Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)Afgezien van de vreemde benaming, is er iets wat de potente, hoogtechnologische én praktische Mercedes-AMG GT 4-Door niet kan?
Met de AMG GT heeft Mercedes een sportief vlaggenschip dat je vandaag de dag in diverse koetswerkvormen en vermogensvarianten kan krijgen met de 585 pk sterke AMG GT R als absolute topper. Daarnaast zijn er ook van de G-Klasse, E-Klasse en S-Klasse noemenswaardige uitvoeringen beschikbaar voor diegene die écht iets speciaals zoeken. Maar zelfs dat brede aanbod volstond blijkbaar niet voor Das Haus die brood zag in een luxueuze en hightech vierdeurs sportcoupé met voldoende binnenruimte (lees: Porsche Panamera) concurrent en zo kwam de AMG GT 4-Door coupé ten tonele.
Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Die naamgeving is – zacht uitgedrukt – nogal besproken. Zo telt deze potente Duitser zowaar vijf deuren (!) met de volwaardige kofferklep, de AMG GT4 benaming gebruiken ze bovendien al voor hun GT4 racewagen. Dat hadden ze marketingtechnisch wel nog kunnen fixen, ware het niet dat Porsche de GT4 benaming claimde in het verleden voor de Cayman GT4. Wat ervoor zorgt dat je nu moet spreken over de Mercedes-AMG GT63 S 4-Door Coupé … wat niemand dus ooit zal doen, achteraan prijkt er bovendien enkel GT43, GT53, GT63 of GT63 S.

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Voor de vormgeving van het nieuwe vlaggenschip werd er goed gekeken naar de AMG GT met een prominente (lees: agressieve) Panamericana grille, scherpe lichtblokken, blitse velgen, extra verluchtingsgaten, vier ronde uitlaatmonden, gekleurde remschrijven, actieve spoiler en bij voorkeur een spraakmakende koetswerkkleur zoals het matblauw hier mooi afficheert. Desgewenst afgewerkt met zwarte, chroom of koolstofvezel accenten rondom!

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Om het nodige gebruiksgemak te creëren zijn er vier deuren en evenveel zitplaatsen voorhanden, dankzij de stevige buitenafmetingen is er binnenin opmerkelijk veel binnenruimte voorhanden. Zoveel zelfs dat zelfs grotere personen (> 1m95) geen reden tot klagen hebben omtrent been-, hoofd- of schouderruimte desondanks de aanwezigheid van een licht aflopende daklijn. Die achterbank heeft initieel drie zitplaatsen al raden we via de optielijst een upgrade aan naar twee (desgewenst royaal ondersteunende) zetels. De kofferbak heeft een hoge laaddrempel maar biedt wel plaats aan 461 liter bagage, een gegeven praktisch dat kan oplopen tot 1.324 liter met de achterbank plat.

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Voor het interieurdesign inspireerde de AMG GT 4-Door Coupé zich overduidelijk op de andere topmodellen met twee reusachtige/haarscherpe displays (die visueel perfect in elkaar overlopen), sfeervolle/kleurrijke LED verlichting, contrasterende stiknaden, heerlijke sportzetels en een stuurwiel vol functietoetsen. Dit in combinatie met een onberispelijke afwerking, hoogwaardige materialen en een genereuze hoeveelheid chroom/alcantara/koolstofvezel om de sportieve sfeer te benadrukken. Al kan je dat naar eigen smaak/budget gerust personaliseren.

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Onder de gespierde motorkap van de vierdeurs AMG GT ligt er een 3.0-liter zes-in-lijn in het geval van GT43 (367 pk / 500 Nm) en GT53 (435 pk / 520 Nm), beiden mét EQ Boost ondersteuning. De gekende 4.0-liter V8 met twee turbo’s mag hier uiteraard niet ontbreken als GT63 (585 pk / 800 Nm) en GT63 S (639 pk / 900 Nm) waarmee die laatste zich tot krachtigste AMG aller tijden kroont. Een sportieve 9-traps automaat met dubbele koppeling en schakelflippers zijn standaard net zoals 4MATIC+ vierwielaandrijving met uitzondering van GT43 die ook met achterwielaandrijving verkrijgbaar is.

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

De Mercedes-AMG GT63 S 4-Door Coupé laat naast een stevige CO2 uitstoot van 256 g/km ook ongelooflijke prestatiecijfers opschrijven, zo katapulteer je dankzij de Race Start in 3,2 seconden naar 100 km/u. Daarna raas je met een Top Gun waardige acceleratie richting een onbegrensde (!) topsnelheid van 315 km/u. Om de meer dan 2.000 kg veilig tot stilstand te brengen krijgt de GT63 S standaard keramische remschijven mee die je best eerst op bedrijfstemperatuur brengt… Bij het opgegeven verbruik van 11,2 liter mag je gerust enkele liters bijrekenen, gelukkig voorziet Mercedes een riante brandstofank van 80 liter en zo een rijbereik van meer dan 500 km.

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Daar waar pakweg een E63 S AMG alreeds excelleert met een comfortabel én tegelijk dynamisch weggedrag gaat deze AMG GT63 S nog een pak verder. Zo zorgen de stevige massa en slimme vierwielaandrijving voor een feilloze grip en orkestreert je rechtervoet een donderende soundtrack, dit allemaal in een praktische en relatief comfortabele verpakking. En dan verzwijgen we nog de Drift Modus die je eenvoudig toelaat om je achterbanden op te roken en zo (opnieuw) de show te stelen mocht je dat willen.

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Gekker Indrukwekkender moet het eigenlijk ook niet worden, tenzij je bijvoorbeeld de fabelachtige recordtijd op de Nürburgring (7 minuten 25 seconden en 41 honderdsten!) wilt nagaan wat sneller is dan een SLS AMG Black Series, Nissan GT-R, Ferrari 812 Superfast. Daarvoor kan je beroep doen op verschillende rijmodi (Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Race en Individual) via een keuzeschakelaar op het stuurwiel met hun specifieke afstelling qua ophanging, stuurgevoel, aandrijflijn en automaat. Vervolgens kan je die nogmaals personaliseren waardoor niemand – opnieuw – het bos nog door de bomen ziet. Wie écht wil schitteren op het circuit koopt uiteraard een AMG GT R die messcherp stuurt en daarvoor de nodige feedback doorgeeft. De AMG GT63 S doet bovendien beroep op de meesturende achterwielen van die AMG GT R wat even wennen is maar wel zorgt voor een opmerkelijk korte draaicirkel, op hogere snelheden verkrijg je dan weer extra stabiliteit.

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Naast de nodige toverhulp voor een optimale rijdynamiek zijn alle gadgets op vlak van comfort, veiligheid en connectiviteit hier aanwezig. Denk aan slimme cruise control, highend Burmester audiosysteem, slimme Matrix LED verlichting, 360° camera, parkeerassistentie, adaptieve luchtvering, massagezetels en Apple CarPlay. Al moet je die laatste nogal omslachtig bedienen met de draaiknop wegens het ontbreken van een touchscreen.

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Zelf zo’n AMG GT 4-Door Coupé voor de deur parkeren? Zoek dan alvast 91.960 euro bijeen voor de GT43 instapper, voor de GT63 S topversie loopt dat stevig door tot 168.190 euro, vanafprijzen wel te verstaan! Voorzien van de nodige opties, leuke lak/velgen en de obligatoire opties was de testwagen maar liefst 206.000 euro waard!

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Als concurrent heeft Mercedes vooral de Porsche Panamera (vanaf 98.000 euro) op het oog, als Panamera Turbo (vanaf 160.000 euro) goed voor 550 pk! Al passen de BMW M5 Competition (vanaf 130.100 euro) en Audi RS7 Performance (vanaf 124.365 euro) hier uiteraard ook gerust bij net zoals de technisch gerelateerde E63 S AMG (vanaf 133.584 euro) en CLS53 AMG (vanaf 94.743 euro). Een S63 AMG (vanaf 172.540 euro) levert misschien zelfs nog wat meer luxe en comfort…

Conclusie
De gloednieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé oogt bijzonder bruut, is (op het ziekelijke na!) waanzinnig snel, voorzien van de laatste technologie en is gezegend met een verslavende soundtrack. Dit zonder te raken aan het nodige praktisch gebruiksgemak met ruimschoots plaats voor vier (volwaardige) inzittenden. Met een feilloze wegligging en direct stuurgevoel kan iedereen met het grootste gemak de wetten van fysica tarten al zal er niemand ontkennen dat er betere alternatieven zijn voor écht circuitplezier. Het prijskaartje is eveneens aan de stevige kant, al kan je dat een statussymbool vlaggenschip als dit moeilijk kwalijk nemen. Rationeel is een E63 S Berline uiteraard de betere keuze én heb je direct enkele duizenden euro’s uitgespaard voor ’t tankbudget. Want ook zal dat bij deze AMG GT 4-Door Coupé noemenswaardig uitvallen…

Overzicht:
+ Imposante verschijning
+ Prestaties
+ Automaat
+ Ruim interieur
+ Comfortabel
+ Wegligging / stabiliteit
+ Soundtrack
+ Remkracht
+ Afwerkingsgraad / materiaalkeuze
+ Technologie, veiligheid en rijhulpmiddelen

? Té gemakkelijk om hard/snel te gaan

– Complexe naamgeving…
– Prijs/optiebeleid
– Verbruik
– Interne concurrentie

Rijtest: Mercedes-AMG GT GT63 S 4 Door Coupe (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem