Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)De Abarth 595 Scorpioneoro eert het verleden met een sinistere special edition die je gemakkelijk herkent aan talrijke gouden details!

Met de nieuwe (vooral zuiver elektrische) 500 is Fiat klaar voor een nieuw (toekomst)verhaal. Op een sportieve(re) 500e telg is het nog wachten … en dus houden ze zich bij Abarth nog even bezig met wat ze als de beste kunnen. Namelijk (kleurrijke) speciale editions maken!


Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Hun laatste wapenfeit was de 595 Scorpioneoro, tezamen voorgesteld met de 595 Monster Energy Yamaha. In tegenstelling tot eerdere gelimiteerde uitvoeringen koos Abarth nu voor de 595 Turismo als basis, wat het prijskaartje net wat toegankelijker maakt.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

De Abarth 595 Scorpioneoro is een eerbetoon aan de exclusieve Autobianchi A112 Abarth “Targa Oro” uit 1979. Die succesvolle sportieveling werd slechts 150 keer gebouwd, van de hedendaagse 595 Scorpioneoro staan er 2.000 exemplaren op de planning. Benieuwd of die evenzeer zo’n begeerd collectors item zal worden.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Met eenzelfde kleurstelling (pikzwart met gouden details) is het visueel verband tussen beide modellen snel gelegd. Mocht zwart niet echt je ding zijn, kan je ook kiezen voor de Podium Blue, Racing White en Record Gray koetswerkkleuren. De 17” Formula Gold velgen kan je op verzoek ook in het zwart krijgen. De 595 Scorpioneoro is er als hatchback en als cabrio.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Deze special edition weet zich binnenin te onderscheiden met de nieuwe Scorpionflage sportzetels (inclusief unieke zetelbekleding/inscriptie), speciale vloermatten en een genummerd (gouden) plaatje in de middentunnel. Ook voor het interieur werd er zowel voor zwart als voor themakleur gekozen. Hetzij met de klinkende Scorpion Black benaming!

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

De Abarth 595 Scorpioneoro beschikt standaard over een digitaal instrumentarium, 7” Uconnect infotainmentsysteem (inclusief Apple CarPlay / Android Auto, Bluetooth, DAB en TomTom navigatie) en het Beats audiosysteem (480 Watt).

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Zoals bij alle hedendaagse 595’s / 695’s is het stuurwiel hier ook enkel in de hoogte te verstellen, oogt het dashboard relatief gedateerd en is de zitpositie te hoog. De achterbank is moeilijk te bereiken en gezien de beperkte (been)ruimte eerder weggelegd voor kinderen. De koffer slikt 185 liter bagage.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Deze sinistere Italiaan is voorzien van de 1.4-liter T-Jet benzinemotor met 165 pk / 230 Nm (166 g/km CO2). Standaard met een manuele 5-versnellingsbak, maar desgewenst – al zouden we dat steevast afraden – met sequentiële transmissie. Inclusief schakelflippers achter het stuurwiel.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Reken op een 0-100 sprint in 7,4 seconden, een topsnelheid van 218 km/u en een praktijkverbruik van ongeveer 8,5 liter per 100 km. Met een volle brandstoftank (35 liter) ligt het rijbereik zo op 400 km.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Dankzij de compacte buitenafmetingen, korte wielbasis, Sport rijmodus, strakke Koni dempers en potente turbobenzine is het gekende, levendige weggedrag ook van de partij in de 595 Scorpioneoro. Zonder je rijbewijs in gevaar te brengen kan je op een vlotte (en vooral plezante) manier van A naar B gaan. Bij voorkeur wel in een stedelijke omgeving. Maar niet verschieten van de (enorme!) draaicirkel…

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Zoals al vaak gezegd, de gerobotiseerde automaat verpest alle “rijdynamiek” met zijn weinig verfijnde werking. De iconische Monza Record sportuitlaat is anderzijds ook een must have om de auditieve belevenis (stevig) te versterken. De 595 Scorpioneoro doet het met de standaard (tweedelige) sportuitlaat die zijn best doet – zeker in de hogere toerentallen – om een karaktervolle soundtrack te produceren.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Het klassieke Abarth gamma omvat de 595 (145 pk), 595 Turismo (145 pk) en 595 Competitizone (180 pk). Daarnaast zijn er de feestelijke 695 70° Anniversario, 595 EsseEsse, 595 Monster Energy Yamaha en 595 Scorpioneoro.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Zo’n Scorpioneoro kan de jouwe zijn vanaf 24.390 euro, de dakloze variant begint pas bij 26.690 euro. In vergelijking met een reguliere 595 Turismo is dat slechts een beperkte meerprijs in ruil voor een hoop exclusieve details.

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Minder uitgesproken en/of pikzwart maar wél scherp(er) sturend zijn de Ford Fiesta ST (200 pk, vanaf 23.765 euro) en MINI Cooper S (178 pk, vanaf 27.350 euro) en binnenkort de Hyundai i20 N!

Conclusie

De 595 Scorpioneoro toont nogmaals aan dat Abarth de kunst van “karaktervolle special editions creëren met een historische knipoog” tot in de perfectie beheerst. In tegenstelling tot eerdere Abarth nieuwigheden is de 595 Scorpioneoro (relatief) toegankelijk geprijsd. Zijn sinistere kleurstelling met gouden details staan hem als gegoten en de nieuwe sportzetels bieden het nodige comfort. Het rijgedrag (zeg gerust rijplezier!) gaat ook nooit vervelen. Tenzij je voor de automaat kiest, dat is sowieso geen goed idee.

Overzicht:
+ Looks
+ Prestaties
+ Karakter
+ Rijplezier
+ Soundtrack

– Slome/schokkende automaat onder belasting
– Draaicirkel
– Te hoge zitpositie / stuurwiel niet in de diepte instelbaar
– Op leeftijd (interieur, rijhulp …)

Rijtest: Abarth 595 Scorpioneoro 165 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem