3 Aircross
Voor het interieur zijn er vier verschillende sferen met (al dan niet) kleurrijke accenten. Toch draait het hier voornamelijk om praktisch gebruiksgemak, onder meer met opbergruimtes en een verschuifbare achterbank. Zo tover je extra beenruimte tevoorschijn, zeker geen overbodige luxe voor volwassenen die achterin moeten plaatsnemen.
In de koffer past er zo 410 à 520 liter bagage. Of uiteindelijk zelfs 1.289 liter met neergeklapte achterbank (60:40). De passagiersstoel is (nog steeds) neerklapbaar zodat je grotere objecten (tot 2,40 meter) met gemak meeneemt. Het panoramisch zonnedak zorgt voor de nodige lichtinval wat het ruimtelijk gevoel versterkt.
De Citroën C3 Aircross is nog steeds voorzien van een hogere zitpositie wat goed nieuws is voor de instap en de zichtbaarheid rondom. De bouwkwaliteit is correct maar aan de gebruikte materialen is goed te zien dat de basis al even meegaat.
De échte nieuwigheid van deze facelift (naast de aangepaste neus) zijn de Advanced Comfort zetels. Beschikbaar voor de Urban Blue, Metropolitan Graphite en Hype Grey interieursferen. Met een speciale schuimvulling (15 mm) staan ze garant voor extra ergonomisch comfort en de nodige ondersteuning.
In de topversie neemt een 9” Connect NAV touchscreen de infotainment voor zijn rekening. Gelukkig een pak moderner dan het visueel laat uitschijnen, onder meer met DAB+, achteruitrijcamera, slimme TomTom navigatie en Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning. Met enkele fysieke knoppen kan je het systeem blindelings bedienen … al kan je ook spraakcommando’s gebruiken. De – ietwat knullig ogende – head-up display zorgt voor extra gebruiksgemak. Net zoals de zetelverwarming en draadloze gsmlader!
Benzine of diesel, 110 pk, 120 pk of 130 pk
Geen (mild/plug-in) hybride techniek of zuiver elektrische motoren. De Citroën C3 Aircross rekent opnieuw op een klassiek gamma met een 1.2-liter PureTech benzine (110 pk of 130 pk) en 1.5-liter BlueHDI diesel (110 pk of 120 pk). Standaard voorzien van een manuele zesversnellingsbak, de krachtigere uitvoeringen rekenen op een EAT6 automaat.
De Acier Grey testwagen was een C3 Aircross 1.2 PureTech EAT6 met 130 pk / 230 Nm (140 g/km CO2). Voor de befaamde nul-naar-honderd sprint heb je 9,2 seconden nodig en bij 195 km/u is de topsnelheid bereikt. De driecilinder levert voor Jan Modaal prima prestaties en een aangename brom onder belasting terwijl de automaat vlot schakelt.
In vergelijking met technisch gerelateerde PSA producten met de nieuwe 8-traps automaat is deze EAT6 wel duidelijk dorstiger. Wij verbruikten uiteindelijk 7,2 liter per 100 km, exact één liter meer dan het opgegeven WLTP verbruik. Met de grote brandstoftank (45 liter) geraak je wel 650 km ver.
Rijgedrag C3 Aircross
Met dergelijke prestatiecijfers en een los stuurgevoel moet het duidelijk zijn dat de Citroën C3 Aircross vooral comfortabel en aangenaam wil zijn en niet persé sportief of dynamisch. Wat die Sport rijmodus ook mag doen geloven! Afgezien van het aangename zitmeubilair is de demping zelf niet bovengemiddeld of uitgesproken te noemen.
Dergelijke kleurrijke crossovers vertoeven het liefst in de stad, het dorp of op de snelweg. In de C3 Aircross kunnen avonturiers toch beroep doen op Hill Assist Descent én zowaar Grip Control. Die biedt een specifieke stabiliteitsregeling voor bepaalde types ondergrond zoals zand, sneeuw of modder. Dit met zuiver voorwielaandrijving dus hou het toch maar wat beschaafd.
Inzake rijhulp en veiligheid staan er dodehoekverklikkers Park Assist, Active Safety Break, verkeersbordenherkenning, (klassieke) cruise control, keyless entry/start en vermoeidheidsherkenning paraat.
Scherpe prijzen en véél concurrenten
De vernieuwde C3 Aircross start aan 19.158 euro in het Live uitrustingsniveau, daarboven prijkt er een Feel (vanaf 21.094 euro) en Shine (vanaf 22.565 euro) uitvoering. De geteste 1.2 PureTech 130 pk EAT6 kost minstens 24.444 euro en hier met wat extra’s uiteindelijk goed voor 29.023 euro. Desondanks de correcte prijzen hanteert Citroën een (te) simplistische optiepolitiek waardoor je vaak aangewezen bent op een duurdere uitvoering.
Met een Hyundai Bayon, Ford Puma, Renault Captur, Dacia Sandero Stepway, Toyota Yaris Cross, Nissan Juke, Volkswagen T-Cross en Skoda Kamiq is er keuze genoeg binnen het SUV B segment. Binnen het eigenste PSA (nu Stellantis) gamma vinden we de soortgelijke Opel Mokka, DS3 Crossback, Opel Crossland en Peugeot 2008 crossovers!
Conclusie
“Zonder zijn uniciteit te verliezen, bevestigt het zijn karakter met een nieuwe gezichtsuitdrukking en wint zelfs aan maturiteit”. Zo omschrijft Citroën zelf de C3 Aircross vernieuwingskuur. We onthouden vooral de serieuzere looks (bij voorkeur in een frisse tint), comfortabele zetels, gezonde prestaties en aantrekkelijke prijzen. Dat zou van de functionele Citroën C3 Aircross een interessante crossover moeten maken … zij het niet dat er véél (moderne) concurrentie op de loer ligt.
Overzicht:
+ Funky vormgeving met verregaande personalisatiemogelijkheden
+ Ruim interieur met véél lichtinval
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Comfortabel weggedrag
+ Gezonde prestaties
+ Extra rijhulp, veiligheid en connectiviteit
– Beperkend uitrustingsbeleid
– Riante (en modernere) concurrentie
Voor meer informatie en actuele prijzen, zie citroen.be!