Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MYGeen betere plaats dan de glooiende wegen in de Ardennen om de vernieuwde Abarth 595 Competizione – mét 180 pk! – even aan de tand te voelen!

Een Abarth is vandaag de dag nog steeds een Fiat 500 die voorzien werd van een stevige portie Italiaanse pepers, de ene is er wild van terwijl het voor de andere toch gewoon een meisjesmobiel blijft. Vink de juiste 16″ of 17″ velgen aan, investeer in het brutaal klinkende Monza uitlaatsysteem en overgiet het geheel met een passievolle koetswerkkleur (rood of wit blijft ons koopadvies!) en je hebt een volwaardige pocket rocket! Voor de haters zal het steeds een Cinquecento blijven, de liefhebbers kan je volmondig trakteren op een toegankelijke rijervaring die niet moet onderdoen voor veel krachtigere sportwagens!

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

Abarth Belux weet op die manier jaarlijks toch een hoop landgenoten – en Luxemburgers – te verleiden, naast de crazy 695 Biposto blijft het aanbod momenteel bij een coupé of cabriolet uitvoering van de 595 Elaborabile (instapper), 595 Turismo (ideale combinatie comfort en sportiviteit) en de 595 Competizione (sportman in hart en nieren!). Deze laatste mag nu als 2015MY genieten van de opgedane kennis bij de 695 Biposto met een interessante vermogenstoename van +13%, ook de basisuitrusting werd aangedikt. Met de recente onthulling van de nieuwe Fiat 500 mogen we binnenkort ook nieuwe Abarth’s verwachten .. of je blijft gewoon bij de geüpdatete Competizione!

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MYKort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

De Abarth 595 Competizione 2015MY komt vanaf heden standaard in het vurige Officina Red terwijl je vroeger niet moest bijbetalen voor de Campovolo Grey (lichte grijstint) koetswerkkleur. De 17″ aluminum Titanium velgen proberen de rode Brembo remklauwen ietwat te verstoppen, de connaisseur haalt ze er natuurlijk direc uit! Aan de voorzijde zit er Xenon verlichting terwijl achteraan de vierdelige trompetten Monza uitlaten de aandacht opeisen, iets functioneler zijn de parkeersensoren. Net zoals de broers en zussen bij Fiat kan je ook bij Abarth terecht voor verregaande personalisatie (stickers, velgen, remklauwen, accenten, …) waardoor de kans klein is dat je buurman of buurvrouw dezelfde wagen rijdt!

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

De basisuitrusting voor het interieur omvat vanaf nu een lederen (dik) stuurwiel met handige functietoetsen, aluminium afwerkingsdetails en de gekende Sabelt sportzetels. Deze omarmen het lichaam nog steeds op een behoorlijk Spartaanse wijze, de hoge zitpositie strookt ook ietwat met de sportieve inborst. Optioneel kan je deze gelukkig nog inwisselen voor meer comfortabele (lederen) exemplaren net zoals een kruisje in de optielijst voor een elektrisch glazen dak of Interscope audiosysteem met een resem boxen. Waarom je de viercilinder zou willen overstemmen met een streepje radio/cd/USB/Bluetooth muziek is ons een raadsel, Abarth biedt het toch aan voor diegene die het wél weten. De digitale meterset is een leuke feature van de vorige facelift, voor de rest is alles behoorlijk oldschool (of outdated, te zien hoe je het bekijkt!). De achterbank is nog steeds niet de meest ruime plaats ter wereld om te vertoeven, sinds het vertrek van de Abarth (Grande) Punto is het wachten/hopen op een extra sportieve Panda, 500L of 500X voor de vlotte papa’s en mama’s!

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MYKort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

Belangrijkste nieuwigheid van de 2015 Model Year update is de toevoeging van 20 extra pk’s waardoor deze Abarth 595 Competizione nu aftikt op een stevige 180 paarden en maximaal 250 Nm onder de compacte motorkap. Hofleverancier van dienst blijft de 1.4-liter TurboJet viercilinder die de 0-100 sprint in 6,7 seconden weet te klaren, met de 160 pk variant deed je daar bijna een seconde langer over.. Met een topsnelheid van 225 km/u hoef je jezelf ook niet te schamen tijdens cafépraat, toch hoef je helemaal niet zo ver te gaan om het rijplezier naar boven te halen in deze Schorpioen! Aan de pomp moet je volgens de Italianen rekenen op 5,8 liter benzine, we hebben een lichtblauw vermoeden dat je daar nog een stevige liter(s) kan bijdoen bij een “drive it like you stole it” rijstijl!

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MYKort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

Ten zuiden van Samber en Maas vind je heerlijke stukken asfalt die godverlaten dorpen combineren met eindeloze stukken woud, ideaal om een stukje te genieten van de nieuwe Abarth 595 Competizione. Het zware stuur geeft voldoende feedback van en naar de voortrein maar pas wanneer het vertrouwen – en het tempo – toeneemt en je schakelt de TTC (Traction Torque Control – elektronisch differentieel) in ontwaakt de Schorpioen écht. Vergeet enig comfort en je ingewanden zitten na verloop niet meer op de juiste plaats maar dat is het allemaal meer dan waard, zeker in combinatie met de stevige acceleraties, krachtige remmen, roffels en explosies achteraan! Wanneer we een vroege Scoutsgroep in de verte hun eerste tenten zien opzetten milderen we snelheid en genieten we terug van een unieke mix van shocktherapie (strakke onderstel + sportophanging) en de zuurstofrijke omgeving. Een echte stadswagen zal het daardoor nooit worden, ook de draaicirkel is groter dan je zou denken van een dergelijke bolide.

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MYKort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

Deze snelle 500’s krijgen een startprijs van €18.425, voor het betere Competizione geweld ben je genoodzaakt om minstens €24.790 op tafel te leggen. Abarth vraagt ook nog eens een milde bijdrage voor de dakloze 595C uitvoering terwijl kiezen voor de gerobotiseerde versnellingsbak mét flippers ook bijleggen betekend! Onze testwagen had de befaamde automaat die ook gefinetuned werd voor de 2015MY update maar nog steeds behoorlijk brutaal schakelt, opteer dus gewoon voor die manuele vijfbak..

Conclusie

Sensationele prestaties, blitse looks en een temperamentvol karakter, het Italiaanse sportwagengevoel is bereikbaarder dan ooit bij deze vernieuwde Competizione! Praktisch nog steeds geen hoogvlieger en qua comfort mag je ook al geen hoge verwachtingen koesteren, toch bezit de Abarth 595 Competizione nog steeds een grotere aantrekkingskracht en plezanter rijgedrag dan de eveneens speelse concurrentie zoals de Suzuki Swift Sport of Opel Adam S.. als de omstandigheden het voluit toelaten! Een jaarabonnement Spa-Francorchamps of Mettet bij aankoop van deze sportieve Abarth zou dan ook perfect op de optielijst mogen staan, of komt hij daarmee teveel in het vaarwater van het 695 Biposto vlaggenschip?

Overzicht:

Pocket Rocket
+ Speels weggedrag
+ Basisuitrusting
Record Monza uitlaatsysteem = heerlijke soundtrack

– Prijzig speelgoed
– Weinig comfort (harde zetels, nog hardere ophanging, minieme achterbank)

Kort Getest: Abarth 595 Competizione 180 pk 2015MY

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...