Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)Luider, lichter én exclusiever, dat is de 180 pk sterke Abarth 695 Esseesse “Collectors Edition” in een notendop.

Inderdaad, nóg een Abarth special edition! Gezien een sportieve(re) variant van de zuiver elektrische Fiat 500 nog niet voor direct is, houden ze zich fulltime bezig met speciale uitvoeringen. Vaak ook historisch correct … maar steevast op dezelfde basis. Maar de uitmuntende verkoopcijfers – zelfs na een carrière van meer dan 10 jaar! – tonen aan dat het cliënteel zich daar niet echt aan stoort!


Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Met de kersverse 695 Esseesse Collectors Edition eert Abarth wederom het verleden. In 1964 introduceerde Carlos Abarth himself de gelijknamige 695 (een verwijzing naar de cilinderinhoud) als topversie van de iconische Cinquecento. Kort erop volgde een nog straffere 695 Esseesse (Super Sport) met 38 pk. Gebouwd in een gelimiteerde oplage van slechts 1.000 stuks.

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Vandaag de dag zouden er daar maar enkele tientallen exemplaren van overblijven, een gegeerd collectors item dus. Deze korte geschiedenisles volstaat hopelijk om de “Abarth 695 Esseesse Collectors Edition” naamgeving te verklaren… De échte kenners weten bovendien dat die naamgeving reeds gerecycleerd werd voor een 500 Esseesse (2009) en 595 Esseesse (2019)!

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

De “nieuwe” 695 Esseesse Collectors Edition bestaat uit slechts tweemaal 695 exemplaren, mooi verdeeld over een zwarte (Nero Scorpione) en grijze (Grigio Campovolo) koetswerkkleur. Beiden komen met de witte 17” lichtmetalen velgen, rode Brembo remklauwen én een reusachtige Spoiler ad Assetto Variabile achtervleugel. Die zat reeds op de 695 70th Anniversario en is manueel instelbaar over 13 standen (0° tot 60°). Zo kan je zelf opteren voor meer stabiliteit of betere acceleraties.

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Ook is de motorkap (met dubbele bolling) gemaakt van aluminium wat tezamen met de titanium Akrapovič uitlaat voor een gewichtsbesparing van 10 kg zorgt. Enkele 695 logo’s zorgen voor de finishing touch.

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Sportieve(re) interieurafwerking voor de 695 Esseesse

Blikvanger binnenin de 695 Esseesse Collectors Edition zijn de allesomvattende Sabelt sportzetels met “One of 695” opschrift en een witte achterzijde. Eveneens speciaal zijn de rode veiligheidsgordels, contrasterende stiknaden, koolstofvezel accenten én een met Alcantara overtrokken dashboard.

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Het gekende 7” UConnect systeem neemt de infotainment voor zijn rekening. Naast slimme TomTom navigatie, USB, Bluetooth en DAB omvat het ook Apple Carplay / Android Auto ondersteuning. Het Beats audiosysteem is 480 Watt sterk en telt zes luidsprekers. Achter het stuurwiel zit er nog een digitaal display, onder meer met een g-krachtmeter!

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Ook nog steeds van de partij: een stuurwiel dat niet in de diepte verstelbaar is, een te hoge zitpositie, een reusachtige draaicirkel en een relatief onbruikbare achterbank. Toch voor het huisvesten van personen met een normale lichaamsbouw. In de koffer past er 185 liter bagage, met de “achterbank” plat wordt dat 610 liter. En da’s ruimschoots voldoende voor een auto die slechts een zakdoek groot is!

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Leve de T-Jet!

In deze 695 Esseesse geen nieuwe benzinemotor met groter slagvolume maar nog steeds de gekende 1.4-liter T-Jet met 180 pk / 250 Nm. Met de vlotschakelende vijf-versnellingsbak zit in je 6,7 seconden aan 100 km/u en bereik je bij 225 km/u de topsnelheid. Op verzoek levert Abarth ook een sequentiële gerobotiseerde transmissie met schakelflippers … maar dat wil je sowieso niet. Reken op een praktijkverbruik van 8,5 liter en een rijbereik van ongeveer 400 km met een volle benzinetank (35 liter).

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Rijgedrag Abarth 695 Esseesse

De technische wijzigingen (spoiler en lichter gewicht) hebben geen tastbare invloed op het rijgedrag. Dat is nog steeds als bijzonder plezant te omschrijven. Desondanks het compacte formaat vormen snelwegsnelheden geen enkel probleem.

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Toch is ook de 695 Esseesse op zijn best in een stedelijke omgeving met zijn communicatief stuurgevoel, levendige aandrijflijn, vertrouwde stabiliteit en grijpgrage remmen. De Koni dempers zijn wel relatief hard afgesteld terwijl er ook iets te zeggen valt omtrent de sterk aanwezige (brullende) soundtrack. Zeker met de Scorpio (“Sport”) modus actief!

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Prijzen en concurrentie

Het Abarth 595 gamma begint aan 20.990 euro met bovenaan de 595 Competizione (vanaf 27.490 euro). De 695 Esseesse is daarvan de overtreffende (lees: exclusievere) trap en kost minimaal 34.490 euro. Exclusief het obligatoire mechanisch sperdifferentieel ter waarde van 2.000 euro. Vervolgens kan je nog bijbetalen voor Xenon koplampen, een licht/regensensor, parkeersensoren achteraan en een panoramisch open dak.

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Het segment van de compacte scheurijzers is stilaan ten dode opgeschreven. Theoretisch gezien bieden ook een MINI Cooper S, Ford Fiesta ST, Hyundai i20 N Line en Suzuki Swift Sport het nodige rijplezier. Maar tippen aan het uitgesproken karakter (inclusief Italiaanse flair) van een Abarth zit er nog steeds niet in.

Conclusie

We schreven het reeds hier, hier, hier, hier, hier, hier én hier. Abarth combineert als geen ander een betrokken rijgedrag met de nodige stijl én charme. Zelfs het stevige prijskaartje/demping, stilaan gedateerde interieur en praktische missers kunnen we hem vergeven! De 695 Esseesse moet het dan weer hebben van zijn stilistische details, opzichtige spoiler … en beklijvende soundtrack!

Overzicht:
+ Karaktervolle looks
+ Bovengemiddeld prestatiepotentieel
+ Rijplezier
+ Soundtrack
+ Exclusiviteit

? Staat er (g)een limiet op special editions

– Prijs
– Stilaan op pensioengerechtigde leeftijd
– Harde demping
– Te hoge zitpositie / stuurwiel niet in de diepte instelbaar

Rijtest: Abarth 695 Esseesse Collectors Edition 180 pk (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie abarthbelgium.be!
Foto’s: Pierre Fontignies