Rijtest: Abarth 500 Esseesse

Test Abarth 500 EsseEsse
Een Fiat 500 is schattig, een Abarth 500 is leuk, maar een Abarth 500 Esseesse is pas echt genieten.

Trouwe bezoekers van onze website zullen opmerken dat de Abarth 500 Esseesse reeds eerder de revue passeerde, we mochten hem in januari 2010 al even aan de tand voelen. Maar een dag is lang onvoldoende om de kleine Abarth volledig te leren kennen, een week is al iets beter. Na die week zou je echter alweer smeken om meer en zeggen dat ook die zeven dagen tekortschieten. Een band met de Abarth 500 Esseesse is snel gevormd, afscheid nemen van de kleine speelvriend een stuk moeilijker. Het kleine scheurijzer roept immers een hoop emotie op en subjectiviteit komt dan al snel om de hoek loeren. In wat volgt zullen we echter ons uiterste best doen om objectief te blijven.

Test Abarth 500 EsseEsse

Terwijl de Fiat 500 een erg aaibaar wagentje is, geldt dat al iets minder voor de Abarth 500 en het schattige is al helemaal verdwenen met het Esseesse-pakket. De 7” x 17” lichtmetalen Abarth-velgen kregen 205/40 Michelin-rubber en werden bij onze testwagen in het wit gespoten, contrasterend met de rode remklauwen die ingrijpen op iets grotere remschijven. Vooraan meten ze 284 mm x 22 mm, achteraan 240 mm x 11 mm. Een vrij subtiel blijvende achterspoiler en optionele rode Abarth-stickers werken het uiterlijk verder af. Maar dat is lang niet alles, de grootste verassing achteraan zijn zonder twijfel de vier uitlaatpijpen die onder de dikke – maar niet zo functionele – diffuser liggen. Marginaal? Misschien een klein beetje, maar het geluid dat deze Abarth Record Monza uitlaatpijpen (€850) voortbrengen is onbetaalbaar.

Test Abarth 500 EsseEsse

Wanneer je de motor start, hoor je reeds een diepe grom. Een 1.4-liter turboblok onder de motorkap? Niemand die dat nog gelooft. Hoe klein het blok ook lijkt, het levert een vermogen van maar liefst 160 pk. Het koppel bedraagt 230 Nm en is beschikbaar vanaf 3.000 toeren per minuut. Het is ook vanaf dat toerental dat het uitlaatsysteem zorgt voor een extra vermogenstoename (5pk), maar vooral voor een hoop extra gebulder. Op het randje van sociaal acceptabel, but who cares? Wijzigende toonhoogtes, knalletjes, geschreeuw…oor-orgasmes behoren tot de standaarduitrusting van dit Abarth Record Monza uitlaatsysteem. Het gewicht nam ten opzichte van de Fiat en Abarth 500 ietwat toe, maar ook de Esseesse blijft in feite vederlicht gezien het vermogen. Een sprint van 0-100 km/u is voorbij na 7,4 seconden, de topsnelheid van het bolletje bedraagt 211 km/u.

Test Abarth 500 EsseEsse

Hoe goed de Abarth 500 Esseesse ook aan de grond kleeft, de topsnelheid is niet meteen waar het bij deze wagen om draait. Hoewel hij stevig aanvoelt en geen probleem heeft met een eindje cruisen, beleef je daar niet echt plezier mee. Dat beleef je wel bij de zalige acceleraties, het nemen van korte bochten en logischerwijs de vergezellende symfonie uit de uitlaat. Onder de 2.500 toeren is er een klein turbogat, maar daar hebben wij zelden last van gehad. Van torque steer hadden we al vaker last tijdens onze testweek, al zou een ingeschakeld TTC-systeem (Torque Transfer Control) daar hoogstwaarschijnlijk ietwat bij helpen. Echter blijft de 500 Esseesse steeds voorspelbaar, ook met dit systeem uitgeschakeld. Overstuur komt niet voor, onderstuur daarentegen is een gekend probleem bij voorwieltrekkers met iets meer vermogen. Het genoemde TTC remt echter indien ingeschakeld het binnenste wiel af zodat de neus van de wagen in de bocht gedwongen wordt, het onderstuur in de kiem smorend.

Test Abarth 500 EsseEsse

Het go-kart gevoel is duidelijk aanwezig bij deze 500 Esseesse, voornamelijk te danken aan de beenharde Esseesse-ophanging. Wie houdt van wat comfort laat het Esseesse-pakket best links liggen, maar wij vonden het echt een onmisbaar ingrediënt. Voor een go-kart is de zitpositie wel vrij hoog, maar dat is slechts een detail. Ons testmodel beschikte bovendien over twee Abarth Corsa by Sabelt stoelen die een uitstekende zijdelingse steun bieden, maar ook een streling voor het oog zijn. Het met leder beklede stuurwiel is afgewerkt met rode contrasterende stiksels, net als de versnellingspook. Hoewel de stuurinrichting elektronisch gestuurd is, voelt de bekrachtiging in de Sport-stand meer dan voldoende hard aan. Links van het stuurwiel  bemerk je een turbodrukmeter met een LED-indicator die het beste schakelmoment aangeeft en onder je voeten aluminium pedalen. Verder is het interieur gelijkaardig aan dat van de standaard Fiat 500, een aangename retro-look is aldus wat je krijgt.

Test Abarth 500 EsseEsse

Naast Sport heb je ook nog een Normal stand, hoewel we die gedurende de hele week voor maar maximum 10% van de tijd gebruikten. De stuurbekrachtiging wordt een stuk lichter, het koppel neemt ietwat af en de schakelindicator maakt ook de klik van sportief naar zuinig. Bij zeer rustig rijden is het opgegeven gemiddelde verbruik van 6,5 l/100 km dan echt niet gelogen, maar als ecologisch verantwoord rijden je doel is, waarom koop je dan een Abarth 500 Esseesse? Wij schakelden al snel terug over naar de Sport-modus en op een weekje passeerden we toch tweemaal langs de pomp. Een brandstoftank van 35 liter brengt je namelijk niet zo ver, terwijl ons gemiddelde testverbruik van 8,6 l/100 km over de hele week zeker respectabel blijft, gezien het sportieve rijgedrag.

Test Abarth 500 EsseEsse

Wat moet al dat plezier kosten? De prijzen voor een Abarth 500 starten bij 19.230 euro, voor de Esseesse-kit betaal je daar 2.500 euro bovenop. Als we de uitdrukking value for money eens mogen gebruiken, dan biedt deze kit de uitgelezen gelegenheid. Verder zijn een manuele airco, mistlampen vooraan, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, elektrische ruiten vooraan en een audio-installatie standaard. Voor de rode stickers betaal je bovenop de ondertussen 21.730 euro nog 219 munteenheden extra, de automatische airco kost €400, bi-xenon koplampen €650 en een zelfdimmende achteruitkijkspiegel €120. Dé optie voor de 500 Esseesse blijft zonder twijfel het Monza uitlaatpakket, dat voor €850 van jou is. Het glazen panoramadak is voor €400 zeker ook het overwegen waard.

Test Abarth 500 EsseEsse

Conclusie

De Abarth 500 Esseesse is volgens ons dé ultieme 500. De wagen kleeft aan de baan en het geblazen 1.4-liter motorblok zorgt voor sensationele acceleraties. Blijft comfort een zekere eis, laat de Esseesse-kit dan misschien toch achterwege. Overweeg het echter wel, want zelden kwamen wij een kit tegen die voor 2.500 euro zoveel value for money biedt. Ook de verdere standaarduitrusting is meer dan volledig en het benzineverbruik blijft binnen de perken. Een iets grotere brandstoftank was wel welkom geweest. Overweeg je tot slot echt een Abarth 500 Esseesse te kopen, vink dan alsjeblieft de Abarth Record Monza uitlaten aan op de optielijst. Ze zullen niet alleen jou, maar ook vele liefhebbende omstaanders een ongekende dosis vreugde schenken.

Test Abarth 500 EsseEsse

Overzicht

+ Go-kart gevoel
+ Prestaties
+ Fenomenaal uitlaatgeluid

– Comfort

Test Abarth 500 EsseEsse

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Abarth 500 Esseesse"

  1. Wolf 12-10-2011 om 11:23

    Sorry, leuk uiterlijk maar ik zou voor een Cooper S gaan. Misschien wel wat duurder maar betaalt zich terug met inruilen na ca 4 jr.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...